Verkko-opetuksen vaikuttavuuden arviointi ja mittaaminen Puolustusvoimien oppimisympäristössä

Verkko-opetuksen lisääntymisen myötä viime vuosina myös opetuksen vaikuttavuus on ollut kiinnostuksen kohteena Puolustusvoimien Ilmasotakoulussa. Tästä huolimatta Ilmasotakoululla ei ole soveltuvaa työkalua verkko-opetuksensa vaikuttavuuden mittaamiseen. Tässä tutkielmassa Puolustusvoimien käyttöön...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ilen, Ella
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96719
_version_ 1826225731021045760
author Ilen, Ella
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ilen, Ella Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ilen, Ella Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ilen, Ella
datasource_str_mv jyx
description Verkko-opetuksen lisääntymisen myötä viime vuosina myös opetuksen vaikuttavuus on ollut kiinnostuksen kohteena Puolustusvoimien Ilmasotakoulussa. Tästä huolimatta Ilmasotakoululla ei ole soveltuvaa työkalua verkko-opetuksensa vaikuttavuuden mittaamiseen. Tässä tutkielmassa Puolustusvoimien käyttöön rakennettiin osaamisperustaisen verkko-opetuksen laadukkuutta ja konstruktiivista linjakkuutta arvioiva mittari, jota testattiin kyselytutkimuksena yhdellä Ilmasotakoulun verkko-opintojaksolla. Aineisto kerättiin Ilmasotakoulun opiskelijoille suunnatulla anonyymilla kyselyllä ja se analysoitiin monimenetelmäisesti. Kyselytutkimuksen lisäksi toteutettiin systemaattinen kirjallisuushaku, jolla löydettiin seitsemän muuta osaamisperustaisen opetuksen laadukkuutta tai linjakkuutta arvioivaa mittaria. Tutkimuksen teoreettisessa taustassa esitellään osaamisperustainen verkko-opetus ja verkko-opetuksen vaikuttavuus laadukkuuden ja konstruktiivisen linjakkuuden näkökulmista. Nämä toimivat painopisteinä systemaattisessa kirjallisuushaussa ja verkko-opetuksen vaikuttavuutta arvioivan mittarin suunnittelussa. Kyselytutkimuksessa saatujen vastauksien perusteella opiskelijat näkivät Ilmasotakoulun verkko-opetuksen laadukkaana ja konstruktiivisesti linjakkaana. Vastauksien perusteella opiskelijat toivovat opintonsa sisältävän noin puolet lähiopetusta ja puolet verkko-opetusta. Verkko-opetuksessa laatua laskevana tekijänä koettiin vuorovaikutuksen puute kanssaopiskelijoihin ja liian suuret opintokokonaisuudet. Kyselytutkimuksen tuloksia ja systemaattisessa kirjallisuushaussa löytyneitä mittareita voidaan hyödyntää Puolustusvoimien verkko-opetuksen laadukkuuden ja konstruktiivisen linjakkuuden arvioimiseen ja edesauttamaan systemaattisemman arviointikäytännön luomista. Avainsanat: verkko-opetus, vaikuttavuus, konstruktiivinen linjakkuus, laadukkuus, osaamisperustainen opetus, Puolustusvoimat With the increase in online teaching in recent years, the effectiveness of teaching has also been a focus of interest at the Finnish Defence Forces’ Air Force Academy. Despite this, the Air Force Academy does not have a suitable tool to measure the effectiveness of its e-learning. In this thesis, an indicator was created for the Finnish Defence Forces to assess the quality and constructive alignment of competence-based e-learning, which was implemented as a survey in one e-learning course at the Air Force Academy. The data was collected through an anonymous questionnaire addressed to students of the Air Force Academy and analyzed using a multi-method approach. In addition to the questionnaire survey, a systematic literature review was conducted to identify seven other indicators that assess the quality or constructive alignment of competency-based teaching. The theoretical background of the study presents competence-based e-learning and the effectiveness of e-learning from the perspectives of quality and constructive alignment. These served as focal points for the systematic literature search and the design of the e-learning effectiveness indicator. Based on the responses to the survey, the students perceived the online education of the Air Force Academy as high quality and constructively aligned. Based on the responses, students would like to see approximately 50-50 balance between face-to-face and online learning. The lack of interaction with students and too large study modules were perceived as a factor reducing the quality of e-learning. The results of the survey and the indicators found in the systematic literature search can be used to assess the quality and constructive alignment of online education in the Finnish Defence Forces and contribute to the creation of a more systematic evaluation practice. Keywords: e-learning, effectiveness, constructive alignment, quality, competence-based learning, Finnish Defence Forces
first_indexed 2024-08-22T20:01:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isom\u00f6tt\u00f6nen, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ilen, Ella", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-08-21T12:39:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-08-21T12:39:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96719", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Verkko-opetuksen lis\u00e4\u00e4ntymisen my\u00f6t\u00e4 viime vuosina my\u00f6s opetuksen vaikuttavuus on ollut kiinnostuksen kohteena Puolustusvoimien Ilmasotakoulussa. T\u00e4st\u00e4 huolimatta Ilmasotakoululla ei ole soveltuvaa ty\u00f6kalua verkko-opetuksensa vaikuttavuuden mittaamiseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa Puolustusvoimien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n rakennettiin osaamisperustaisen verkko-opetuksen laadukkuutta ja konstruktiivista linjakkuutta arvioiva mittari, jota testattiin kyselytutkimuksena yhdell\u00e4 Ilmasotakoulun verkko-opintojaksolla. Aineisto ker\u00e4ttiin Ilmasotakoulun opiskelijoille suunnatulla anonyymilla kyselyll\u00e4 ja se analysoitiin monimenetelm\u00e4isesti. Kyselytutkimuksen lis\u00e4ksi toteutettiin systemaattinen kirjallisuushaku, jolla l\u00f6ydettiin seitsem\u00e4n muuta osaamisperustaisen opetuksen laadukkuutta tai linjakkuutta arvioivaa mittaria. Tutkimuksen teoreettisessa taustassa esitell\u00e4\u00e4n osaamisperustainen verkko-opetus ja verkko-opetuksen vaikuttavuus laadukkuuden ja konstruktiivisen linjakkuuden n\u00e4k\u00f6kulmista. N\u00e4m\u00e4 toimivat painopistein\u00e4 systemaattisessa kirjallisuushaussa ja verkko-opetuksen vaikuttavuutta arvioivan mittarin suunnittelussa. Kyselytutkimuksessa saatujen vastauksien perusteella opiskelijat n\u00e4kiv\u00e4t Ilmasotakoulun verkko-opetuksen laadukkaana ja konstruktiivisesti linjakkaana. Vastauksien perusteella opiskelijat toivovat opintonsa sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n noin puolet l\u00e4hiopetusta ja puolet verkko-opetusta. Verkko-opetuksessa laatua laskevana tekij\u00e4n\u00e4 koettiin vuorovaikutuksen puute kanssaopiskelijoihin ja liian suuret opintokokonaisuudet. Kyselytutkimuksen tuloksia ja systemaattisessa kirjallisuushaussa l\u00f6ytyneit\u00e4 mittareita voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 Puolustusvoimien verkko-opetuksen laadukkuuden ja konstruktiivisen linjakkuuden arvioimiseen ja edesauttamaan systemaattisemman arviointik\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n luomista. \n\nAvainsanat: verkko-opetus, vaikuttavuus, konstruktiivinen linjakkuus, laadukkuus, osaamisperustainen opetus, Puolustusvoimat", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "With the increase in online teaching in recent years, the effectiveness of teaching has also been a focus of interest at the Finnish Defence Forces\u2019 Air Force Academy. Despite this, the Air Force Academy does not have a suitable tool to measure the effectiveness of its e-learning. In this thesis, an indicator was created for the Finnish Defence Forces to assess the quality and constructive alignment of competence-based e-learning, which was implemented as a survey in one e-learning course at the Air Force Academy. The data was collected through an anonymous questionnaire addressed to students of the Air Force Academy and analyzed using a multi-method approach. In addition to the questionnaire survey, a systematic literature review was conducted to identify seven other indicators that assess the quality or constructive alignment of competency-based teaching. The theoretical background of the study presents competence-based e-learning and the effectiveness of e-learning from the perspectives of quality and constructive alignment. These served as focal points for the systematic literature search and the design of the e-learning effectiveness indicator. Based on the responses to the survey, the students perceived the online education of the Air Force Academy as high quality and constructively aligned. Based on the responses, students would like to see approximately 50-50 balance between face-to-face and online learning. The lack of interaction with students and too large study modules were perceived as a factor reducing the quality of e-learning. The results of the survey and the indicators found in the systematic literature search can be used to assess the quality and constructive alignment of online education in the Finnish Defence Forces and contribute to the creation of a more systematic evaluation practice.\n\nKeywords: e-learning, effectiveness, constructive alignment, quality, competence-based learning, Finnish Defence Forces", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-08-21T12:39:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-08-21T12:39:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "126", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY-NC-ND 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkko-opetuksen vaikuttavuuden arviointi ja mittaaminen Puolustusvoimien oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202408215611", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Education Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologian maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96719
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7b258475-4182-44c1-943f-01bdc0d90fe8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202408215611.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ilen, Ella Verkko-opetuksen vaikuttavuuden arviointi ja mittaaminen Puolustusvoimien oppimisympäristössä Master's Degree Programme in Education Technology Koulutusteknologian maisteriohjelma
title Verkko-opetuksen vaikuttavuuden arviointi ja mittaaminen Puolustusvoimien oppimisympäristössä
title_full Verkko-opetuksen vaikuttavuuden arviointi ja mittaaminen Puolustusvoimien oppimisympäristössä
title_fullStr Verkko-opetuksen vaikuttavuuden arviointi ja mittaaminen Puolustusvoimien oppimisympäristössä Verkko-opetuksen vaikuttavuuden arviointi ja mittaaminen Puolustusvoimien oppimisympäristössä
title_full_unstemmed Verkko-opetuksen vaikuttavuuden arviointi ja mittaaminen Puolustusvoimien oppimisympäristössä Verkko-opetuksen vaikuttavuuden arviointi ja mittaaminen Puolustusvoimien oppimisympäristössä
title_short Verkko-opetuksen vaikuttavuuden arviointi ja mittaaminen Puolustusvoimien oppimisympäristössä
title_sort verkko opetuksen vaikuttavuuden arviointi ja mittaaminen puolustusvoimien oppimisympäristössä
title_txtP Verkko-opetuksen vaikuttavuuden arviointi ja mittaaminen Puolustusvoimien oppimisympäristössä
topic Master's Degree Programme in Education Technology Koulutusteknologian maisteriohjelma
topic_facet Koulutusteknologian maisteriohjelma Master's Degree Programme in Education Technology
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96719 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202408215611
work_keys_str_mv AT ilenella verkkoopetuksenvaikuttavuudenarviointijamittaaminenpuolustusvoimienoppimisympäristössä