Summary: | Solmu-ohjelma on tamperelaisen luokanopettajan Maarit Laitisen kehittämä
matematiikan opetustapa, jossa matematiikkaan yhdistetään monilukutaito.
Ohjelmaan kehitetyt solmuvälineet tuovat lukumäärät konkreettisesti laskijan
näkyville ja auttavat niiden hahmottamisessa. Ohjelmassa hyödynnetään myös
vastausten kielentämistä. Joutsenlahti ja Rättyä (2015) ovat luoneet kielentämisen
neljän kielen mallin, joka kuvastaa kielentämisen eri osa-alueita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä kielentämisen alueita
oppilaat käyttävät tehtävien ratkaisujen kielentämisessä. Sen lisäksi
tarkoituksena on selvittää, miten oppilaat hyödyntävät kielentämisessä Solmuohjelman solmuvälineitä.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa videoitiin 1.
luokan oppilaiden matematiikan tunteja. Luokassa matematiikan opetustapana
käytetään Solmu-ohjelmaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että tunneilla matemaattista ajattelua kielennettiin
runsaasti. Solmuvälineet toimivat myös ajattelun kielentämisen tukena
erityisesti ratkaisujen perusteluissa.
|