Yhteenveto: | Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS, 2014) painotetaan oppilaiden aktiivisuuden lisäämistä. Kielen opetuksen keskeisimpiä tavoitteita on toiminnallinen oppiminen ja oppilaslähtöinen toiminta (Lehtomaa, 2018). Toiminnallisuuden käsitteeseen sisältyy laaja-alaisia teorioita, mutta yhtenäistä ymmärrystä siitä mitä toiminnallisuus konkreettisesti tarkoittaa ei ole. Muun muassa oppilaslähtöisyys, oppilaiden aktivointi, liikuntaa sisältävä oppiminen, monipuoliset toimintamallit sekä oppijan toimijuuden ja yhteistyön merkitys korostuvat toiminnallisuuteen keskittyneissä tutkimuksissa. Tässä maisterintutkielmassa toiminnallisuuden käsitettä tarkastellaan yleisesti opetuksen työkaluna ja toimintamallina. Tutkielmassa reflektoidaan myös, miten toiminnallisuuden eri ilmentymiä pystytään hyödyntämään englannin
kielen sanaston ja rakenteiden opetuksen kontekstissa. Maisterintutkielmani on näitä ilmiöitä käsittelevä teoreettiseen viitekehykseen perustuva materiaalipaketti,
Toimijuuden käsite ja sen kehittäminen saattavat olla joillekin opettajille vieraita. Oppijan toimijuus koostuu oppijan omista kyvyistä, tahdosta, mahdollisuuksista ja halusta ottaa oma oppiminen haltuun sekä kyvyistä muokata omaa toimintaa oman kehityksen parantamiseksi. Tässä tutkielmassa pohdin, voiko oppijan toimijuutta kehittää toiminnallisuuden avulla. Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, käsitteellisestä viitekehyksestä, jossa esitellään englannin kielen
sanaston opetuksen tutkimusta, oppilaan toimijuuden käsitettä ja toiminnallisuutta omissa luvuissaan. Opinnäytetyön toinen osa on konkreettinen materiaalipaketti, jossa 5. luokan oppilaiden opettajille tarjotaan sanaston oppimistehtäviä, joissa hyödynnetään toiminnallisia työtapoja. Lisäksi itse aktiviteetit on tarkoitettu englannin kielen oppijoille, jotka voivat kehittää toimijuuttaan mainittujen aktiviteettien avulla.
|