Koulutuksen keskeyttäneiden nuorten kokemuksia koulupolun haasteista

Koulutuksen keskeyttäminen on monimuotoinen ilmiö, joka heijastaa laajempia yhteiskunnallisia ongelmia, kuten eriarvoisuutta ja syrjäytymistä. Keskeyttämisen syyt voivat olla henkilökohtaisia, sosiaalisia, taloudellisia tai institutionaalisia. Tämä tutkimus pyrkii syventämään ymmärrystä koulutuksen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäkäräinen, Sini
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98766
Kuvaus
Yhteenveto:Koulutuksen keskeyttäminen on monimuotoinen ilmiö, joka heijastaa laajempia yhteiskunnallisia ongelmia, kuten eriarvoisuutta ja syrjäytymistä. Keskeyttämisen syyt voivat olla henkilökohtaisia, sosiaalisia, taloudellisia tai institutionaalisia. Tämä tutkimus pyrkii syventämään ymmärrystä koulutuksen keskeyttämisestä ja sen taustatekijöistä keskittyen koulutuksen keskeyttäneiden opiskelijoiden omiin kokemuksiin koulupolun haasteista. Tavoitteena on tarjota tietoa, joka voi auttaa kehittämään interventioita ja tukitoimia koulupolun haasteisiin. Tutkimusaineisto koostuu Jyväskylän yliopiston Koulupolku-hankkeessa kerätyistä haastatteluista, joissa seitsemän 23-vuotiasta henkilöä kertoo kokemuksistaan. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, jossa keskityttiin nuorten koulupoluilla kokemiin haasteisiin. Tutkimuksessa noudatettiin tarkkoja eettisiä periaatteita ja tietosuojasäännöksiä. Aineistosta päädyttiin tunnistamaan kolme pääteemaa koulupoluilla koetuissa haasteissa: haasteet opinnoissa (esim. oppimisvaikeudet ja opintojen kuormittavuus), sosiaalisen ja emotionaalisen tuen puute (esim. kiusaaminen ja tuen puute) sekä opiskelijan sisäiset haasteet (kuten mielenterveysongelmat ja psyykkiset haasteet). Huomattavaa olivat monipuoliset kokemukset liittyen tukeen, jota opiskelija olisi kaivannut. Myös mielenterveyden haasteet olivat merkittävästi haastaneet koulupolkuja. Tuloksissa tunnistettuihin koulupolkuja haastavien tekijöiden varhainen tunnistaminen ja kohdennettu tuki ovat ratkaisevan tärkeitä opiskelijoiden hyvinvoinnin ja koulutuksen jatkumisen kannalta. Samoin kiusaamiseen ja mielenterveyden ongelmiin tulisi puuttua systemaattisemmin.