Sisäinen asiakaspalvelu ja itsepalvelu eräässä julkisen sektorin organisaatiossa

Organisaatiot ovat yhä enenevissä määrin kohdanneet paineita muuttaa ja tehostaa prosessejaan. Muutospaineiden taustalla vaikuttavat uudet odotukset ja vaatimukset organisaatioita kohtaan sekä toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset, kuten digitalisaation ja automatiikan lisääntyminen. Nämä paine...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rusanen, Anna
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99116
_version_ 1826225681496801280
author Rusanen, Anna
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rusanen, Anna Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rusanen, Anna Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rusanen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Organisaatiot ovat yhä enenevissä määrin kohdanneet paineita muuttaa ja tehostaa prosessejaan. Muutospaineiden taustalla vaikuttavat uudet odotukset ja vaatimukset organisaatioita kohtaan sekä toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset, kuten digitalisaation ja automatiikan lisääntyminen. Nämä paineet muutokselle ovat vaikuttaneet myös julkisen sektorin organisaatioihin. Julkisen sektorin organisaatiot ovatkin pyrkineet tehostamaan prosessejaan muun muassa lisäämällä niihin automatiikkaa sekä itsepalvelullistamalla niitä. Prosessien sujuvuus vaatii lisäksi organisaatioilta hyvää sisäistä asiakaspalvelua. Organisaation sisäisten prosessien johtamiseen tulisikin kiinnittää huomiota, koske ne vaikuttavat olennaisesti organisaation menestykseen. (Ahmad et al., 2024; Braun & Hadwich, 2016; Ehrhart et al., 2011; Jurczuk, 2021.) Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitetään, miten prosessijohtamisen metodit, erityisesti organisaation sisäinen asiakaspalvelu ja itsepalvelu ilmenevät tutkimuksen kohteena olevassa julkisen sektorin organisaatiossa ja sen pitkälti automatisoidussa Excel-laskutusprosessissa. Tarkastelun keskiössä ovat tutkittavien kokemukset. Tutkielma on toteutettu laadullisin menetelmin ja aineistona toimivat teemahaastattelut sekä tutkittavan organisaation prosessikuvaus Excel-laskutusprosessista. Tutkielman tulokset ovat yhteneväiset aiempien tutkimusten kanssa. Tulosten perusteella sisäisellä asiakaspalvelulla on oma tärkeä paikkansa pitkälti automatisoiduissa ja itsepalvelullistetuissa prosesseissa. Sekä sisäinen asiakaspalvelu että itsepalvelu ovat tämän tutkielman perusteella osa nykyaikaista työkulttuuria. Tutkielman tulokset myös tukevat aiemmissa tutkimuksissa esille tuotua käsitystä yksityiselle sektorille kehitettyjen käsitteiden ja työkalujen soveltumattomuudesta julkisen sektorin organisaatioiden kontekstiin sellaisinaan. Prosessijohtamisen keinojen avulla on puolestaan tulosten perusteella mahdollista pyrkiä parantamaan organisaation prosesseja kokonaisvaltaisesti.
first_indexed 2024-12-20T21:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sajasalo, Pasi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rusanen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-19T13:31:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-19T13:31:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99116", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Organisaatiot ovat yh\u00e4 eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kohdanneet paineita muuttaa ja tehostaa prosessejaan. Muutospaineiden taustalla vaikuttavat uudet odotukset ja vaatimukset organisaatioita kohtaan sek\u00e4 toimintaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 tapahtuneet muutokset, kuten digitalisaation ja automatiikan lis\u00e4\u00e4ntyminen. N\u00e4m\u00e4 paineet muutokselle ovat vaikuttaneet my\u00f6s julkisen sektorin organisaatioihin. Julkisen sektorin organisaatiot ovatkin pyrkineet tehostamaan prosessejaan muun muassa lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 niihin automatiikkaa sek\u00e4 itsepalvelullistamalla niit\u00e4. Prosessien sujuvuus vaatii lis\u00e4ksi organisaatioilta hyv\u00e4\u00e4 sis\u00e4ist\u00e4 asiakaspalvelua. Organisaation sis\u00e4isten prosessien johtamiseen tulisikin kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota, koske ne vaikuttavat olennaisesti organisaation menestykseen. (Ahmad et al., 2024; Braun & Hadwich, 2016; Ehrhart et al., 2011; Jurczuk, 2021.)\n\nT\u00e4ss\u00e4 Pro gradu -tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n, miten prosessijohtamisen metodit, erityisesti organisaation sis\u00e4inen asiakaspalvelu ja itsepalvelu ilmenev\u00e4t tutkimuksen kohteena olevassa julkisen sektorin organisaatiossa ja sen pitk\u00e4lti automatisoidussa Excel-laskutusprosessissa. Tarkastelun keski\u00f6ss\u00e4 ovat tutkittavien kokemukset. Tutkielma on toteutettu laadullisin menetelmin ja aineistona toimivat teemahaastattelut sek\u00e4 tutkittavan organisaation prosessikuvaus Excel-laskutusprosessista.\n\nTutkielman tulokset ovat yhtenev\u00e4iset aiempien tutkimusten kanssa. Tulosten perusteella sis\u00e4isell\u00e4 asiakaspalvelulla on oma t\u00e4rke\u00e4 paikkansa pitk\u00e4lti automatisoiduissa ja itsepalvelullistetuissa prosesseissa. Sek\u00e4 sis\u00e4inen asiakaspalvelu ett\u00e4 itsepalvelu ovat t\u00e4m\u00e4n tutkielman perusteella osa nykyaikaista ty\u00f6kulttuuria. Tutkielman tulokset my\u00f6s tukevat aiemmissa tutkimuksissa esille tuotua k\u00e4sityst\u00e4 yksityiselle sektorille kehitettyjen k\u00e4sitteiden ja ty\u00f6kalujen soveltumattomuudesta julkisen sektorin organisaatioiden kontekstiin sellaisinaan. Prosessijohtamisen keinojen avulla on puolestaan tulosten perusteella mahdollista pyrki\u00e4 parantamaan organisaation prosesseja kokonaisvaltaisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-12-19T13:31:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-19T13:31:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY-NC-ND 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sis\u00e4inen asiakaspalvelu ja itsepalvelu er\u00e4\u00e4ss\u00e4 julkisen sektorin organisaatiossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412197926", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99116
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0635fbfd-a1c8-4214-8fee-a8e3f3db3cce\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412197926.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rusanen, Anna Sisäinen asiakaspalvelu ja itsepalvelu eräässä julkisen sektorin organisaatiossa Management and Leadership Johtaminen
title Sisäinen asiakaspalvelu ja itsepalvelu eräässä julkisen sektorin organisaatiossa
title_full Sisäinen asiakaspalvelu ja itsepalvelu eräässä julkisen sektorin organisaatiossa
title_fullStr Sisäinen asiakaspalvelu ja itsepalvelu eräässä julkisen sektorin organisaatiossa Sisäinen asiakaspalvelu ja itsepalvelu eräässä julkisen sektorin organisaatiossa
title_full_unstemmed Sisäinen asiakaspalvelu ja itsepalvelu eräässä julkisen sektorin organisaatiossa Sisäinen asiakaspalvelu ja itsepalvelu eräässä julkisen sektorin organisaatiossa
title_short Sisäinen asiakaspalvelu ja itsepalvelu eräässä julkisen sektorin organisaatiossa
title_sort sisäinen asiakaspalvelu ja itsepalvelu eräässä julkisen sektorin organisaatiossa
title_txtP Sisäinen asiakaspalvelu ja itsepalvelu eräässä julkisen sektorin organisaatiossa
topic Management and Leadership Johtaminen
topic_facet Johtaminen Management and Leadership
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99116 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412197926
work_keys_str_mv AT rusanenanna sisäinenasiakaspalvelujaitsepalvelueräässäjulkisensektorinorganisaatiossa