Yrittäjyyskasvatus: pakollinen paha vai mahdollisuus? luokanopettajaopiskelijoiden jakautuneet näkemykset yrittäjyyskasvatuksesta

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä, asenteita ja valmiuksia yrittäjyyskasvatuksesta ja sen toteuttamisesta. Tarkasteluun nousi myös, millaista kriittistä näkökulmaa yrittäjyyskasvatusta kohtaan esitettiin. Tutkimukseen osallistui 8 Jyväskylän yliopis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salo, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101346
_version_ 1833407613954424833
author Salo, Emilia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salo, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salo, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salo, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä, asenteita ja valmiuksia yrittäjyyskasvatuksesta ja sen toteuttamisesta. Tarkasteluun nousi myös, millaista kriittistä näkökulmaa yrittäjyyskasvatusta kohtaan esitettiin. Tutkimukseen osallistui 8 Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelija, ja aineisto kerättiin yksilöittäin teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla. Teemoittelun jälkeen analyysia jatkettiin vielä tyypittelyllä, jotta analyysia saatiin syvennettyä. Tutkimustulokset osoittivat, että yrittäjyyskasvatus käsitetään sekä suppeasti, että laajasti. Tämä käsitteen laajuus oli merkityksellisessä roolissa siinä, millaiset asenteet, valmiudet ja aikomukset luokanopettajaopiskelijoilla oli yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseen. Pääosin opiskelijat suhtautuivat positiivisesti yrittäjyyskasvatukseen, mutta myös negatiivista suhtautumista osoitettiin. Sekä suppeasti, että laajasti yrittäjyyskasvatuksen käsittäneet opiskelijat esittivät kriittisiä näkökulmia yrittäjyyskasvatukseen. Kritiikin kohteena oli käsitteen harhaanjohtavuus, sekä yrittäjyyskasvatuksen tämänhetkinen kykenemättömyys vastata esimerkiksi tasa-arvoon liittyviin haasteisiin. Luokanopettajaopiskelijat nostivat esiin heillä olevan jo joitain valmiuksia toteuttaa yrittäjyyskasvatusta. Etenkin sisäisen yrittäjyyden sisällöt koettiin helpommin lähestyttäviksi. Tästä johtuen suppean käsityksen omaavat opiskelijat kokivat omaavansa heikommat valmiudet toteuttaa yrittäjyyskasvatusta. Vaikka valmiuksia olisi jo ollut, koettiin että aiheen parissa kaivattaisiin lisää koulutusta.
first_indexed 2025-04-10T20:00:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fornaciari, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Emilia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-10T10:30:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-10T10:30:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101346", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4, asenteita ja valmiuksia yritt\u00e4jyyskasvatuksesta ja sen toteuttamisesta. Tarkasteluun nousi my\u00f6s, millaista kriittist\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmaa yritt\u00e4jyyskasvatusta kohtaan esitettiin. Tutkimukseen osallistui 8 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelija, ja aineisto ker\u00e4ttiin yksil\u00f6itt\u00e4in teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla. Teemoittelun j\u00e4lkeen analyysia jatkettiin viel\u00e4 tyypittelyll\u00e4, jotta analyysia saatiin syvennetty\u00e4.\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 yritt\u00e4jyyskasvatus k\u00e4sitet\u00e4\u00e4n sek\u00e4 suppeasti, ett\u00e4 laajasti. T\u00e4m\u00e4 k\u00e4sitteen laajuus oli merkityksellisess\u00e4 roolissa siin\u00e4, millaiset asenteet, valmiudet ja aikomukset luokanopettajaopiskelijoilla oli yritt\u00e4jyyskasvatuksen toteuttamiseen. P\u00e4\u00e4osin opiskelijat suhtautuivat positiivisesti yritt\u00e4jyyskasvatukseen, mutta my\u00f6s negatiivista suhtautumista osoitettiin. Sek\u00e4 suppeasti, ett\u00e4 laajasti yritt\u00e4jyyskasvatuksen k\u00e4sitt\u00e4neet opiskelijat esittiv\u00e4t kriittisi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia yritt\u00e4jyyskasvatukseen. Kritiikin kohteena oli k\u00e4sitteen harhaanjohtavuus, sek\u00e4 yritt\u00e4jyyskasvatuksen t\u00e4m\u00e4nhetkinen kykenem\u00e4tt\u00f6myys vastata esimerkiksi tasa-arvoon liittyviin haasteisiin.\nLuokanopettajaopiskelijat nostivat esiin heill\u00e4 olevan jo joitain valmiuksia toteuttaa yritt\u00e4jyyskasvatusta. Etenkin sis\u00e4isen yritt\u00e4jyyden sis\u00e4ll\u00f6t koettiin helpommin l\u00e4hestytt\u00e4viksi. T\u00e4st\u00e4 johtuen suppean k\u00e4sityksen omaavat opiskelijat kokivat omaavansa heikommat valmiudet toteuttaa yritt\u00e4jyyskasvatusta. Vaikka valmiuksia olisi jo ollut, koettiin ett\u00e4 aiheen parissa kaivattaisiin lis\u00e4\u00e4 koulutusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-10T10:30:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-10T10:30:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajaopiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ulkoinen yritt\u00e4jyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yritt\u00e4jyyskasvatus: pakollinen paha vai mahdollisuus? : luokanopettajaopiskelijoiden jakautuneet n\u00e4kemykset yritt\u00e4jyyskasvatuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504103173", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4inen yritt\u00e4jyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritt\u00e4jyyskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101346
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:29Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1222f0e2-5a3a-4b80-ae08-0527ffbb781c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504103173.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salo, Emilia Yrittäjyyskasvatus: pakollinen paha vai mahdollisuus? : luokanopettajaopiskelijoiden jakautuneet näkemykset yrittäjyyskasvatuksesta luokanopettajaopiskelijat ulkoinen yrittäjyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education sisäinen yrittäjyys yrittäjyyskasvatus
title Yrittäjyyskasvatus: pakollinen paha vai mahdollisuus? : luokanopettajaopiskelijoiden jakautuneet näkemykset yrittäjyyskasvatuksesta
title_full Yrittäjyyskasvatus: pakollinen paha vai mahdollisuus? : luokanopettajaopiskelijoiden jakautuneet näkemykset yrittäjyyskasvatuksesta
title_fullStr Yrittäjyyskasvatus: pakollinen paha vai mahdollisuus? : luokanopettajaopiskelijoiden jakautuneet näkemykset yrittäjyyskasvatuksesta Yrittäjyyskasvatus: pakollinen paha vai mahdollisuus? : luokanopettajaopiskelijoiden jakautuneet näkemykset yrittäjyyskasvatuksesta
title_full_unstemmed Yrittäjyyskasvatus: pakollinen paha vai mahdollisuus? : luokanopettajaopiskelijoiden jakautuneet näkemykset yrittäjyyskasvatuksesta Yrittäjyyskasvatus: pakollinen paha vai mahdollisuus? : luokanopettajaopiskelijoiden jakautuneet näkemykset yrittäjyyskasvatuksesta
title_short Yrittäjyyskasvatus: pakollinen paha vai mahdollisuus?
title_sort yrittäjyyskasvatus pakollinen paha vai mahdollisuus luokanopettajaopiskelijoiden jakautuneet näkemykset yrittäjyyskasvatuksesta
title_sub luokanopettajaopiskelijoiden jakautuneet näkemykset yrittäjyyskasvatuksesta
title_txtP Yrittäjyyskasvatus: pakollinen paha vai mahdollisuus? : luokanopettajaopiskelijoiden jakautuneet näkemykset yrittäjyyskasvatuksesta
topic luokanopettajaopiskelijat ulkoinen yrittäjyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education sisäinen yrittäjyys yrittäjyyskasvatus
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajaopiskelijat sisäinen yrittäjyys ulkoinen yrittäjyys yrittäjyyskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101346 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504103173
work_keys_str_mv AT saloemilia yrittäjyyskasvatuspakollinenpahavaimahdollisuusluokanopettajaopiskelijoidenjakautunee