Outlining the Digital Education Games Ecosystem in Finnish Basic Education

Digitaalisten opetuspelien käytön suosio on kasvussa kouluissa. Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli hahmottaa ja analysoida digitaalisten oppimispelien ympärille rakentuvaa ekosysteemiä (Digital Education Games Ecosystem, DEGE) Suomen perusopetuksessa tarkastelemalla sidosryhmiä ja komponentteja ai...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Matero, Mea
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99003
Kuvaus
Yhteenveto:Digitaalisten opetuspelien käytön suosio on kasvussa kouluissa. Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli hahmottaa ja analysoida digitaalisten oppimispelien ympärille rakentuvaa ekosysteemiä (Digital Education Games Ecosystem, DEGE) Suomen perusopetuksessa tarkastelemalla sidosryhmiä ja komponentteja aikaisemman kirjallisuuden sekä opettajien haastattelujen avulla. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa opettajien näkökulmien selvittämiseksi. Opettajat voidaan nähdä olevan ekosysteemin keskiössä ja haastattelujen avulla selvitettiin tutkimukseen mukaan valittujen opettajien näkemyksiä si-dosryhmien ja komponenttien välisestä vuorovaikutuksesta. Keskeiset löydökset osoittivat, että opettajat pitävät oppimispelejä ja digitaalisia välineitä yleisesti trendikkäinä työkaluina opetuksessa, erityisesti matematiikan ja kielten oppiaineissa. Kuitenkin erilaiset haasteet, kuten rajallinen koulutus, aikarajoitteet, taitojen tai tiedon vajavuus sekä infrastruktuuripuutteet, vaikuttavat olevan esteenä laajemmalle käyttöönotolle. Opettajien uskomukset ja itsevarmuus teknologian käytössä havaittiin tärkeiksi tekijöiksi, jotka vaikuttavat oppimispelien hyödyntämisessä opetuksen aikana. Oli myös huomattavissa eroja sidosryhmien keskinäisessä vuorovaikutuksessa, jota voitaisiin hyödyntää jatkotutkimuksissa tiedon puutteen tai infrastruktuuriongelmien selvittämisessä. Tutkimustyön päätteeksi saadut havainnot tukevat aiempia tutkimuksia, jotka korostavat pedagogisten asenteiden ja osaamisen merkitystä teknologian käytössä kouluissa sekä ymmärrystä ekosysteemin ja sen rakentumisen tärkeydestä digitaalisten oppimispelien ympärille. Asiasanat: oppimispelit, opettaja, ekosysteemi, digitaalisuus, opetusteknologia, tietojärjestelmät opetuksessa Digital Education Games are growing in popularity in classroom settings. The main objective of this study was to outline and analyse the Digital Education Games Ecosystem (DEGE) in Finnish Basic Education by studying the stakeholders and components of education games based on previous literature and teachers’ views. Using a qualitative approach, the study explored teachers’ perspectives as central stakeholders within the ecosystem and examined through interviews how the interviewed teachers saw the interplay between these entities. Key findings revealed that teachers consider educational games and digital tools in general as trendy teaching tools, especially for teaching mathematics and languages. However, challenges such as limited training, time constraints, lack of skills or knowledge, and infrastructure deficiencies were identified as barriers to broader integration. Teachers’ beliefs and confidence in using technology were also found to be critical factors influencing their willingness to incorporate educational games into teaching. Differences in interaction rates between stakeholders were also detected and could be studied in the future to overcome challenges like lack of knowledge and infrastructure. The findings support previous research emphasizing the importance of pedagogical attitudes in the use of technology in schools and understanding how the ecosystem can be constructed on Digital Education Games. Keywords: Digital Education Games, Teacher, Digital Ecosystems, Education Technology, Information Systems in Education