Opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Käsitteenä inkluusio on hyvin moniulotteinen, mikä luo myös inklusiivisen koulutuksen ja opetuksen käsitteiden määrittelyyn omat haasteensa. Täm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pitkänen, Katri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98734
_version_ 1826225705367633920
author Pitkänen, Katri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pitkänen, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pitkänen, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pitkänen, Katri
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Käsitteenä inkluusio on hyvin moniulotteinen, mikä luo myös inklusiivisen koulutuksen ja opetuksen käsitteiden määrittelyyn omat haasteensa. Tämä on johtanut siihen, etteivät koulutuspoliittiset linjaukset ja käytännön toimet tahdo kohdata. Kansainvälisten ja suomalaisten tutkimusten mukaan inkluusiota tarkastellaan edelleen koulukonteksteissa erityisopetuksen näkökulmaan keskittyen, vaikka inkluusiota tulisi tarkastella koko kouluyhteisön kehittämisen näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa lähestymistapana käytettiin fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla viideltä alakoulun opettajalta Pohjois-Savon alueelta, osa opettajista työskenteli yhtenäiskoulussa. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografisesti ryhmitellen merkitysyksikköjä ala- ja yläkategorioihin. Kolmen yläkategorian pohjalta on rakennettu horisontaalinen kuvauskategoriajärjestelmä. Opettajien käsityksistä muodostuivat seuraavat kuvauskategoriat: koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittäminen koulutusjärjestelmän tehtävänä, pedagogisen yhteisön näkökulma koulun kehittämiseen ja oppilaiden osallisuuden tukemisen näkökulma opetustyössä. Kuvauskategoriat muodostivat tutkimuksen päätulokset. Tutkimus toi esille, että oppilaiden moninaisuuteen ja tuen tarpeisiin pyritään vastaamaan käytännönläheisesti opetussuunnitelmaa ja tuen kolmiportaisuutta soveltaen. Inklusiivisen koulun toimintakulttuurin kehittämiseen vaikuttavat opettajien käsityksien mukaan arvot, asenteet, resurssit ja sitoutuminen muutostyöhön. Osallisuuden tukemisen nähtiin olevan opetustyön keskiössä.
first_indexed 2024-12-02T21:01:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4nen, Katri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-02T06:57:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-02T06:57:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98734", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehitt\u00e4misest\u00e4 ja siihen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. K\u00e4sitteen\u00e4 inkluusio on hyvin moniulotteinen, mik\u00e4 luo my\u00f6s inklusiivisen koulutuksen ja opetuksen k\u00e4sitteiden m\u00e4\u00e4rittelyyn omat haasteensa. T\u00e4m\u00e4 on johtanut siihen, etteiv\u00e4t koulutuspoliittiset linjaukset ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toimet tahdo kohdata. Kansainv\u00e4listen ja suomalaisten tutkimusten mukaan inkluusiota tarkastellaan edelleen koulukonteksteissa erityisopetuksen n\u00e4k\u00f6kulmaan keskittyen, vaikka inkluusiota tulisi tarkastella koko kouluyhteis\u00f6n kehitt\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa l\u00e4hestymistapana k\u00e4ytettiin fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla viidelt\u00e4 alakoulun opettajalta Pohjois-Savon alueelta, osa opettajista ty\u00f6skenteli yhten\u00e4iskoulussa. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografisesti ryhmitellen merkitysyksikk\u00f6j\u00e4 ala- ja yl\u00e4kategorioihin. Kolmen yl\u00e4kategorian pohjalta on rakennettu horisontaalinen kuvauskategoriaj\u00e4rjestelm\u00e4. \nOpettajien k\u00e4sityksist\u00e4 muodostuivat seuraavat kuvauskategoriat: koulun \ninklusiivisen toimintakulttuurin kehitt\u00e4minen koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4n teht\u00e4v\u00e4n\u00e4, \npedagogisen yhteis\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulma koulun kehitt\u00e4miseen ja oppilaiden osallisuuden tukemisen n\u00e4k\u00f6kulma opetusty\u00f6ss\u00e4. Kuvauskategoriat muodostivat tutkimuksen p\u00e4\u00e4tulokset. \nTutkimus toi esille, ett\u00e4 oppilaiden moninaisuuteen ja tuen tarpeisiin pyrit\u00e4\u00e4n vastaamaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisesti opetussuunnitelmaa ja tuen kolmiportaisuutta soveltaen. Inklusiivisen koulun toimintakulttuurin kehitt\u00e4miseen vaikuttavat opettajien k\u00e4sityksien mukaan arvot, asenteet, resurssit ja sitoutuminen \nmuutosty\u00f6h\u00f6n. Osallisuuden tukemisen n\u00e4htiin olevan opetusty\u00f6n keski\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-02T06:57:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-02T06:57:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajien k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen koulu ja kulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun toimintakulttuurin kehitt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehitt\u00e4misest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412027555", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98734
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2c9dc414-a079-47a5-9524-ad5fbd2a048e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412027555.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pitkänen, Katri Opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä opettajien käsitykset inklusiivinen koulu ja kulttuuri koulun toimintakulttuurin kehittäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 inkluusio opettajat osallisuus toimintakulttuuri
title Opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä
title_full Opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä
title_fullStr Opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä Opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä
title_full_unstemmed Opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä Opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä
title_short Opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä
title_sort opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä
title_txtP Opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä
topic opettajien käsitykset inklusiivinen koulu ja kulttuuri koulun toimintakulttuurin kehittäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 inkluusio opettajat osallisuus toimintakulttuuri
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education inklusiivinen koulu ja kulttuuri inkluusio koulun toimintakulttuurin kehittäminen opettajat opettajien käsitykset osallisuus toimintakulttuuri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98734 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412027555
work_keys_str_mv AT pitkänenkatri opettajienkäsityksiäkouluninklusiivisentoimintakulttuurinkehittämisestä