”Ei se mun työ nyt oikeasti ole mitään selviytymistä” liikunnanopettajien kokema työhyvinvointi ja sen fyysiset sekä psyykkiset ulottuvuudet

Liikunnanopettajien työhyvinvointitutkimus on tärkeää, niin itse opettajien hyvinvoinnin kannalta, kuin myös yhteiskunnallisella tasolla. Työhyvinvoinnin laiminlyönnit saavat aikaan sairaspoissaoloja, työstä irtaantumista ja aikaista eläköitymistä. Näistä tekijöistä muodostuvat kustannukset nouseva...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rantala, Matti, Siltovuori, Antti
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97460
_version_ 1828193036507545600
author Rantala, Matti Siltovuori, Antti
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rantala, Matti Siltovuori, Antti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rantala, Matti Siltovuori, Antti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rantala, Matti
datasource_str_mv jyx
description Liikunnanopettajien työhyvinvointitutkimus on tärkeää, niin itse opettajien hyvinvoinnin kannalta, kuin myös yhteiskunnallisella tasolla. Työhyvinvoinnin laiminlyönnit saavat aikaan sairaspoissaoloja, työstä irtaantumista ja aikaista eläköitymistä. Näistä tekijöistä muodostuvat kustannukset nousevat miljardeihin Suomenkin tasolla. (Manka & Manka 2023) Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää liikunnan opettajien kokemuksia työhyvinvoinnista sekä ammatin koettua fyysistä ja psyykkistä kuormaa. Laadulliseen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin seitsemältä vähintään kymmenen vuotta työelämässä olleelta liikunnanopettajalta. Valitulla haastateltavien rajauksella tehtiin eroa aiempiin tutkimuksiin seniori- ja noviisiopettajien keskuudessa. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Aiempaa tutkimuskenttää tukien opettajat kokivat työnsä fyysiseksi. Kokonaisuutena työn fyysistä kuvaa pidettiin kuitenkin voimaannuttavana asiana, jonka kautta työ koettiin mielekkäämpänä. Oppilaat koettiin ajoittain psyykkisesti kuormittavaksi, mutta yleisesti ottaen myös oppilaat koettiin voimavarana. Johtopäätöksenä todettiin, että kokonaisuutena liikunnanopettajat kokivat voivansa hyvin työssään. Tämän lisäksi työkokemuksen ja panostuksen todettiin liikunnanopettajien tukevan työhyvinvointia. Useiden kuormitusta aiheuttavien tekijöiden kanssa selviytyi paremmin, kun ammensi tietotaitoa aiemmin koetuista tilanteista. Työhyvinvoinnin todettiin usein olevan paljolti kiinni opettajasta itsestään. Research on physical education teachers' well-being at work is important, both in terms of the well-being of the teachers themselves, as well as on a societal level. Neglecting well-being at work causes sick leave, disengagement from work and early retirement. The costs resulting from these factors rise to billions even in Finland. (Manka & Manka 2023) The purpose of the study was to find out physical education teachers' experiences of occupational well-being and the perceived physical and psychological burden of the profession. The material for the qualitative research was collected through thematic interviews from seven physical education teachers who had been in the working life for at least ten years. The chosen demarcation of interviewees made a difference to previous studies among senior and novice teachers. The data was analyzed using qualitative content analysis. In accordance with previous research, teachers perceived their work as physical. However, the physical image of the work was considered an empowering factor, through which the work was perceived as more meaningful. The students were perceived as a psychological burden at times, but in general, the students were also perceived as a resource. As a conclusion, it was stated that physical education teachers felt that they were doing well in their work. In addition to this, work experience and investment were found to support physical education teachers' well-being at work. Coping with several factors causing stress was better when the teachers drew on knowledge from previously experienced situations. Well-being at work was therefore often found to depend a lot on the teacher himself.
first_indexed 2024-10-16T20:04:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lauritsalo, Kirsti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantala, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siltovuori, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-10-16T08:39:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-10-16T08:39:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97460", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Liikunnanopettajien ty\u00f6hyvinvointitutkimus on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, niin itse opettajien hyvinvoinnin kannalta, kuin my\u00f6s yhteiskunnallisella tasolla. Ty\u00f6hyvinvoinnin laiminly\u00f6nnit saavat aikaan sairaspoissaoloja, ty\u00f6st\u00e4 irtaantumista ja aikaista el\u00e4k\u00f6itymist\u00e4. N\u00e4ist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 muodostuvat kustannukset nousevat miljardeihin Suomenkin tasolla. (Manka & Manka 2023)\n\nTutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 liikunnan opettajien kokemuksia ty\u00f6hyvinvoinnista sek\u00e4 ammatin koettua fyysist\u00e4 ja psyykkist\u00e4 kuormaa. Laadulliseen tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluin seitsem\u00e4lt\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kymmenen vuotta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 olleelta liikunnanopettajalta. Valitulla haastateltavien rajauksella tehtiin eroa aiempiin tutkimuksiin seniori- ja noviisiopettajien keskuudessa. Aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \n\nAiempaa tutkimuskentt\u00e4\u00e4 tukien opettajat kokivat ty\u00f6ns\u00e4 fyysiseksi. Kokonaisuutena ty\u00f6n fyysist\u00e4 kuvaa pidettiin kuitenkin voimaannuttavana asiana, jonka kautta ty\u00f6 koettiin mielekk\u00e4\u00e4mp\u00e4n\u00e4. Oppilaat koettiin ajoittain psyykkisesti kuormittavaksi, mutta yleisesti ottaen my\u00f6s oppilaat koettiin voimavarana. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 todettiin, ett\u00e4 kokonaisuutena liikunnanopettajat kokivat voivansa hyvin ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi ty\u00f6kokemuksen ja panostuksen todettiin liikunnanopettajien tukevan ty\u00f6hyvinvointia. Useiden kuormitusta aiheuttavien tekij\u00f6iden kanssa selviytyi paremmin, kun ammensi tietotaitoa aiemmin koetuista tilanteista. Ty\u00f6hyvinvoinnin todettiin usein olevan paljolti kiinni opettajasta itsest\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Research on physical education teachers' well-being at work is important, both in terms of the well-being of the teachers themselves, as well as on a societal level. Neglecting well-being at work causes sick leave, disengagement from work and early retirement. The costs resulting from these factors rise to billions even in Finland. (Manka & Manka 2023)\nThe purpose of the study was to find out physical education teachers' experiences of occupational well-being and the perceived physical and psychological burden of the profession. The material for the qualitative research was collected through thematic interviews from seven physical education teachers who had been in the working life for at least ten years. The chosen demarcation of interviewees made a difference to previous studies among senior and novice teachers. The data was analyzed using qualitative content analysis.\nIn accordance with previous research, teachers perceived their work as physical. However, the physical image of the work was considered an empowering factor, through which the work was perceived as more meaningful. The students were perceived as a psychological burden at times, but in general, the students were also perceived as a resource. As a conclusion, it was stated that physical education teachers felt that they were doing well in their work. In addition to this, work experience and investment were found to support physical education teachers' well-being at work. Coping with several factors causing stress was better when the teachers drew on knowledge from previously experienced situations. Well-being at work was therefore often found to depend a lot on the teacher himself.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-10-16T08:39:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-10-16T08:39:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEi se mun ty\u00f6 nyt oikeasti ole mit\u00e4\u00e4n selviytymist\u00e4\u201d : liikunnanopettajien kokema ty\u00f6hyvinvointi ja sen fyysiset sek\u00e4 psyykkiset ulottuvuudet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202410166327", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n kuormittavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97460
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:34Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/80a8355a-982a-4091-9eed-3481b6cbb2b1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202410166327.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantala, Matti Siltovuori, Antti ”Ei se mun työ nyt oikeasti ole mitään selviytymistä” : liikunnanopettajien kokema työhyvinvointi ja sen fyysiset sekä psyykkiset ulottuvuudet Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 työhyvinvointi liikunta liikunnanopettajat hyvinvointi työn kuormittavuus
title ”Ei se mun työ nyt oikeasti ole mitään selviytymistä” : liikunnanopettajien kokema työhyvinvointi ja sen fyysiset sekä psyykkiset ulottuvuudet
title_full ”Ei se mun työ nyt oikeasti ole mitään selviytymistä” : liikunnanopettajien kokema työhyvinvointi ja sen fyysiset sekä psyykkiset ulottuvuudet
title_fullStr ”Ei se mun työ nyt oikeasti ole mitään selviytymistä” : liikunnanopettajien kokema työhyvinvointi ja sen fyysiset sekä psyykkiset ulottuvuudet ”Ei se mun työ nyt oikeasti ole mitään selviytymistä” : liikunnanopettajien kokema työhyvinvointi ja sen fyysiset sekä psyykkiset ulottuvuudet
title_full_unstemmed ”Ei se mun työ nyt oikeasti ole mitään selviytymistä” : liikunnanopettajien kokema työhyvinvointi ja sen fyysiset sekä psyykkiset ulottuvuudet ”Ei se mun työ nyt oikeasti ole mitään selviytymistä” : liikunnanopettajien kokema työhyvinvointi ja sen fyysiset sekä psyykkiset ulottuvuudet
title_short ”Ei se mun työ nyt oikeasti ole mitään selviytymistä”
title_sort ei se mun työ nyt oikeasti ole mitään selviytymistä liikunnanopettajien kokema työhyvinvointi ja sen fyysiset sekä psyykkiset ulottuvuudet
title_sub liikunnanopettajien kokema työhyvinvointi ja sen fyysiset sekä psyykkiset ulottuvuudet
title_txtP ”Ei se mun työ nyt oikeasti ole mitään selviytymistä” : liikunnanopettajien kokema työhyvinvointi ja sen fyysiset sekä psyykkiset ulottuvuudet
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 työhyvinvointi liikunta liikunnanopettajat hyvinvointi työn kuormittavuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education hyvinvointi liikunnanopettajat liikunta työhyvinvointi työn kuormittavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97460 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202410166327
work_keys_str_mv AT rantalamatti eisemuntyönytoikeastiolemitäänselviytymistäliikunnanopettajienkokematyöhyvinvointij