Myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä

Myönteinen käyttäytymisen tuki on koko kouluun ja sen toimintakulttuuriin suunnattu interventio, jonka mukaan häiriökäyttäytymistä pystytään vähentämään selkeiden käyttäytymisodotusten, positiivisesti ilmaistujen sääntöjen sekä käyttäytymisestä annetun kohdennetun myönteisen palautteen avulla. Sen t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koponen, Liisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98243
Kuvaus
Yhteenveto:Myönteinen käyttäytymisen tuki on koko kouluun ja sen toimintakulttuuriin suunnattu interventio, jonka mukaan häiriökäyttäytymistä pystytään vähentämään selkeiden käyttäytymisodotusten, positiivisesti ilmaistujen sääntöjen sekä käyttäytymisestä annetun kohdennetun myönteisen palautteen avulla. Sen toimintaperiaatteet ovat universaalisti käytettävissä ja todettu tutkimuksissa toimiviksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajien antama kohdennettu myönteinen palaute näkyy luokkahuonevuorovaikutuksessa, sekä kuinka he opettavat oppilaille sääntöjä myönteisin keinoin. Tutkimuksessa aineistona käytettiin kolmesta eri alakoulusta kerättyä oppituntien videoaineistoa. Avoimia oppimisympäristöjä sisältävät koulut sijaitsivat eri puolilla Suomea, ja niissä hyödynnettiin yhteisopettajuutta. Tutkimusaineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Tutkimus osoitti, että kohdennetun myönteisen palautteen tehtäviä luokkahuonevuorovaikutuksessa olivat kehumalla kannustaminen, ryhmän käyttäytymisen vahvistaminen, toivotun toiminnan mallintaminen yhtä oppilasta kehumalla, kielteisen palautteen pehmentäminen kehumalla sekä kiusaamiseen puuttuminen oppilasta kehumalla. Sääntöjen noudattamisesta kiinnipitäminen palveli puolestaan huomion suuntaamista oppilasta vastuuttamalla, säännöistä muistuttamista oppilasta kehottamalla sekä kehotuksen vahvistamista perustelemalla. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajilla oli luokkahuoneessa monia myönteisiä keinoja tukea oppilaiden käyttäytymistä ja osallistaa heitä eri tavoin toimintaan.