Huippuasiantuntijoiden tunnistaminen ja osaamisen kehittäminen Työterveyslaitoksen asiakasorganisaatioissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten eri alojen organisaatioissa määritellään huippuasiantuntijuus ja millaisia keinoja huippuasiantuntijuuden tunnistamiseen löytyy organisaatioissa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten huippuasiantuntijoiden osaamisen kehittämisestä huolehdita...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ihamäki, Teresa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97193
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten eri alojen organisaatioissa määritellään huippuasiantuntijuus ja millaisia keinoja huippuasiantuntijuuden tunnistamiseen löytyy organisaatioissa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten huippuasiantuntijoiden osaamisen kehittämisestä huolehditaan. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Työterveyslaitokselle. Tutkimukseen osallistuneet organisaatiot koostuivat Työterveyslaitoksen kahdeksasta asiakasyrityksestä sekä kolmesta muusta tulevaisuusorientoituneesta organisaatiosta. Tutkimukseen osallistui jokaisesta organisaatiosta yksi johtotehtävissä tai osaamisen kehittämisen parissa työskentelevä henkilö. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana, joka sisälsi pääsääntöisesti avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistujat rekrytoitiin sähköpostin kautta ja mikäli kyseinen henkilö ei ollut riittävän tietoinen huippuasiantuntijoiden kehittämisestä heidän organisaatiossaan, lähestyttiin toista organisaation edustajaa. Enemmistö vastaajista toimi HR-johtajan, henkilöstöpäällikön tai kehityspäällikön nimikkeellä. Aineisto analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten perusteella huippuasiantuntijan osaaminen jaettiin liiketoiminnalliseen osaamiseen sekä huippuasiantuntijan ammatillisen osaamiseen. Huippuasiantuntijoilla korostui jatkuva oppimisen kyky, jolloin heitä myös tunnistettiin sen perusteella, kuinka paljon he halusivat kehittää osaamistaan. Merkittävänä osaamisen kehittämisen piirteenä nousi urakehityksen tukeminen ja uusien haastavampien tehtävien tarjoaminen.