Luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista

Tässä tutkimuksessa tutkitaan luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista. Tutkimuskysymys on: Millaisia käsityksiä luokanopettajilla on historian arvioinnista? Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella näiden käsityksien välisiä yhteyksiä, eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä. Tutkimuksen teoreett...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pylkkänen, Juuso, Majuri, Elias
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97308
_version_ 1826225680588734464
author Pylkkänen, Juuso Majuri, Elias
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pylkkänen, Juuso Majuri, Elias Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pylkkänen, Juuso Majuri, Elias Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pylkkänen, Juuso
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkitaan luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista. Tutkimuskysymys on: Millaisia käsityksiä luokanopettajilla on historian arvioinnista? Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella näiden käsityksien välisiä yhteyksiä, eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin avaamaan arvioinnin periaatteita sekä historian oppiaineen keskeisiä piirteitä. Aineistonkeruuta, sen analyysia ja tulosten esittämistä ohjasi fenomenografinen lähestymistapa. Tutkimusaineisto koostui kuuden luokanopettajan teemahaastatteluista. Haastattelu- aineiston analyysissä syntyi viisi kuvauskategoriaa. Tutkimuksen tulokset osoittavat luokanopettajilla olleen lukuisia historian arviointiin liittyviä käsityksiä. Yhteistä niille oli arvioinnin kohdistaminen erityisesti muistinvaraiseen sisältötietoon. Opettajat käsittivät historian arvioinnin kiinnittyvän väistämättä oppilaan yleisiin luku- ja kirjoitustaitoihin. Heidän käsityksissään historian arviointi näyttäytyi eri tavoin haasteellisena. Arviointikäsityksistä voidaan löytää viittauksia myös historian taitotavoitteisiin sisältyvään historian ilmiöiden ymmärtämiseen. Oppilaat osoittivat historian osaamistaan kokeissa, esitelmissä, projekteissa, tuntityöskentelyssä ja kotitehtävissä. Vaikka opettajien käsityksissä korostuivat arvioinnin summatiivisuus, käsittivät he arvioinnin tehtäväksi myös oppimisen ohjaamisen. Käsityksissä painottui historian sisällöt historiallisen ajattelun kehittämisen sijaan. Oppilaiden tutustuttaminen historiatiedon alkuperään ja tulkinnallisuuteen näyttää jääneen lähdetyöskentelyn puuttuessa opetuksessa piiloon. Se merkitsi historiallisen tiedon hankkimiseen ja käyttämiseen liittyvien tavoitteiden sivuuttamista arvioinnissa.
first_indexed 2024-10-01T20:00:30Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunum\u00e4ki, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pylkk\u00e4nen, Juuso", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Majuri, Elias", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-10-01T05:35:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-10-01T05:35:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97308", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkitaan luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 historian arvioinnista. Tutkimuskysymys on: Millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopettajilla on historian arvioinnista? Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella n\u00e4iden k\u00e4sityksien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4, eroavaisuuksia ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4.\n\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin avaamaan arvioinnin periaatteita sek\u00e4 historian oppiaineen keskeisi\u00e4 piirteit\u00e4. Aineistonkeruuta, sen analyysia ja tulosten esitt\u00e4mist\u00e4 ohjasi fenomenografinen l\u00e4hestymistapa. Tutkimusaineisto koostui kuuden luokanopettajan teemahaastatteluista. Haastattelu- aineiston analyysiss\u00e4 syntyi viisi kuvauskategoriaa.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat luokanopettajilla olleen lukuisia historian arviointiin liittyvi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4. Yhteist\u00e4 niille oli arvioinnin kohdistaminen erityisesti muistinvaraiseen sis\u00e4lt\u00f6tietoon. Opettajat k\u00e4sittiv\u00e4t historian arvioinnin kiinnittyv\u00e4n v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 oppilaan yleisiin luku- ja kirjoitustaitoihin. Heid\u00e4n k\u00e4sityksiss\u00e4\u00e4n historian arviointi n\u00e4ytt\u00e4ytyi eri tavoin haasteellisena. Arviointik\u00e4sityksist\u00e4 voidaan l\u00f6yt\u00e4\u00e4 viittauksia my\u00f6s historian taitotavoitteisiin sis\u00e4ltyv\u00e4\u00e4n historian ilmi\u00f6iden ymm\u00e4rt\u00e4miseen. Oppilaat osoittivat historian osaamistaan kokeissa, esitelmiss\u00e4, projekteissa, tuntity\u00f6skentelyss\u00e4 ja kotiteht\u00e4viss\u00e4.\n\nVaikka opettajien k\u00e4sityksiss\u00e4 korostuivat arvioinnin summatiivisuus, k\u00e4sittiv\u00e4t he arvioinnin teht\u00e4v\u00e4ksi my\u00f6s oppimisen ohjaamisen. K\u00e4sityksiss\u00e4 painottui historian sis\u00e4ll\u00f6t historiallisen ajattelun kehitt\u00e4misen sijaan. Oppilaiden tutustuttaminen historiatiedon alkuper\u00e4\u00e4n ja tulkinnallisuuteen n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 j\u00e4\u00e4neen l\u00e4hdety\u00f6skentelyn puuttuessa opetuksessa piiloon. Se merkitsi historiallisen tiedon hankkimiseen ja k\u00e4ytt\u00e4miseen liittyvien tavoitteiden sivuuttamista arvioinnissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-10-01T05:35:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-10-01T05:35:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "109", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 historian arvioinnista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202410016179", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97308
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:28Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pylkkänen, Juuso Majuri, Elias Luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia arviointi luokanopettajat historia opetussuunnitelmat käsitykset
title Luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista
title_full Luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista Luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista Luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista
title_short Luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista
title_sort luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia arviointi luokanopettajat historia opetussuunnitelmat käsitykset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arviointi fenomenografia historia käsitykset luokanopettajat opetussuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97308 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202410016179
work_keys_str_mv AT pylkkänenjuuso luokanopettajienkäsityksiähistorianarvioinnista