CRM- ja ERP-järjestelmän integraation vaikutus tiedonhallintaan ja liiketoimintaprosesseihin

Toiminnanohjausjärjestelmät eli ERP-järjestelmät (eng. Enterprise resource planning) ovat pitkään olleet yritysten kulmakivenä yritysten prosesseille ja toiminnalle. Vaikka suuressa osassa ERP-järjestelmiä on asiakkuudenhallintamoduuli (eng. Customer relationship management, lyh. ”CRM”) sisäänrakenn...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tepponen, Juho
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99206
_version_ 1826225817510739968
author Tepponen, Juho
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tepponen, Juho Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tepponen, Juho Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tepponen, Juho
datasource_str_mv jyx
description Toiminnanohjausjärjestelmät eli ERP-järjestelmät (eng. Enterprise resource planning) ovat pitkään olleet yritysten kulmakivenä yritysten prosesseille ja toiminnalle. Vaikka suuressa osassa ERP-järjestelmiä on asiakkuudenhallintamoduuli (eng. Customer relationship management, lyh. ”CRM”) sisäänrakennettuna, jolla yritykset voivat hallita asiakassuhteita, ovat monet yritykset ottaneet käyttöön erillisen CRM-järjestelmän. Nykytilanteessa useilla yrityksillä järjestelmät ovat pysyneet myös prosesseiltaan ja datan hallinnan osalta erillisinä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten näiden järjestelmien integroiminen toisiinsa sekä prosesseiltaan että datan osalta vaikuttaa yritysten liiketoimintaprosesseihin ja tiedonhallintaan. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineistona oli tieteellisiä artikkeleita sekä kirjoja. Artikkeleita tutkimuksessa oli 43 ja kirjoja viisi. Aineiston haussa hyödynnettiin JYKDOK- ja Google Scholar -tietokantoja. Aineiston analyysissä vertailtiin integroitujen järjestelmien eroja itsenäisiin järjestelmiin. Tutkielma osoittaa useita mahdollisia hyötyjä, joita yritykset ja organisaatiot voivat saavuttaa integroimalla järjestelmät toisiinsa. Tutkielmassa huomattiin järjestelmä integraation mahdollistavan tiedonhallinnon tehostumisen ja liiketoimintaprosessien suorituskyvyn paranemisen. Tulosten perusteella voidaan perustella järjestelmien integroimisen hyötyjä ja perustella, miksi järjestelmä integraatio on olennaista tehokkaiden toimintojen saavuttamiseksi. Enterprise Resource Planning (ERP) systems have long been the cornerstone of business processes and operations in companies. Although many ERP systems include a built-in Customer Relationship Management (CRM) module, allowing companies to manage customer relationships, many businesses have adopted separate CRM systems. In the current situation, these systems have remained separate in terms of both processes and data management. This study focuses on how integrating these systems can enable more efficient business processes and improved information management for companies. This study was conducted through literature analysis. The study included scientific articles as well as books. Total of 43 articles were chosen and fi books. JYKDOK and Google Scholar databases were used to collect the literature. In the analysis of the literature, the differences between integrated systems and independent systems were compared. In the thesis it was found that system integration enables information management to become more efficient and increase business processes efficiency. Based on the results the benefits of system integration can be noticed and why integrating these systems is beneficial to achieving efficient operations.
first_indexed 2024-12-23T21:01:15Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clement, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tepponen, Juho", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-23T10:54:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-23T10:54:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99206", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toiminnanohjausj\u00e4rjestelm\u00e4t eli ERP-j\u00e4rjestelm\u00e4t (eng. Enterprise resource planning) ovat pitk\u00e4\u00e4n olleet yritysten kulmakiven\u00e4 yritysten prosesseille ja toiminnalle. Vaikka suuressa osassa ERP-j\u00e4rjestelmi\u00e4 on asiakkuudenhallintamoduuli (eng. Customer relationship management, lyh. \u201dCRM\u201d) sis\u00e4\u00e4nrakennettuna, jolla yritykset voivat hallita asiakassuhteita, ovat monet yritykset ottaneet k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n erillisen CRM-j\u00e4rjestelm\u00e4n. Nykytilanteessa useilla yrityksill\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat pysyneet my\u00f6s prosesseiltaan ja datan hallinnan osalta erillisin\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan, miten n\u00e4iden j\u00e4rjestelmien integroiminen toisiinsa sek\u00e4 prosesseiltaan ett\u00e4 datan osalta vaikuttaa yritysten liiketoimintaprosesseihin ja tiedonhallintaan. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineistona oli tieteellisi\u00e4 artikkeleita sek\u00e4 kirjoja. Artikkeleita tutkimuksessa oli 43 ja kirjoja viisi. Aineiston haussa hy\u00f6dynnettiin JYKDOK- ja Google Scholar -tietokantoja. Aineiston analyysiss\u00e4 vertailtiin integroitujen j\u00e4rjestelmien eroja itsen\u00e4isiin j\u00e4rjestelmiin. Tutkielma osoittaa useita mahdollisia hy\u00f6tyj\u00e4, joita yritykset ja organisaatiot voivat saavuttaa integroimalla j\u00e4rjestelm\u00e4t toisiinsa. Tutkielmassa huomattiin j\u00e4rjestelm\u00e4 integraation mahdollistavan tiedonhallinnon tehostumisen ja liiketoimintaprosessien suorituskyvyn paranemisen. Tulosten perusteella voidaan perustella j\u00e4rjestelmien integroimisen hy\u00f6tyj\u00e4 ja perustella, miksi j\u00e4rjestelm\u00e4 integraatio on olennaista tehokkaiden toimintojen saavuttamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Enterprise Resource Planning (ERP) systems have long been the cornerstone of business processes and operations in companies. Although many ERP systems include a built-in Customer Relationship Management (CRM) module, allowing companies to manage customer relationships, many businesses have adopted separate CRM systems. In the current situation, these systems have remained separate in terms of both processes and data management. This study focuses on how integrating these systems can enable more efficient business processes and improved information management for companies. This study was conducted through literature analysis. The study included scientific articles as well as books. Total of 43 articles were chosen and fi books. JYKDOK and Google Scholar databases were used to collect the literature. In the analysis of the literature, the differences between integrated systems and independent systems were compared. In the thesis it was found that system integration enables information management to become more efficient and increase business processes efficiency. Based on the results the benefits of system integration can be noticed and why integrating these systems is beneficial to achieving efficient operations.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-23T10:54:28Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-23T10:54:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "CRM- ja ERP-j\u00e4rjestelm\u00e4n integraation vaikutus tiedonhallintaan ja liiketoimintaprosesseihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412238009", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnanohjausj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkuudenhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoimintaprosessit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedonhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99206
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/db8e0a57-6d5e-48b9-8fa7-74237b1abae7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412238009.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tepponen, Juho CRM- ja ERP-järjestelmän integraation vaikutus tiedonhallintaan ja liiketoimintaprosesseihin Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 toiminnanohjausjärjestelmät asiakkuudenhallinta liiketoimintaprosessit tietojärjestelmät tiedonhallinta integraatio
title CRM- ja ERP-järjestelmän integraation vaikutus tiedonhallintaan ja liiketoimintaprosesseihin
title_full CRM- ja ERP-järjestelmän integraation vaikutus tiedonhallintaan ja liiketoimintaprosesseihin
title_fullStr CRM- ja ERP-järjestelmän integraation vaikutus tiedonhallintaan ja liiketoimintaprosesseihin CRM- ja ERP-järjestelmän integraation vaikutus tiedonhallintaan ja liiketoimintaprosesseihin
title_full_unstemmed CRM- ja ERP-järjestelmän integraation vaikutus tiedonhallintaan ja liiketoimintaprosesseihin CRM- ja ERP-järjestelmän integraation vaikutus tiedonhallintaan ja liiketoimintaprosesseihin
title_short CRM- ja ERP-järjestelmän integraation vaikutus tiedonhallintaan ja liiketoimintaprosesseihin
title_sort crm ja erp järjestelmän integraation vaikutus tiedonhallintaan ja liiketoimintaprosesseihin
title_txtP CRM- ja ERP-järjestelmän integraation vaikutus tiedonhallintaan ja liiketoimintaprosesseihin
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 toiminnanohjausjärjestelmät asiakkuudenhallinta liiketoimintaprosessit tietojärjestelmät tiedonhallinta integraatio
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakkuudenhallinta integraatio liiketoimintaprosessit tiedonhallinta tietojärjestelmät toiminnanohjausjärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99206 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412238009
work_keys_str_mv AT tepponenjuho crmjaerpjärjestelmänintegraationvaikutustiedonhallintaanjaliiketoimintaprosesseihin