Uudet lukutaidot Keski-Suomessa - tapaustutkimus koulutuksen vaikuttavuudesta ja jatkokehitysmahdollisuuksista

Uudet lukutaidot Keski-Suomessa oli Opetushallituksen rahoittama hanke, jonka tavoitteena oli kehittää esi- ja peruskoulun opettajien TVT- ja ohjelmointiosaamista. Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän yliopiston organisoima täydennyskoulutus järjestettiin enimmäkseen verkkokoulutuksina vuosina 2021–20...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Valkonen, Elina
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99110
Description
Summary:Uudet lukutaidot Keski-Suomessa oli Opetushallituksen rahoittama hanke, jonka tavoitteena oli kehittää esi- ja peruskoulun opettajien TVT- ja ohjelmointiosaamista. Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän yliopiston organisoima täydennyskoulutus järjestettiin enimmäkseen verkkokoulutuksina vuosina 2021–2022. Keskeisenä opetusmenetelmänä koulutuksessa käytettiin työssäoppimisprojekteja, joiden tehtävänä oli jalkauttaa koulutus opettajien työyhteisöön. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia koulutuksen vaikuttavuutta ja selvittää sen jatkokehitysmahdollisuuksia. Tutkimuksessa sovellettiin aikaisempia arviointimalleja sekä TPACK-viitekehystä. Tutkimusmenetelmänä oli tapaustutkimus ja aineistona toimivat koulutuksen alku- ja loppukyselyt (määrällinen aineisto), työssäoppimisprojektien raportit sekä haastattelut (laadullinen aineisto). Analyysimenetelmänä käytettiin kuvailevaa tilastoanalyysiä sekä teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulosten mukaan opettajat ovat monipuolisesti hyödyntäneet koulutuksessa saatuja ideoita TVT:n ja ohjelmoinnin opetuksessa. Koulutuksen jälkeen eniten sovellettu osa-alue oli ohjelmoinnillinen ajattelu, mikä osaltaan osoitti koulutuksella olleen vaikutusta opettajien osaamiseen ja uusien tietojen ja taitojen hyödyntämiseen omassa työssä. Jatkossa TVT- ja ohjelmointikoulutuksia tulisi järjestää koko päivän kestävinä lähitapaamisina, joissa opettajat voivat saada paljon käytännönläheisiä opetusideoita sekä koulutuksesta että kollegoiltaan. New Literacies in Central Finland was a project funded by the Finnish National Agency for Education which aimed to develop ICT and programming competence of teachers of pre-primary, primary and lower secondary education. The in-service training organized by The City of Jyväskylä and University of Jyväskylä was provided mostly online education in the years 2021–2022. A key teaching method used in the training was work-based learning projects, which were designed to transfer the training to the teachers’ working community. The aim of this research was to study effectiveness of education and report opportunities for further development. The research applied previous evaluation models and the TPACK framework. The research method was a case study and the data used were initial and final questionnaires (quantitative data), reports of work-based learning projects and interviews (qualitative data). The analysis methods were descriptive statistics and directed content analysis. According to the results teachers have made wide use of ICT and programming ideas shared by the education. After the in-service training the most applied section was computational thinking, which also showed that the training had an impact on teachers’ competence and the use of new knowledge and skills in their own work. Further ICT and programming education should be arranged as full day face-to-face training events so that teachers could receive lots of practical ideas for teaching from both education and their colleagues.