Summary: | Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkimme, miten kielikasvatusta voidaan toteuttaa vastaten varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueiden (Opetushallitus, 2022) sekä esiopetuksen opetussuunnitelman oppimiskokonaisuuksien (Opetushallitus, 2014) pedagogisiin tavoitteisiin. Näitä alueita ovat Kielten rikas maailma, Ilmaisun monet muodot, Minä ja meidän yhteisömme, Tutkin ja toimin ympäristössäni sekä Kasvan, liikun ja kehityn.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi -hankkeessa (IKI) kerättyjä 11 varhaiskasvatuksen ammattilaisen haastattelua kielikasvatuksen innovaatioista (Kangasvieri ym., 2021). Aineisto analysoitiin hyödyntämällä laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset kuvaavat esimerkiksi leikkien, liikunnan sekä musiikin hyödyntämistä arjen toistuvissa tilanteissa, kuten ruokailu- ja pukemistilanteissa. Kielikasvatus voi olla myös pieniä hetkiä arjessa, kuten yksittäisen laulun laulamista eri kielillä tai värien käsittelyä eri kielten avulla. Tällaisen toiminnan kautta tuetaan lasten positiivista suhtautumista kieltenoppimista kohtaan läpi elämän.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että kielikasvatusta toteutetaan monipuolisesti eri oppimisen alueita ja oppimiskokonaisuuksia huomioiden sekä niitä yhdistäen erilaisissa oppimisympäristöissä osana laadukasta kielikasvatusta.
|