Toimintakulttuurin merkitys pitovoimatekijänä osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sitoutumista

Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä toimintakulttuurin merkityksestä pitovoimatekijänä osana heidän työhön sitoutumistaan. Tutkimuksessa selvitettiin sitä, millaisena varhaiskasvatuksen erityisopettajat työnsä kokevat ja millaisia käsityksiä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Purhonen, Mari, Kutila, Elina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98889
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä toimintakulttuurin merkityksestä pitovoimatekijänä osana heidän työhön sitoutumistaan. Tutkimuksessa selvitettiin sitä, millaisena varhaiskasvatuksen erityisopettajat työnsä kokevat ja millaisia käsityksiä heillä on toimintakulttuurista pitovoimatekijänä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan työhön sitoutumista, pitovoimaa, toimintakulttuuria ja varhaiskasvatuksen työyhteisöä käsitteiden merkitysten ja aiempien tutkimusten perusteella. Tutkimuksen aineisto kerättiin focus group -haastatteluilla, joihin osallistui yhteensä 13 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä teoriaohjaavasti. Tutkimuksesta ilmeni, että varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat sitoutuneita työhönsä eivätkä koe halua lähteä alalta. Vuorovaikuttaminen ja kohtaamiset lasten kanssa sekä tukea tarvitsevien lasten hyvän arjen mahdollistaminen koettiin työn tärkeimpinä tehtävinä. Lisäksi oma asenne ja ammattitaito sekä työhön vaikuttamismahdollisuudet lisäsivät työhön sitoutumista. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta toimintakulttuuriin liittyvien pitovoimatekijöiden kuten sitoutumisen yhdessä sovittuun ja yhteisöllisyyden, yhteisten arvojen, laadukkaan pedagogiikan, johtamisen ja rakenteiden ammatilliselle keskustelulle vaikuttavan työhön sitoutumiseen.