Yhteenveto: | Autenttisen kielen käytön vieraan kielen opetuksessa on todettu tukevan kielenoppimista (esim. Mishan 2003). Autenttiselle kielelle on esitetty monia määritelmiä (ks. esim. Morrow 1977). Tässä tutkielmassa autenttisella kielellä tarkoitetaan kieltä, joka on syntynyt aidossa viestintätilanteessa koulun ulkopuolella.
Kielisyötteellä on kielenoppimisessa keskeinen rooli, sillä se antaa oppijalle esimerkkejä kielen toiminnasta. Olemassa olevan tiedon avulla oppija voi ymmärtää esimerkiksi itselleen aiemmin vieraita sanoja tai kielioppirakenteita. Syötteen on todettu tukevan erityisesti reseptiivisen sanavaraston kehitystä, mutta sen vaikutuksesta produktiivisen sanavaraston kehitykseen on vielä niukasti tutkimustuloksia. Tämä tutkimus keskittyykin nimenomaan produktiivisen sanavaraston kehitykseen autenttisen kielisyötteen avulla.
Produktiivinen sanavarasto tarkoittaa sanoja, joita itse aktiivisesti käytämme tuottamassamme puheessa ja kirjoituksessa. Reseptiivisen sanavaraston on todettu olevan selkeästi produktiivista suurempi (esim. Niitemaa 2014), ja produktiivisen sanavaraston kehittämisen vaikeampaa, koska siihen liittyy monia eri osa-alueita, esimerkiksi sanan kirjoitusasu, ääntäminen, merkitykset eri konteksteissa sekä sanat, joiden kanssa se yleisimmin esiintyy.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lukiolaisten henkilökohtaisia kokemuksia autenttisen englanninkielisen syötteen vaikutuksesta heidän produktiiviseen sanavarastoonsa. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, johon vastasi 154 lukiolaista ympäri Suomea ja se analysoitiin hyödyntäen sekä kuvailevaa tilastotiedettä että laadullista sisällönanalyysia.
Suurin osa tutkimuksen osallistujista oli sitä mieltä, että autenttisen kielen kohtaaminen on parantanut heidän itsevarmuuttaan käyttää englannin kieltä. Autenttisesta kielestä opittu sanasto on heidän mielestään arkisempaa ja päivittäisissä keskusteluissa käytännöllisempää koulussa opittuun verrattuna. Autenttisesta kielestä ei kuitenkaan kontekstista riippuen opi jokaista produktiivisen sanavaraston osa-aluetta, vaan sanasta saattaa oppia esimerkiksi pelkän ääntämis- tai kirjoitusasun. Siksi oppijat olisi hyvä tutustuttaa eri osa-alueisiin myös kielten tunneilla, jotta he pystyisivät itsenäisesti vaikuttamaan produktiivisen sanavarastonsa kehitykseen omien tarpeidensa mukaan.
|