Aikuislukiolaisten toimijuuden rakentuminen verkko-ohjauksen tukemana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, tulkita ja pyrkiä ymmärtämään aikuislukiolaisten toimijuuden rakentumista verkko-ohjauksen tukemana. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä verkossa toimivan aikuislukion kanssa ja tavoitteena oli saada uutta ymmärrystä verkko-ohjauksen kehittämisen tueksi....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lappalainen, Katri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98768
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, tulkita ja pyrkiä ymmärtämään aikuislukiolaisten toimijuuden rakentumista verkko-ohjauksen tukemana. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä verkossa toimivan aikuislukion kanssa ja tavoitteena oli saada uutta ymmärrystä verkko-ohjauksen kehittämisen tueksi. Tutkimuksen lähestymistapa oli narratiivinen. Aineisto kerättiin kahdeksalta aikuislukiolaiselta käyttämällä kerronnallisia teemahaastatteluja. Aineisto analysoitiin narratiivien ja narratiivisella analyysillä. Pääteoriana toimi Banduran (esim. 2006) sosio-kognitiivinen teoria. Teoreettisen kehyksen muodosti toimijuuden kolme ulottuvuutta: minäpystyvyys, opiskelutaidot ja osallisuus. Tulosten mukaan minäpystyvyyden rakentumisessa korostuu pystyvyysuskomusten vahvistuminen ja sinnikkyyden kasvu, opiskelutaidoissa itsetuntemuksen vahvistuminen ja itsesäätelytaitojen kehittyminen sekä osallisuudessa merkityksellisyyden kokeminen ja vertaistuki sosiaalisena vahvistajana. Aineistosta nousee kolme toimijuuskertomusta: aktivoituneiden, rohkaistuneiden ja kukoistukseen nousseiden toimijuuskertomukset. Näissä jokaisessa toimijuuden rakentuminen etenee myönteisesti kaikilla ulottuvuuksilla, minäpystyvyyden ollessa keskiössä. Tuloksista voi päätellä, että verkko-ohjauksen kautta on mahdollista tukea aikuislukiolaisten toimijuuden rakentumista. Verkko-ohjauksessa on tärkeää pitää aiemmat koulutuskokemukset ohjauksen lähtökohtana, tukea erityisesti minäpystyvyyttä, mahdollistaa onnistumisia ja korostaa opiskelijatuntemusta. Lisäksi tulisi tehostaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemista sekä kehittää verkkotapaamisten ja vertaiskohtaamisten saavutettavuutta.