Kuluttajien antropomorfiset kokemukset omnikanavaisessa ympäristössä: haastattelututkimus autobrändeistä

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa siitä, millaisia antropomorfisia kokemuksia kuluttajilla on autobrändeistä omnikanavaisessa ympäristössä. Omnikanavaisuudella tarkoitetaan yhtenäisen ja saumattoman asiakas- ja brändikokemuksen tarjoamista riippumatta siitä, mitä kanavaa kulut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Paananen, Satu
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98632
_version_ 1826225681409769472
author Paananen, Satu
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paananen, Satu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paananen, Satu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paananen, Satu
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa siitä, millaisia antropomorfisia kokemuksia kuluttajilla on autobrändeistä omnikanavaisessa ympäristössä. Omnikanavaisuudella tarkoitetaan yhtenäisen ja saumattoman asiakas- ja brändikokemuksen tarjoamista riippumatta siitä, mitä kanavaa kuluttaja käyttää. Antropomorfismi viittaa ihmisten taipumukseen liittää inhimillisiä ominaisuuksia ei-inhimillisiin toimijoihin. Tutkielma koostuu kahdesta pääosasta: kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä osasta. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan aiempia antropomorfismia ja omnikanavuutta koskevia tutkimuksia sekä niiden teoreettisia viitekehyksiä. Empiirisessä osassa kartoitetaan ja analysoidaan kuluttajien kokemuksia ja taipumuksia antropomorfisoida autobrändejä vuorovaikutuksessa brändien kanssa omnikanavaisessa ympäristössä. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa 23–34 -vuotiasta kuluttajaa puolistrukturoidun haastattelun keinoin. Tulokset tukevat aiempaa tutkimusta monin osin ja osoittavat, että kuluttajat kokevat autobrändit ihmismäisinä erityisesti brändin ja minäkuvan yhteneväisyyden, brändin persoonallisuuden, auton fyysisten piirteiden, kiintymyksen tunteiden sekä auton älykkäiden teknologisten toimintojen kautta. Tutkimus laajentaa käsitystämme siitä, miten kuluttajat inhimillistävät brändejä omnikanavaisessa vuorovaikutuksessa, ja tarjoaa hyödyllistä tietoa sekä teoreettiseen keskusteluun että käytännön sovelluksiin.
first_indexed 2024-11-27T21:04:47Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Frank, Lauri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paananen, Satu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-26T13:34:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-26T13:34:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98632", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 tietoa siit\u00e4, millaisia antropomorfisia kokemuksia kuluttajilla on autobr\u00e4ndeist\u00e4 omnikanavaisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Omnikanavaisuudella tarkoitetaan yhten\u00e4isen ja saumattoman asiakas- ja br\u00e4ndikokemuksen tarjoamista riippumatta siit\u00e4, mit\u00e4 kanavaa kuluttaja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4. Antropomorfismi viittaa ihmisten taipumukseen liitt\u00e4\u00e4 inhimillisi\u00e4 ominaisuuksia ei-inhimillisiin toimijoihin. Tutkielma koostuu kahdesta p\u00e4\u00e4osasta: kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisest\u00e4 osasta. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan aiempia antropomorfismia ja omnikanavuutta koskevia tutkimuksia sek\u00e4 niiden teoreettisia viitekehyksi\u00e4. Empiirisess\u00e4 osassa kartoitetaan ja analysoidaan kuluttajien kokemuksia ja taipumuksia antropomorfisoida autobr\u00e4ndej\u00e4 vuorovaikutuksessa br\u00e4ndien kanssa omnikanavaisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa 23\u201334 -vuotiasta kuluttajaa puolistrukturoidun haastattelun keinoin. Tulokset tukevat aiempaa tutkimusta monin osin ja osoittavat, ett\u00e4 kuluttajat kokevat autobr\u00e4ndit ihmism\u00e4isin\u00e4 erityisesti br\u00e4ndin ja min\u00e4kuvan yhtenev\u00e4isyyden, br\u00e4ndin persoonallisuuden, auton fyysisten piirteiden, kiintymyksen tunteiden sek\u00e4 auton \u00e4lykk\u00e4iden teknologisten toimintojen kautta. Tutkimus laajentaa k\u00e4sityst\u00e4mme siit\u00e4, miten kuluttajat inhimillist\u00e4v\u00e4t br\u00e4ndej\u00e4 omnikanavaisessa vuorovaikutuksessa, ja tarjoaa hy\u00f6dyllist\u00e4 tietoa sek\u00e4 teoreettiseen keskusteluun ett\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n sovelluksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-11-26T13:34:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-26T13:34:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuluttajien antropomorfiset kokemukset omnikanavaisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4: haastattelututkimus autobr\u00e4ndeist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411267457", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Information Systems", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98632
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:35Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paananen, Satu Kuluttajien antropomorfiset kokemukset omnikanavaisessa ympäristössä: haastattelututkimus autobrändeistä Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
title Kuluttajien antropomorfiset kokemukset omnikanavaisessa ympäristössä: haastattelututkimus autobrändeistä
title_full Kuluttajien antropomorfiset kokemukset omnikanavaisessa ympäristössä: haastattelututkimus autobrändeistä
title_fullStr Kuluttajien antropomorfiset kokemukset omnikanavaisessa ympäristössä: haastattelututkimus autobrändeistä Kuluttajien antropomorfiset kokemukset omnikanavaisessa ympäristössä: haastattelututkimus autobrändeistä
title_full_unstemmed Kuluttajien antropomorfiset kokemukset omnikanavaisessa ympäristössä: haastattelututkimus autobrändeistä Kuluttajien antropomorfiset kokemukset omnikanavaisessa ympäristössä: haastattelututkimus autobrändeistä
title_short Kuluttajien antropomorfiset kokemukset omnikanavaisessa ympäristössä: haastattelututkimus autobrändeistä
title_sort kuluttajien antropomorfiset kokemukset omnikanavaisessa ympäristössä haastattelututkimus autobrändeistä
title_txtP Kuluttajien antropomorfiset kokemukset omnikanavaisessa ympäristössä: haastattelututkimus autobrändeistä
topic Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
topic_facet Master's Degree Programme in Information Systems Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98632 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411267457
work_keys_str_mv AT paananensatu kuluttajienantropomorfisetkokemuksetomnikanavaisessaympäristössähaastattelututkimus