Työhyvinvoinnin johtaminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä tekijöitä johtajan tulisi huomioida työhyvinvoinnin johtamisessa varhaiskasvatuksen vuorohoidossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla Teamsin välityksellä. Tutkimukseen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fält, Essi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101554
_version_ 1833407613999513600
author Fält, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Fält, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Fält, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Fält, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä tekijöitä johtajan tulisi huomioida työhyvinvoinnin johtamisessa varhaiskasvatuksen vuorohoidossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla Teamsin välityksellä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan päiväkodin johtajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin temaattista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksista ilmeni miten erirytmisyys vuorohoidon työntekijöiden työajoissa haastaa, mutta toisaalta myös mahdollistaa työntekijöiden työhyvinvointia. Työhyvinvointi ilmeni vuorohoidossa luottamuksena, yksintyöskentelyn problematiikkana, yhteisten käytäntöjen merkityksenä sekä esihenkilön tarjoamana tukena. Työvuorojen oikeudenmukaisuus, vaihtuvuus, työvuorotoiveiden mahdollistaminen sekä säännöllinen työvuorokierto nähtiin työhyvinvointia tukevina asioina. Työhyvinvoinnin tukemisena vuorohoidossa tärkeänä nähtiin vuorohoidon pedagogiikan tunteminen, johtajan oma kokemus vuorohoidosta sekä vastuun ulottuminen työajan ulkopuolelle. Tutkimukseni tuloksista voidaan päätellä, että vuorohoidon johtamisessa korostuu se, miten henkilökunta on paikalla eri aikoihin lasten muuttuvien hoitoaikojen mukaan. Nämä vaikuttavat erityisesti siihen, että johtajien huomio menee työvuoroihin liittyviin asioihin, kuten työvuorojen suunnitteluun ja säännölliseen työvuorokiertoon ja nämä liittyvät johtajien näkemysten mukaan myös työhyvinvointiin vuorohoidossa. Työhyvinvoinnin johtamisessa tuli huomioida myös valtakunnalliset linjaukset, joihin johtajat toivoivat yhteisiä säädöksiä.
first_indexed 2025-04-22T20:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltoper\u00e4, Kaisu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "F\u00e4lt, Essi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-22T08:44:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-22T08:44:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101554", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 johtajan tulisi huomioida ty\u00f6hyvinvoinnin johtamisessa varhaiskasvatuksen vuorohoidossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla yksil\u00f6haastatteluilla Teamsin v\u00e4lityksell\u00e4. Tutkimukseen osallistui kahdeksan p\u00e4iv\u00e4kodin johtajaa. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin temaattista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \nTutkimuksen tuloksista ilmeni miten erirytmisyys vuorohoidon ty\u00f6ntekij\u00f6iden ty\u00f6ajoissa haastaa, mutta toisaalta my\u00f6s mahdollistaa ty\u00f6ntekij\u00f6iden ty\u00f6hyvinvointia. Ty\u00f6hyvinvointi ilmeni vuorohoidossa luottamuksena, yksinty\u00f6skentelyn problematiikkana, yhteisten k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen merkityksen\u00e4 sek\u00e4 esihenkil\u00f6n tarjoamana tukena. Ty\u00f6vuorojen oikeudenmukaisuus, vaihtuvuus, ty\u00f6vuorotoiveiden mahdollistaminen sek\u00e4 s\u00e4\u00e4nn\u00f6llinen ty\u00f6vuorokierto n\u00e4htiin ty\u00f6hyvinvointia tukevina asioina. Ty\u00f6hyvinvoinnin tukemisena vuorohoidossa t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 n\u00e4htiin vuorohoidon pedagogiikan tunteminen, johtajan oma kokemus vuorohoidosta sek\u00e4 vastuun ulottuminen ty\u00f6ajan ulkopuolelle. \nTutkimukseni tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 vuorohoidon johtamisessa korostuu se, miten henkil\u00f6kunta on paikalla eri aikoihin lasten muuttuvien hoitoaikojen mukaan. N\u00e4m\u00e4 vaikuttavat erityisesti siihen, ett\u00e4 johtajien huomio menee ty\u00f6vuoroihin liittyviin asioihin, kuten ty\u00f6vuorojen suunnitteluun ja s\u00e4\u00e4nn\u00f6lliseen ty\u00f6vuorokiertoon ja n\u00e4m\u00e4 liittyv\u00e4t johtajien n\u00e4kemysten mukaan my\u00f6s ty\u00f6hyvinvointiin vuorohoidossa. Ty\u00f6hyvinvoinnin johtamisessa tuli huomioida my\u00f6s valtakunnalliset linjaukset, joihin johtajat toivoivat yhteisi\u00e4 s\u00e4\u00e4d\u00f6ksi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-04-22T08:44:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-22T08:44:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6hyvinvoinnin johtaminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504223370", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorohoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuoroty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101554
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:38Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7166d623-3888-4fb2-85f7-1cfe737ff04f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504223370.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Fält, Essi Työhyvinvoinnin johtaminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa Varhaiskasvatus Early Childhood Education työhyvinvointi varhaiskasvatus vuorohoito johtaminen vuorotyö
title Työhyvinvoinnin johtaminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
title_full Työhyvinvoinnin johtaminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
title_fullStr Työhyvinvoinnin johtaminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa Työhyvinvoinnin johtaminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
title_full_unstemmed Työhyvinvoinnin johtaminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa Työhyvinvoinnin johtaminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
title_short Työhyvinvoinnin johtaminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
title_sort työhyvinvoinnin johtaminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
title_txtP Työhyvinvoinnin johtaminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education työhyvinvointi varhaiskasvatus vuorohoito johtaminen vuorotyö
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus johtaminen työhyvinvointi varhaiskasvatus vuorohoito vuorotyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101554 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504223370
work_keys_str_mv AT fältessi työhyvinvoinninjohtaminenvarhaiskasvatuksenvuorohoidossa