Pedagoginen suunnitelma kasvattajatiimin ryhmäytymisen tukemisessa

Tutkielmamme käsittelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden tiimin ryhmäytymisen merkitystä laadukkaan varhaiskasvatustoiminnan toteuttamisen taustatekijänä. Pyrimme selvittämään, kuinka henkilöstölle osoitetuin työvälinein voidaan tukea tiimin ryhmäytymistä varhaiskasvatuksen kontekstissa varhaiskasv...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Männikkö, Kaisa-Liisa, Peiponen, Katja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97066
Description
Summary:Tutkielmamme käsittelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden tiimin ryhmäytymisen merkitystä laadukkaan varhaiskasvatustoiminnan toteuttamisen taustatekijänä. Pyrimme selvittämään, kuinka henkilöstölle osoitetuin työvälinein voidaan tukea tiimin ryhmäytymistä varhaiskasvatuksen kontekstissa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Koemme aiheen olevan ajankohtainen varhaiskasvatuksen arjesta käytävän keskustelun tuodessa esiin kiireen, muutokset ja vaihtuvan henkilöstön. Näkemyksemme mukaan toimiva tiimityö voi turvata toiminnan laadun säilymisen arjen muuttuvissa tilanteissa. Tutkielmamme lähestymistapa on laadullinen eli kvalitatiivinen ja sen analyysi mukailee fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteitä. Tutkielmamme viitekehyksenä toimii Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen yksiköiden käytössä oleva Pedagoginen suunnitelma (PESU). Keräsimme aineiston keväällä 2024 haastattelemalla kuutta varhaiskasvatuksen opettajaa. Kerätyn aineiston sisällönanalyysissä olemme hyödyntäneet teoriaohjaavaa analyysimenetelmää. Tuloksista oli pääteltävissä Pedagogisen suunnitelman (PESU) tukevan ryhmäytymistä ja tiimin yhteistyötä aiempien tutkimusten mukaisesti. Aineiston perusteella asiakirjan laajuus, kuitenkin haastoi Pedagogisen suunnitelman (PESU) hyödyntämistä arjessa ja koko tiimin kesken. Lisäksi osallistuneiden opettajien välillä oli todettavissa asiakirjan hyödyntämisen ja sisällön hallinnan välistä eroavaisuutta. Tutkielmamme perusteella johtajan tuki näyttää vaikuttavan, siihen kuinka Pedagogista suunnitelmaa (PESU) hyödynnetään ja kuinka opettajat hallitsevat asiakirjan sisällön.