Ikä muuttujana graafisten käyttöliittymien suunnittelussa

Käyttöliittymä on käyttäjän ja järjestelmän välinen rajapinta. Digitaalisten järjestelmien tapauksessa tämä on useimmiten erillinen järjestelmä, jonka kautta käyttäjä hallitsee ohjelmistoa, ja käyttää sen toimintoja. Yksi yleisimmistä digitaalisten käyttöliittymien muodoista on graafinen käyttöliitt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kimpimäki, Pyry
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97140
Kuvaus
Yhteenveto:Käyttöliittymä on käyttäjän ja järjestelmän välinen rajapinta. Digitaalisten järjestelmien tapauksessa tämä on useimmiten erillinen järjestelmä, jonka kautta käyttäjä hallitsee ohjelmistoa, ja käyttää sen toimintoja. Yksi yleisimmistä digitaalisten käyttöliittymien muodoista on graafinen käyttöliittymä (GUI). Vaikka graafisen käyttöliittymän käyttämistä voi pyrkiä välttämään vaihtoehtoisilla rajapinnoilla, on suurelle osalle käyttäjistä graafinen käyttöliittymä ainut yhteys ohjelmiston toiminnallisuuteen. Mitä pidemmälle digitalisaatio etenee, sitä vaikeammaksi tulee välttää digitaalisten järjestelmien käyttöä niin kotona kuin työpaikallakin. ERP- ja CRM-järjestelmien kaltaiset yritysjärjestelmät ovat vakiintuneita työkaluja työpaikoilla, ja niiden käyttämistä voi olla mahdotonta välttää. Maailma siis digitalisoituu, mutta tilastojen mukaan ainakin länsimainen väestö myös ikääntyy. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa ihmisellä voi olla iän aiheuttamia vaikeuksia käyttöliittymien kanssa, mutta joutuu silti käyttämään niitä. Tämä takia on tärkeää tutkia mahdollisia ongelmia ja kysymyksiä, joita ikääntyvä käyttäjäkanta käyttöliittymille aiheuttaa, ja etsiä ratkaisuja lähitulevaisuuden yhteiskunnallisten muutosten tuomiin ongelmiin. Tämä tutkielma käsitteli graafisia käyttöliittymiä. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli rakentaa kokonaiskuvaa siitä, minkälaisia haasteita käyttäjien ikääntyminen niiden suunnittelulle aiheuttaa, ja miten noihin haasteisiin voidaan vastata. Tutkielmasta käy selville, että kirjallisuudessa tunnistetaan monia iäntuomia luonnollisia muutoksia. Näistä ainakin näön, hienomotoriikan, kuulon, muistin ja keskittymiskyvyn heikkenemisen voidaan nähdä vaikuttavan käyttöliittymien operointiin. Tutkielmasta selviää myös keinoja, joita tietojärjestelmätieteen kirjallisuus tarjoaa näiden muutosten tuomien haasteiden ratkaisuun. The interface is a point of contact between a system and it’s user. In the case of digital systems and software, this means a separate system, through which the user has control over the functionality of the program. One of the most common kinds of digital interface today is the Graphical User Interface (GUI). It is true that the use of a graphical user interface can still sometimes be avoided through various alternative modes of control. However, for many users of software, the graphical user interface is the only connection to the functionality of a program. The further this digitalization progresses, the harder it will become to avoid the use of digital technology both at home and work. Different business applications like ERP and CRM systems are commonplace appliances at most workplaces, the use of which has become mandatory in many positions. While the world is digitalizing, the western population is aging. This can lead to a desperate situation, in which people can have age-related difficulties with interfaces, but cannot avoid their usage. This is why it is important to lay out possible problems and questions an aging userbase poses on the interfaces of systems and seek solutions to prepare for the foreseeable societal changes. This thesis explored graphical user interfaces. It was conducted as a descriptive literature analysis, the purpose of which was to establish what kind of challenges the aging of a userbase poses to user interface design, and how those challenges could be solved. The thesis concludes that literature agrees on many non-pathological effects of aging. Of these, at least the weakening of eyesight, fine-motor-skills, and memory effect the usage of user interfaces. The thesis also establishes how literature has attempted to solve these challenges.