Finnish English teacher students’ perceptions of educational social media platforms

Uusien opettajien taitojen työkalupakki on heidän valmistumishetkellään hyvin rajallinen ja heidän oletetaankin omaksuvan suuren määrän olennaista opetustyöhön liittyvää tietoa. Tätä tietoa ei kuitenkaan ole saatavilla heidän saamassaan koulutuksessa, vaan sitä on hankittava muilla keinoilla. On sii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toropainen, Nea
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99014
_version_ 1826225813216821248
author Toropainen, Nea
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Toropainen, Nea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Toropainen, Nea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Toropainen, Nea
datasource_str_mv jyx
description Uusien opettajien taitojen työkalupakki on heidän valmistumishetkellään hyvin rajallinen ja heidän oletetaankin omaksuvan suuren määrän olennaista opetustyöhön liittyvää tietoa. Tätä tietoa ei kuitenkaan ole saatavilla heidän saamassaan koulutuksessa, vaan sitä on hankittava muilla keinoilla. On siis opetusalan tulevaisuutta ajatellen merkityksellistä tutkia töiden taitojen hankkimista muilla keinoilla. Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee suomalaisten englannin aineenopettajaopiskelijoiden näkemyksiä opetuksellisista sosiaalisen median alustoista. Tutkimus pyrkii ymmärtämään, miten opiskelijat näkevät sosiaalisen median ympäristönä, kuinka hyödyllisiä opetukselliset sosiaalisen median alustat ovat heille ja miksi näitä alustoja seurataan. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse englannin aineenopettajaopiskelijoille. Kysely pitää sisällään kysymyksiä, jotka on suunniteltu tuottamaan niin määrällisiä, kuin laadullisia tuloksia. Kysymykset koskevat näkemyksiä sosiaalisesta mediasta ympäristönä, opetuksellisten sosiaalisen median alustojen hyödyllisyyttä sekä syitä alustojen seuraamiselle. Kyselyn luonteeltaan laadulliset tulokset analysoidaan temaattista analyysiä hyödyntäen. Tutkimus ja sen analyysi osoittavat, että tutkimukseen osallistuneilla opiskelijoilla on ristiriitaisia näkemyksiä sosiaalisesta mediasta, ja he tunnistavat sen positiiviset sekä negatiiviset puolet. Vastaajat arvostavat sosiaalisen median mahdollisuuksia yhteisön rakentamiseen ja tiedon jakamiseen, mutta ovat tietoisia myös vääristä tiedoista ja muista kielteisistä vaikutuksista. Opiskelijat pitävät opetuksellisia alustoja arvokkaina ja ennen kaikkea hyödyllisinä. Opiskelijat seuraavat opetuksellisia alustoja useista syistä, joista tärkeimpiä ovat tuki, inspiraatio ja huumori. Tulosten perusteella sosiaalisen median merkitystä tulisi korostaa tulevien opettajien opinpolulla. Täten sosiaalisen median alustojen mahdollisuudet tukea ammatillista kehitystä, edistää yhteisöllisyyttä ja innostaa tulevia opettajia saadaan valjastettua hyötykäyttöön. Tuloksia ei voida yleistää pienen otannan vuoksi (n=9), mutta aihealue kaipaa kipeästi lisätutkimusta. Lisätutkimuksen avulla voitaisiin selvittää laajemmalla skaalalla tutkittua ilmiötä, eli sen yleistettävyyttä koko Suomen opetusalan laitoksilla.
first_indexed 2024-12-16T21:01:27Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4nttinen, Minttu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toropainen, Nea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-16T06:53:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-16T06:53:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99014", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Uusien opettajien taitojen ty\u00f6kalupakki on heid\u00e4n valmistumishetkell\u00e4\u00e4n hyvin rajallinen ja heid\u00e4n oletetaankin omaksuvan suuren m\u00e4\u00e4r\u00e4n olennaista opetusty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4\u00e4 tietoa. T\u00e4t\u00e4 tietoa ei kuitenkaan ole saatavilla heid\u00e4n saamassaan koulutuksessa, vaan sit\u00e4 on hankittava muilla keinoilla. On siis opetusalan tulevaisuutta ajatellen merkityksellist\u00e4 tutkia t\u00f6iden taitojen hankkimista muilla keinoilla. T\u00e4m\u00e4 kandidaatintutkielma tarkastelee suomalaisten englannin aineenopettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 opetuksellisista sosiaalisen median alustoista. Tutkimus pyrkii ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten opiskelijat n\u00e4kev\u00e4t sosiaalisen median ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4, kuinka hy\u00f6dyllisi\u00e4 opetukselliset sosiaalisen median alustat ovat heille ja miksi n\u00e4it\u00e4 alustoja seurataan.\n\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty kyselylomakkeella, joka l\u00e4hetettiin s\u00e4hk\u00f6postitse englannin aineenopettajaopiskelijoille. Kysely pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n kysymyksi\u00e4, jotka on suunniteltu tuottamaan niin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4, kuin laadullisia tuloksia. Kysymykset koskevat n\u00e4kemyksi\u00e4 sosiaalisesta mediasta ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4, opetuksellisten sosiaalisen median alustojen hy\u00f6dyllisyytt\u00e4 sek\u00e4 syit\u00e4 alustojen seuraamiselle. Kyselyn luonteeltaan laadulliset tulokset analysoidaan temaattista analyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. \n\nTutkimus ja sen analyysi osoittavat, ett\u00e4 tutkimukseen osallistuneilla opiskelijoilla on ristiriitaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 sosiaalisesta mediasta, ja he tunnistavat sen positiiviset sek\u00e4 negatiiviset puolet. Vastaajat arvostavat sosiaalisen median mahdollisuuksia yhteis\u00f6n rakentamiseen ja tiedon jakamiseen, mutta ovat tietoisia my\u00f6s v\u00e4\u00e4rist\u00e4 tiedoista ja muista kielteisist\u00e4 vaikutuksista. Opiskelijat pit\u00e4v\u00e4t opetuksellisia alustoja arvokkaina ja ennen kaikkea hy\u00f6dyllisin\u00e4. Opiskelijat seuraavat opetuksellisia alustoja useista syist\u00e4, joista t\u00e4rkeimpi\u00e4 ovat tuki, inspiraatio ja huumori.\n\nTulosten perusteella sosiaalisen median merkityst\u00e4 tulisi korostaa tulevien opettajien opinpolulla. T\u00e4ten sosiaalisen median alustojen mahdollisuudet tukea ammatillista kehityst\u00e4, edist\u00e4\u00e4 yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ja innostaa tulevia opettajia saadaan valjastettua hy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tuloksia ei voida yleist\u00e4\u00e4 pienen otannan vuoksi (n=9), mutta aihealue kaipaa kipe\u00e4sti lis\u00e4tutkimusta. Lis\u00e4tutkimuksen avulla voitaisiin selvitt\u00e4\u00e4 laajemmalla skaalalla tutkittua ilmi\u00f6t\u00e4, eli sen yleistett\u00e4vyytt\u00e4 koko Suomen opetusalan laitoksilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-16T06:53:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-16T06:53:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish English teacher students\u2019 perceptions of educational social media platforms", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412167832", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching profession", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99014
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/57541508-882f-4ae5-aa26-4d8ba862c168\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412167832.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toropainen, Nea Finnish English teacher students’ perceptions of educational social media platforms Englannin kieli English 301 opetustyö sosiaalinen media englannin kieli oppiminen pedagogiikka teaching profession social media English language learning pedagogy
title Finnish English teacher students’ perceptions of educational social media platforms
title_full Finnish English teacher students’ perceptions of educational social media platforms
title_fullStr Finnish English teacher students’ perceptions of educational social media platforms Finnish English teacher students’ perceptions of educational social media platforms
title_full_unstemmed Finnish English teacher students’ perceptions of educational social media platforms Finnish English teacher students’ perceptions of educational social media platforms
title_short Finnish English teacher students’ perceptions of educational social media platforms
title_sort finnish english teacher students perceptions of educational social media platforms
title_txtP Finnish English teacher students’ perceptions of educational social media platforms
topic Englannin kieli English 301 opetustyö sosiaalinen media englannin kieli oppiminen pedagogiikka teaching profession social media English language learning pedagogy
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli learning opetustyö oppiminen pedagogiikka pedagogy social media sosiaalinen media teaching profession
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99014 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412167832
work_keys_str_mv AT toropainennea finnishenglishteacherstudentsperceptionsofeducationalsocialmediaplatforms