Summary: | Lapsen matemaattisten taitojen perusta rakentuu jo ennen kouluikää (Putkonen, 2016). Eri tutkimusten mukaan lasten matemaattisten taitojen heikkeneminen on ollut nähtävillä usean vuoden ajan (Holm, 2024). Onnistunut varhaislapsuuden matemaattisten taitojen tukeminen vaatii lasten matemaattisten taitojen kokonaisvaltaista kehittämistä monipuolisesti (Parvinen ym., 2024).
Tässä määrällisessä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin miten kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa opettajien käyttämä aika erosi matemaattisten taitojen opettamisessa kokeilu ja verrokkiryhmien välillä. Tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, kuinka paljon matemaattisten taitojen opettamiselle annetaan
pedagogista aikaa. Tutkimuksessa haettiin vastausta myös siihen, onko varhaiskasvatuksen opettajien työkokemuksella yhteyttä lasten matemaattisten
taitojen opettamiseen käytettyyn aikaan.
Tässä määrällisessä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin miten kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa opettajien käyttämä aika erosi matemaattisten taitojen opettamisessa kokeilu ja verrokkiryhmien välillä. Tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, kuinka paljon matemaattisten taitojen opettamiselle annetaan
pedagogista aikaa. Tutkimuksessa haettiin vastausta myös siihen, onko varhaiskasvatuksen opettajien työkokemuksella yhteyttä lasten matemaattisten
taitojen opettamiseen käytettyyn aikaan.
Tutkimuksen aineisto koostui Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun (ESKO) -hankkeen kevään 2023 seurantakyselyn aineiston osasta (n=1195). T-testin ja ristiintaulukoinnin kautta kokeilu- ja verrokkiryhmien väliltä löytyi eroja matemaattisten taitojen tukemiseen käytetyssä ajassa. Tutkimuksessa havaittiin myös, että työkokemuksella oli yhteyttä matemaattisten taitojen tukemiseen käytetyllä ajalla. Työkokemuksen ollessa yli 15 vuotta löytyi yhteyttä lasten matemaattisten taitojen tukemiseen käytetyllä ajalla
|