Ylöspäin eriyttäminen alkuopetuksen matematiikassa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettajat kuvailevat tunnistavansa ylöspäin eriyttämisen tarpeet sekä millaisia kokemuksia luokanopettajilla on matematiikan opetuksen ylöspäin eriyttämisestä alkuopetuksessa. Tutkimuksen kohteeksi valikoituu alkuopetus, koska matematiikan os...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Paloranta, Johanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97062
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettajat kuvailevat tunnistavansa ylöspäin eriyttämisen tarpeet sekä millaisia kokemuksia luokanopettajilla on matematiikan opetuksen ylöspäin eriyttämisestä alkuopetuksessa. Tutkimuksen kohteeksi valikoituu alkuopetus, koska matematiikan osaamistasojen erot ovat suuret alkuopetukseen tulevilla lapsilla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttisella lähestymistavalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia liittyen matematiikan opetuksen ylöspäin eriyttämiseen ja ylöspäin eriyttämisen tarpeen tunnistamiseen. Tutkimusaineisto kerättiin Teams-haastatteluilla, haastateltavia luokanopettajia oli kuusi (6). Yksilöhaastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Tutkimusaineiston analysointi toteutui tulkitsevalla fenomenologisella analyysillä. Tutkimustulosten perusteella luokanopettajakoulutuksen tarjoamat valmiudet ylöspäin eriyttämisen tarpeen tunnistamiseen ja ylöspäin eriyttävän opetuksen toteuttamiseen ovat heikot. Luokanopettajat kokevat saaneensa valmiuksia ylöspäin eriyttämiseen työkokemuksen myötä. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että ylöspäin eriyttävän opetuksen toteuttaminen on haastavaa heterogeenisissa oppilasryhmissä. Ylöspäin eriyttävä opetus ei toteudu parhaalla mahdollisella tavalla niin, että matemaattisesti edistyneiden oppilaiden oppilaslähtöinen eteneminen mahdollistuisi Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) linjaamalla tavalla.