Yhteenveto: | Toiminnanohjausjärjestelmät eli ERP-järjestelmät (eng. Enterprise resource planning) ovat pitkään olleet yritysten kulmakivenä yritysten prosesseille ja toiminnalle. Vaikka suuressa osassa ERP-järjestelmiä on asiakkuudenhallintamoduuli (eng. Customer relationship management, lyh. ”CRM”) sisäänrakennettuna, jolla yritykset voivat hallita asiakassuhteita, ovat monet yritykset ottaneet käyttöön erillisen CRM-järjestelmän. Nykytilanteessa useilla yrityksillä järjestelmät ovat pysyneet myös prosesseiltaan ja datan hallinnan osalta erillisinä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten näiden järjestelmien integroiminen toisiinsa sekä prosesseiltaan että datan osalta vaikuttaa yritysten liiketoimintaprosesseihin ja tiedonhallintaan. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineistona oli tieteellisiä artikkeleita sekä kirjoja. Artikkeleita tutkimuksessa oli 43 ja kirjoja viisi. Aineiston haussa hyödynnettiin JYKDOK- ja Google Scholar -tietokantoja. Aineiston analyysissä vertailtiin integroitujen järjestelmien eroja itsenäisiin järjestelmiin. Tutkielma osoittaa useita mahdollisia hyötyjä, joita yritykset ja organisaatiot voivat saavuttaa integroimalla järjestelmät toisiinsa. Tutkielmassa huomattiin järjestelmä integraation mahdollistavan tiedonhallinnon tehostumisen ja liiketoimintaprosessien suorituskyvyn paranemisen. Tulosten perusteella voidaan perustella järjestelmien integroimisen hyötyjä ja perustella, miksi järjestelmä integraatio on olennaista tehokkaiden toimintojen saavuttamiseksi.
Enterprise Resource Planning (ERP) systems have long been the cornerstone of business processes and operations in companies. Although many ERP systems include a built-in Customer Relationship Management (CRM) module, allowing companies to manage customer relationships, many businesses have adopted separate CRM systems. In the current situation, these systems have remained separate in terms of both processes and data management. This study focuses on how integrating these systems can enable more efficient business processes and improved information management for companies. This study was conducted through literature analysis. The study included scientific articles as well as books. Total of 43 articles were chosen and fi books. JYKDOK and Google Scholar databases were used to collect the literature. In the analysis of the literature, the differences between integrated systems and independent systems were compared. In the thesis it was found that system integration enables information management to become more efficient and increase business processes efficiency. Based on the results the benefits of system integration can be noticed and why integrating these systems is beneficial to achieving efficient operations.
|