Summary: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kehyksiä Yleisradio (YLE) rakentaa uutisartikkeleissaan varhaiskasvatuksen opettajuudesta. Tutkimuksessa yhdistettiin kriittinen diskurssianalyysi (CDA) ja kehysanalyysi YLE:n uutisoinnin sisältöjen ja diskurssien tarkasteluun. Tulokset osoittavat, että uutisoinnissa hyödynnettiin viittä pääkehystä: taloudellista, yhteiskunnallista, käytännön, koulutuksellista ja poliittista.
Taloudellinen kehys korosti palkkakysymyksiä ja resurssipulaa, mikä loi kuvan aliresursoidusta ja aliarvostetusta ammatista. Yhteiskunnallinen kehys toi esiin opettajien roolin tasa-arvon ja koulutuksellisen oikeudenmukaisuuden edistäjänä. Koulutuksellinen kehys painotti pätevyyden ja koulutuksen merkitystä alan laadun tukemisessa, kun taas käytännön kehys käsitteli arjen haasteita, kuten henkilöstövajetta ja työympäristön kuormittavuutta, ja poliittinen kehys keskittyi työtaisteluihin ja alan rahoitukseen.
Tutkimus syvensi ymmärrystä mediakehysten vaikutuksesta varhaiskasvatuksen opettajuuden julkiseen kuvaan. Kehysten yhdistelmät, kuten taloudellisen ja yhteiskunnallisen kehyksen yhteisvaikutus, vahvistivat varhaiskasvatuksen merkitystä yhteiskunnallisena investointina ja resurssipulaan liittyvien haasteiden tärkeyttä. Tulokset viittaavat siihen, että mediakehykset voivat muokata varhaiskasvatuksen opettajuuden arvostusta ja ohjata keskustelua alan resursoinnista. Ne tarjoavat myös näkökulmia siihen, miten media ja varhaiskasvatuksen toimijat voisivat yhteistyössä edistää tasapainoisempaa ja arvostavampaa kuvaa varhaiskasvatuksen opettajuudesta, vahvistaen alan veto-voimaa ja tukien sen yhteiskunnallisia tavoitteita.
|