Summary: | Rekrytointi on keskeinen osa työelämää ja osa henkilöstön johtamista. Rekrytointien tulisi vastata yrityksen henkilöstöstrategiaa. Haasteena on usein se, että nopea tilanne, jossa tulisi pystyä tunnistamaan matalilla ennakkotiedoilla oikeanlainen osaaja. Myyntiorganisaatioissa, joissa palkkaukset keskittyvät suhteellisen kokemattomiin myyjiin, tämä korostuu. Suhteutettuna se työn yrittäjämäiseen luonteeseen, on organisaation kannalta vaikea tunnistaa rekrytoinnin onnistuminen ennen sen konkretisoitumista työuraksi.
Tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisen remontointialan yritystä ja sen rekrytointiprosessia. Tavoitteena oli kuvata merkityksiä, tavoitteita ja sitoutumisen ilmiötä osana prosessia, johon kuuluu ennakkomarkkinointi, valintatilanne sekä perehdytys. Tutkimus toteutettiin laadullisen tapaustutkimuksen otteella. Haastatteluissa tuotiin esille työnantajanosapuolen ja työntekijöiden näkemyksiä, jotta molempien puolten tavoitteet ja kokemukset tulevat esille. Työntekijäosapuolen edustajat olivat rekrytoinnin läpikäyneitä henkilöitä ja työnantajaosapuolen edustajat ovat sekä läsnä rekrytoinneissa sekä taustalla suunnittelemassa rekrytointiprosessia. Tutkimuksen analyysissä hyödynnettiin sisällönanalyysiä.
Raportissa tuodaan esille rekrytointiprosessi kuvattuna niin, kuin haastatellut henkilöt sen kokivat. Työnantajan edustajat tunnistivat haasteen nopeasti tehtävissä rekrytoinneissa matalilla taustapuolilla, mutta samalla he kokivat, että työvoimaa on hankittava. Haasteena prosessissa oli se, että työntekijän suoriutumista työssä ei tunnistettu haastattelun aikana. Sitoutuminen koettiin rakentuvan pitkälti yhteisön kautta. Tutkimus lisäsi ymmärrystä rekrytointiin liittyvistä kokemuksista ja tavoitteista, ja niiden merkityksestä rekrytointitilanteisiin.
|