Tapaustutkimus: Rallikilpailun vaikutus syljen testosteroni-, kortisoli- ja DHEAS-pitoisuuksiin kuljettajalla ja kartanlukijalla

Johdanto. Ralli on maailmanlaajuisesti suosittu moottoriurheilun muoto, jossa yksi kilpailu koostuu 3–4 päivänä kilpailtavista erikoiskokeista, joiden pienimmän yhteisajan saavuttanut kuljettaja on kilpailun voittaja. Kilpailuyksikön muodostavat kuljettaja, joka ohjaa autoa, ja kartanlukija, joka an...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Malinen, Timi
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99803
Description
Summary:Johdanto. Ralli on maailmanlaajuisesti suosittu moottoriurheilun muoto, jossa yksi kilpailu koostuu 3–4 päivänä kilpailtavista erikoiskokeista, joiden pienimmän yhteisajan saavuttanut kuljettaja on kilpailun voittaja. Kilpailuyksikön muodostavat kuljettaja, joka ohjaa autoa, ja kartanlukija, joka antaa kuljettajalle ennakkoon tehdyistä muistiinpanoista reittiohjeita. Ral-li aiheuttaa suurta fyysistä ja psyykkistä kuormitusta kuljettajalle ja kartanlukijalle, joita on tutkittu aiemmin kuljettajan stressihormonien nousun, veren laktaattipitoisuuden ja lähes maksimaalisen sykkeen kautta. Kartanlukijoiden osalta tutkimus on puutteellista. Elimistön hormonivasteita on tutkittu muissa fyysisissä kuormitusmuodoissa, mutta rallissa niitä ei ole tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia rallikilpailun vaikutusta kuljettajan ja kartanlukijan syljen testosteroni-, kortisoli- ja DHEAS-pitoisuuteen verrattuna kontrolli-päivään ja myös yksittäisen erikoiskokeen vaikutusta näiden hormonien pitoisuuksiin. Tämä on ensimmäinen kerta, kun myös kartanlukijalta on mitattu hormonipitoisuuksia rallikilpai-lun aikana. Menetelmät. Yksi rallikuljettaja ja yksi kartanlukija osallistuivat vapaaehtoisesti tutkimuk-seen. Heiltä kerättiin sylkinäytteet kilpailuviikolla ennen kilpailua ja kilpailun aikana ennen ja jälkeen yhden erikoiskokeen. Sylkinäytteistä analysoitiin testosteroni-, kortisoli- ja DHEAS-pitoisuus. Tulokset. Keskiarvoisissa tuloksissa huomattiin nousua testosteroni- ja DHEAS-pitoisuudessa kontrollipäivän ja ennen erikoiskoetta otetuissa näytteissä (testosteroni: 21,7 %, DHEAS: 137,2 %) ja erikoiskokeen aikana (testosteroni: 7,3 %, DHEAS: 31 %). Kor-tisolipitoisuus nousi vain erikoiskokeen aikana (102,2 %). Eroa kuljettajan ja kartanlukijan välillä havaittiin erikoiskokeen aikana siten, että vain kuljettajalla tapahtui kasvua testoste-ronipitoisuudessa, vaikka kortisolissa ja DHEAS:ssa tapahtui samanlaista kasvua. Kontrolli-päivän ja ennen erikoiskoetta otetuissa näytteissä huomattiin, että kuljettajalla ei ollut eroa testosteroni- ja kortisolipitoisuudessa, mutta kartanlukijalla nämä pitoisuudet olivat korke-ammat ennen erikoiskoetta kuin kontrollipäivänä. Pohdinta. Tuloksista huomataan, että rallin erikoiskoe aiheuttaa testosteroni-, kortisoli- ja DHEAS-pitoisuuksien kasvua. Eroa huomattiin kuljettajan ja kartanlukijan välillä lähinnä testosteronipitoisuudessa. Tuloksista voidaan päätellä, että rallin erikoiskoe aiheuttaa eli-mistölle suuren fyysisen ja psyykkisen kuormituksen, joiden takia näiden hormonien pitoi-suudet kasvavat. Kuljettajalla muutokset testosteronipitoisuudessa olivat suuremmat, mistä voidaan päätellä, että erikoiskokeen aiheuttama fyysinen kuormitus on suurempaa kuljetta-jalle. Johtopäätökset. Ralliajaminen aiheuttaa suuren fyysisen ja psyykkisen kuormituksen, joka voidaan havaita testosteroni-, kortisoli- ja DHEAS-pitoisuuksien kasvuna. Lisää tutkimusta tarvitaan suuremmalla tutkittavien joukolla ja useamman erikoiskokeen ajalta sekä myös näiden hormonien palautumisajasta kilpailun jälkeen.