Varhaiskasvatuksen merkitys lasten mielenterveyden tukemisessa

Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitettiin lasten mielenterveyden tukemisen keinoja varhaiskasvatuksessa opettajien näkökulmasta sekä lasten mielenterveyden tukemisen haasteita varhaiskasvatuksessa. Aiheen tutkiminen on tärkeää, koska lasten mielenterveyden tukemista on tutkittu vähän niin Suomessa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Lanu, Sonja, Hiipakka, Krista
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99387
_version_ 1826225802506665984
author Lanu, Sonja Hiipakka, Krista
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lanu, Sonja Hiipakka, Krista Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lanu, Sonja Hiipakka, Krista Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lanu, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitettiin lasten mielenterveyden tukemisen keinoja varhaiskasvatuksessa opettajien näkökulmasta sekä lasten mielenterveyden tukemisen haasteita varhaiskasvatuksessa. Aiheen tutkiminen on tärkeää, koska lasten mielenterveyden tukemista on tutkittu vähän niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Tutkimuksen tulosten avulla on mahdollista saada lisää tietoa keinoista ja menetelmistä, joilla lasten mielenterveyttä voidaan tukea. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2024 kyselyllä sosiaalisessa mediassa sekä sähköpostin välityksellä. Kysely oli puolistrukturoitu. Kyselyyn vastasi 15 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin luokittelulla. Tulosten perusteella lasten mielenterveyttä tuetaan monella tavalla varhaiskasvatuksessa. Keskeisenä näyttäytyivät monipuoliset käytännöt sekä yhteisöllinen lähestymistapa. Opettajat tukivat lasten mielenterveyttä tukemalla ja opettamalla erilaisia taitoja, kuten kaveri- ja tunnetaitoja. Kiusaamisen ehkäiseminen painottui myös. Mielenterveyden tukemisen haasteena olivat varhaiskasvatuksessa henkilöstön kuormittavuus sekä lasten tuen toteutumattomuus. Keskeisinä haasteina tuotiin ilmi tuen saamisen haasteet, henkilöstön osaamattomuus sekä haasteet henkilöstön hyvinvoinnissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että varhaiskasvatuksessa opettajilla on monenlaisia tapoja tukea lasten mielenterveyttä, mutta varhaiskasvatuksessa on myös sellaisia asioita, jotka haastavat opettajien työtä.
first_indexed 2025-01-13T21:00:39Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lipponen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lanu, Sonja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hiipakka, Krista", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-01-13T06:52:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-01-13T06:52:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99387", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatin tutkielmassa selvitettiin lasten mielenterveyden tukemisen keinoja varhaiskasvatuksessa opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 lasten mielenterveyden tukemisen haasteita varhaiskasvatuksessa. Aiheen tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, koska lasten mielenterveyden tukemista on tutkittu v\u00e4h\u00e4n niin Suomessa kuin kansainv\u00e4lisestikin. Tutkimuksen tulosten avulla on mahdollista saada lis\u00e4\u00e4 tietoa keinoista ja menetelmist\u00e4, joilla lasten mielenterveytt\u00e4 voidaan tukea.\n\tTutkimus toteutettiin syksyll\u00e4 2024 kyselyll\u00e4 sosiaalisessa mediassa sek\u00e4 s\u00e4hk\u00f6postin v\u00e4lityksell\u00e4. Kysely oli puolistrukturoitu. Kyselyyn vastasi 15 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin luokittelulla.\n\tTulosten perusteella lasten mielenterveytt\u00e4 tuetaan monella tavalla varhaiskasvatuksessa. Keskeisen\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t monipuoliset k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t sek\u00e4 yhteis\u00f6llinen l\u00e4hestymistapa. Opettajat tukivat lasten mielenterveytt\u00e4 tukemalla ja opettamalla erilaisia taitoja, kuten kaveri- ja tunnetaitoja. Kiusaamisen ehk\u00e4iseminen painottui my\u00f6s. Mielenterveyden tukemisen haasteena olivat varhaiskasvatuksessa henkil\u00f6st\u00f6n kuormittavuus sek\u00e4 lasten tuen toteutumattomuus. Keskeisin\u00e4 haasteina tuotiin ilmi tuen saamisen haasteet, henkil\u00f6st\u00f6n osaamattomuus sek\u00e4 haasteet henkil\u00f6st\u00f6n hyvinvoinnissa.\n\tTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 varhaiskasvatuksessa opettajilla on monenlaisia tapoja tukea lasten mielenterveytt\u00e4, mutta varhaiskasvatuksessa on my\u00f6s sellaisia asioita, jotka haastavat opettajien ty\u00f6t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-01-13T06:52:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-01-13T06:52:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen merkitys lasten mielenterveyden tukemisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202501131158", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveysty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ehk\u00e4isev\u00e4 mielenterveysty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99387
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:29Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3422d933-33d1-468f-a9e6-3e1865c45385\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202501131158.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lanu, Sonja Hiipakka, Krista Varhaiskasvatuksen merkitys lasten mielenterveyden tukemisessa Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus mielenterveys tukeminen mielenterveystyö hyvinvointi päiväkodit ehkäisevä mielenterveystyö
title Varhaiskasvatuksen merkitys lasten mielenterveyden tukemisessa
title_full Varhaiskasvatuksen merkitys lasten mielenterveyden tukemisessa
title_fullStr Varhaiskasvatuksen merkitys lasten mielenterveyden tukemisessa Varhaiskasvatuksen merkitys lasten mielenterveyden tukemisessa
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen merkitys lasten mielenterveyden tukemisessa Varhaiskasvatuksen merkitys lasten mielenterveyden tukemisessa
title_short Varhaiskasvatuksen merkitys lasten mielenterveyden tukemisessa
title_sort varhaiskasvatuksen merkitys lasten mielenterveyden tukemisessa
title_txtP Varhaiskasvatuksen merkitys lasten mielenterveyden tukemisessa
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus mielenterveys tukeminen mielenterveystyö hyvinvointi päiväkodit ehkäisevä mielenterveystyö
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus ehkäisevä mielenterveystyö hyvinvointi lapset (ikäryhmät) mielenterveys mielenterveystyö päiväkodit tukeminen varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99387 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202501131158
work_keys_str_mv AT lanusonja varhaiskasvatuksenmerkityslastenmielenterveydentukemisessa