Varhaiskasvattajien näkemyksiä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä

Varhaiskasvatuksessa tehdään monialaista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Yksi näistä yhteistyötahoista on lastensuojelu. Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun välisen yhteistyön merkitys korostuu tilanteissa, joissa varhaiskasvatuksessa olevan lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyy huolenaiheita....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Boman, Camilla
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98588
Kuvaus
Yhteenveto:Varhaiskasvatuksessa tehdään monialaista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Yksi näistä yhteistyötahoista on lastensuojelu. Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun välisen yhteistyön merkitys korostuu tilanteissa, joissa varhaiskasvatuksessa olevan lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyy huolenaiheita. Varhaiskasvattajilla on lakisääteinen velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, ja he pystyvätkin usein ensimmäisenä havaitsemaan lapsen kehitykseen liittyviä huolenaiheita ja reagoimaan niihin. Tämän tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena ovat varhaiskasvattajien näkemykset lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset asiat ovat varhaiskasvattajien näkemysten mukaan merkityksellisiä lastensuojelun kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja sisälsi piirteitä fenomenografiasta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 27 varhaiskasvatuksen työntekijää. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin. Tutkimuksen tuloksena syntyi kolme keskeistä teemaa: avoimuus, kohtaaminen ja tiedonvaihto. Nämä teemat nousivat merkityksellisinä esiin varhaiskasvattajien kuvatessa yhteistyötä lastensuojelun kanssa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvattajat toivovat yhteistyöltä erityisesti molemminpuolisuutta, avoimuutta ja sujuvaa tiedonvaihtoa. Varhaiskasvattajien näkemysten kartoittaminen tarjoaa tietoa, jonka avulla yhteistyötä on mahdollista kehittää edelleen.