Luokanopettajien hyvinvointi ja opetustyön voimavaratekijät

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella luokanopettajien näkemyksiä ammatillisesta hyvinvoinnistaan ja opetustyön voimavaratekijöistä. Tutkimuksella vastattiin kahteen tutkimuskysymykseen; millaisista voimavaratekijöistä luokanopettajien hyvinvointi rakentuu luokanopettajien näkökulmasta ja mitkä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Weber, Susanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99657
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella luokanopettajien näkemyksiä ammatillisesta hyvinvoinnistaan ja opetustyön voimavaratekijöistä. Tutkimuksella vastattiin kahteen tutkimuskysymykseen; millaisista voimavaratekijöistä luokanopettajien hyvinvointi rakentuu luokanopettajien näkökulmasta ja mitkä tekijät haastavat luokanopettajien työhyvinvointia. Tutkielman tutkimusote oli laadullinen ja tieteenfilosofiseksi lähestymistavaksi valittiin hermeneuttinen lähestymistapa. Aineistonhankinta toteutettiin suomalaisessa koulutuskontekstissa. Aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina kuudelta luokanopettajalta. Aineisto analysoitiin hermeneuttisen merkitysanalyysin periaattein teemoittamalla. Luokanopettajien työhyvinvoinnin voimavaratekijöiksi muodostuivat työn onnistunut rajaaminen, työyhteisön ja työympäristön toimivuus, oma ammatillinen osaaminen ja kyky tehdä yhteistyötä sekä oma persoona, jota uskaltaa hyödyntää opetustyössä. Luokanopettajien työhyvinvointia haastoivat heidän kokemuksensa mukaan oma ammatillinen osaaminen, työympäristöön liittyvät haasteet, moninaistuva oppilasaines sekä annetut resurssit ja niiden riittävyys.