Opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Käsitteenä inkluusio on hyvin moniulotteinen, mikä luo myös inklusiivisen koulutuksen ja opetuksen käsitteiden määrittelyyn omat haasteensa. Täm...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pitkänen, Katri
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98734
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Käsitteenä inkluusio on hyvin moniulotteinen, mikä luo myös inklusiivisen koulutuksen ja opetuksen käsitteiden määrittelyyn omat haasteensa. Tämä on johtanut siihen, etteivät koulutuspoliittiset linjaukset ja käytännön toimet tahdo kohdata. Kansainvälisten ja suomalaisten tutkimusten mukaan inkluusiota tarkastellaan edelleen koulukonteksteissa erityisopetuksen näkökulmaan keskittyen, vaikka inkluusiota tulisi tarkastella koko kouluyhteisön kehittämisen näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa lähestymistapana käytettiin fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla viideltä alakoulun opettajalta Pohjois-Savon alueelta, osa opettajista työskenteli yhtenäiskoulussa. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografisesti ryhmitellen merkitysyksikköjä ala- ja yläkategorioihin. Kolmen yläkategorian pohjalta on rakennettu horisontaalinen kuvauskategoriajärjestelmä. Opettajien käsityksistä muodostuivat seuraavat kuvauskategoriat: koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittäminen koulutusjärjestelmän tehtävänä, pedagogisen yhteisön näkökulma koulun kehittämiseen ja oppilaiden osallisuuden tukemisen näkökulma opetustyössä. Kuvauskategoriat muodostivat tutkimuksen päätulokset. Tutkimus toi esille, että oppilaiden moninaisuuteen ja tuen tarpeisiin pyritään vastaamaan käytännönläheisesti opetussuunnitelmaa ja tuen kolmiportaisuutta soveltaen. Inklusiivisen koulun toimintakulttuurin kehittämiseen vaikuttavat opettajien käsityksien mukaan arvot, asenteet, resurssit ja sitoutuminen muutostyöhön. Osallisuuden tukemisen nähtiin olevan opetustyön keskiössä.