Summary: | Tutkielma on aineistolähtöinen sisällönanalyysi "Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholilain 17 ja 26 §:n muuttamisesta (HE 7/2024 vp)". Lakiehdotuksessa alkoholijuomien vähittäismyyntiä koskevia säännöksiä esitetään muutettavaksi sallimalla luvanvaraiseen vähittäismyyntiin enintään 8,0 prosenttiset käymisteitse valmistetut alkoholijuomat. Tutkielman tavoite on selvittää, millaisia perusteluita alkoholilain muutokselle esitetään hallituksen esityksessä. Analyysiosiossa olen jakanut hallituksen esityksestä löytyvät havainnot kolmeen alalukuun ja kytken analyysin tulokset laajempaan yhteiskunnalliseen kehykseen.
Hallituksen esityksen tarkastelu tarjoaa keinon tarkastella poliittisten päätösten taustalla vaikuttavia intressejä. Alkoholimarkkinoiden laajentuminen ei tarkoita ainoastaan tiettyjen alkoholijuomalajien saatavuuden lisääntymistä päivittäistavarakaupoissa, vaan alkoholimarkkinoiden avaaminen tarkoittaa samalla myös valtion alkoholiyhtiön aseman heikentämistä. Alkoholimarkkinoiden avaaminen on merkittävä poliittinen päätös, sillä alkoholimonopolilla nähdään olevan tehokas vaikutus alkoholin aiheuttamien haittojen ehkäisyssä.
Tutkielmassa hallituksen esityksessä taloudelliset intressit ovat ohjanneet lakimuutoksen tekoa. Alkoholimarkkinoiden laajentamisella nähdään olevan merkittäviä vaikutuksia alkoholielinkeinonharjoittajien aseman parantamiseen. Kilpailun lisääntymisellä esitetään olevan myönteisiä vaikutuksia myös kuluttajien arkeen, sillä alkoholimarkkinoiden laajentumisella on merkittävä vaikutus alkoholijuomien saatavuuteen ja tarjontaan. Alkoholilain muutoksen ei nähdä vaikuttavan merkittävästi alkoholinkulutukseen. Hallituksen esitys ilmentää laajempaa muutosta alkoholipolitiikassa, jossa valtion alkoholiyhtiön yksinoikeutta alkoholimarkkinoilla aiotaan heikentää.
|