Varhaiskasvatuksen opettajien ajankäyttö kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen

Lapsen matemaattisten taitojen perusta rakentuu jo ennen kouluikää (Putkonen, 2016). Eri tutkimusten mukaan lasten matemaattisten taitojen heikkeneminen on ollut nähtävillä usean vuoden ajan (Holm, 2024). Onnistunut varhaislapsuuden matemaattisten taitojen tukeminen vaatii lasten matemaattisten tait...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Blomberg, Katja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98851
_version_ 1826225722431111168
author Blomberg, Katja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Blomberg, Katja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Blomberg, Katja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Blomberg, Katja
datasource_str_mv jyx
description Lapsen matemaattisten taitojen perusta rakentuu jo ennen kouluikää (Putkonen, 2016). Eri tutkimusten mukaan lasten matemaattisten taitojen heikkeneminen on ollut nähtävillä usean vuoden ajan (Holm, 2024). Onnistunut varhaislapsuuden matemaattisten taitojen tukeminen vaatii lasten matemaattisten taitojen kokonaisvaltaista kehittämistä monipuolisesti (Parvinen ym., 2024). Tässä määrällisessä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin miten kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa opettajien käyttämä aika erosi matemaattisten taitojen opettamisessa kokeilu ja verrokkiryhmien välillä. Tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, kuinka paljon matemaattisten taitojen opettamiselle annetaan pedagogista aikaa. Tutkimuksessa haettiin vastausta myös siihen, onko varhaiskasvatuksen opettajien työkokemuksella yhteyttä lasten matemaattisten taitojen opettamiseen käytettyyn aikaan. Tässä määrällisessä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin miten kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa opettajien käyttämä aika erosi matemaattisten taitojen opettamisessa kokeilu ja verrokkiryhmien välillä. Tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, kuinka paljon matemaattisten taitojen opettamiselle annetaan pedagogista aikaa. Tutkimuksessa haettiin vastausta myös siihen, onko varhaiskasvatuksen opettajien työkokemuksella yhteyttä lasten matemaattisten taitojen opettamiseen käytettyyn aikaan. Tutkimuksen aineisto koostui Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun (ESKO) -hankkeen kevään 2023 seurantakyselyn aineiston osasta (n=1195). T-testin ja ristiintaulukoinnin kautta kokeilu- ja verrokkiryhmien väliltä löytyi eroja matemaattisten taitojen tukemiseen käytetyssä ajassa. Tutkimuksessa havaittiin myös, että työkokemuksella oli yhteyttä matemaattisten taitojen tukemiseen käytetyllä ajalla. Työkokemuksen ollessa yli 15 vuotta löytyi yhteyttä lasten matemaattisten taitojen tukemiseen käytetyllä ajalla
first_indexed 2024-12-09T21:00:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula , Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Blomberg, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-09T06:37:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-09T06:37:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98851", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lapsen matemaattisten taitojen perusta rakentuu jo ennen kouluik\u00e4\u00e4 (Putkonen, 2016). Eri tutkimusten mukaan lasten matemaattisten taitojen heikkeneminen on ollut n\u00e4ht\u00e4vill\u00e4 usean vuoden ajan (Holm, 2024). Onnistunut varhaislapsuuden matemaattisten taitojen tukeminen vaatii lasten matemaattisten taitojen kokonaisvaltaista kehitt\u00e4mist\u00e4 monipuolisesti (Parvinen ym., 2024). \nT\u00e4ss\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisess\u00e4 pro gradu- tutkielmassa selvitettiin miten kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa opettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 aika erosi matemaattisten taitojen opettamisessa kokeilu ja verrokkiryhmien v\u00e4lill\u00e4. Tavoitteena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 vastauksia siihen, kuinka paljon matemaattisten taitojen opettamiselle annetaan \npedagogista aikaa. Tutkimuksessa haettiin vastausta my\u00f6s siihen, onko varhaiskasvatuksen opettajien ty\u00f6kokemuksella yhteytt\u00e4 lasten matemaattisten \ntaitojen opettamiseen k\u00e4ytettyyn aikaan. \n\nT\u00e4ss\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisess\u00e4 pro gradu- tutkielmassa selvitettiin miten kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa opettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 aika erosi matemaattisten taitojen opettamisessa kokeilu ja verrokkiryhmien v\u00e4lill\u00e4. Tavoitteena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 vastauksia siihen, kuinka paljon matemaattisten taitojen opettamiselle annetaan \npedagogista aikaa. Tutkimuksessa haettiin vastausta my\u00f6s siihen, onko varhaiskasvatuksen opettajien ty\u00f6kokemuksella yhteytt\u00e4 lasten matemaattisten \ntaitojen opettamiseen k\u00e4ytettyyn aikaan. \n\nTutkimuksen aineisto koostui Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun (ESKO) -hankkeen kev\u00e4\u00e4n 2023 seurantakyselyn aineiston osasta (n=1195). T-testin ja ristiintaulukoinnin kautta kokeilu- ja verrokkiryhmien v\u00e4lilt\u00e4 l\u00f6ytyi eroja matemaattisten taitojen tukemiseen k\u00e4ytetyss\u00e4 ajassa. Tutkimuksessa havaittiin my\u00f6s, ett\u00e4 ty\u00f6kokemuksella oli yhteytt\u00e4 matemaattisten taitojen tukemiseen k\u00e4ytetyll\u00e4 ajalla. Ty\u00f6kokemuksen ollessa yli 15 vuotta l\u00f6ytyi yhteytt\u00e4 lasten matemaattisten taitojen tukemiseen k\u00e4ytetyll\u00e4 ajalla", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-09T06:37:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-09T06:37:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksivuotinen esiopetuskokeilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattiset oppimisvalmiudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tutkin ja toimin ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4ni", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien ajank\u00e4ytt\u00f6 kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412097665", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98851
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:29Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c71385d8-8e8f-4ba7-ad00-c9db38ad714a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412097665.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Blomberg, Katja Varhaiskasvatuksen opettajien ajankäyttö kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen esiopetussuunnitelma kaksivuotinen esiopetuskokeilu matemaattiset oppimisvalmiudet tutkin ja toimin ympäristössäni Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus varhaiskasvatus matematiikka matemaattiset taidot oppiminen
title Varhaiskasvatuksen opettajien ajankäyttö kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien ajankäyttö kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien ajankäyttö kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen Varhaiskasvatuksen opettajien ajankäyttö kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien ajankäyttö kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen Varhaiskasvatuksen opettajien ajankäyttö kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien ajankäyttö kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien ajankäyttö kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien ajankäyttö kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen
topic esiopetussuunnitelma kaksivuotinen esiopetuskokeilu matemaattiset oppimisvalmiudet tutkin ja toimin ympäristössäni Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus varhaiskasvatus matematiikka matemaattiset taidot oppiminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esiopetus esiopetussuunnitelma kaksivuotinen esiopetuskokeilu matemaattiset oppimisvalmiudet matemaattiset taidot matematiikka oppiminen tutkin ja toimin ympäristössäni varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98851 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412097665
work_keys_str_mv AT blombergkatja varhaiskasvatuksenopettajienajankäyttökaksivuotisessaesiopetuksenkokeilussalastenm