fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Malinen, Anita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Telkki, Beata", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-08-14T06:20:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-08-14T06:20:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96588", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu \u2013tutkielma tarkastelee peruskoulumaailman vivahteikkuutta v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuuluvien ihmisten kertomien tarinoiden kautta. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on kuvata, millaisena v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuuluvan nuoren peruskouluarki on haastateltavien kertomuksissa n\u00e4ytt\u00e4ytynyt, sek\u00e4 miten v\u00e4hemmist\u00f6identiteetin ilmi\u00f6 n\u00e4ytt\u00e4ytyy n\u00e4iden tarinoiden sis\u00e4ll\u00e4. Tutkielma on laadullinen ja perustuu fenomenologiseen l\u00e4hestymistapaan. Tutkielman viitekehyksen\u00e4 on sosiaalinen konstruktivismi, eli tarkastelun kohteena ovat kieless\u00e4 rakentuva todellisuus ja sen sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4t merkitykset. \n\nOpinn\u00e4ytety\u00f6n tutkimusaineisto koostuu nelj\u00e4st\u00e4 yksil\u00f6haastattelusta, jotka on ker\u00e4tty videoyhteyden v\u00e4lityksell\u00e4 alkuvuoden 2024 aikana. Haastateltavat ovat 18\u201425-vuotiaita Suomessa peruskoulunsa k\u00e4yneit\u00e4 varhaisaikuisia, jotka ovat peruskouluaikanaan identifioituneet osaksi ainakin yht\u00e4 marginalisoitua v\u00e4hemmist\u00f6\u00e4. Taustoitan haastatteluaineiston tarkastelua v\u00e4hemmist\u00f6identiteetti\u00e4, v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuulumisen rakenteita ja koulun moninaisuuden kohtaamiskyky\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4ll\u00e4 tutkimuskirjallisuudella. Tutkimusaineistoni analyysitapana toimii fenomenologinen menetelm\u00e4, jossa huomio kohdistuu kerrottujen tarinoiden sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n ja merkityksiin. Tavoitteena on ollut pit\u00e4\u00e4 aineiston tulkinnan keski\u00f6ss\u00e4 haastateltavien puheessa tuotetun ilmi\u00f6n kulttuurista ja yhteiskunnallista ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 haastattelujen sis\u00e4lt\u00e4mien merkitysten avulla. \n\nHaastatteluaineiston tarkastelu tekee n\u00e4kyv\u00e4ksi marginalisoituihin v\u00e4hemmist\u00f6ihin kuuluvien n\u00e4k\u00f6kulman. Aineiston fenomenologista analyysimetodia hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 analyysiss\u00e4 tuon esiin tekij\u00f6it\u00e4, jotka ilment\u00e4v\u00e4t v\u00e4hemmist\u00f6statuksen kannalta kulttuurisesti keskeisi\u00e4 merkityksi\u00e4. Analyysin pohjalta syntyi kuusi merkityskokonaisuutta: 1) V\u00e4hemmist\u00f6identiteetin muodostuminen, 2) N\u00e4kyviss\u00e4 vai n\u00e4kym\u00e4tt\u00f6miss\u00e4, 3) Ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 skannaamassa omana itsen\u00e4\u00e4n olemisen mahdollisuuksista, 4) Opettajan valtaa ja vastuuta, 5) Oma turvapaikka \u2013 arjen kuormitukselta suojaavat rakenteet ja 6) Minuus v\u00e4hemmist\u00f6kokemusten muovaamana. Tutkimuksen keskeinen tulos oli, ett\u00e4 v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuuluminen vaikutti kokijansa koulukokemukseen monisyisesti aiheuttaen v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuuluvalle yksil\u00f6lle painetta tarkkailla ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4\u00e4n ja havainnoida sosiaalisia tilanteita omana itsen\u00e4\u00e4n olemisen mahdollisuuksista. \n\nPohdintaosiossa liit\u00e4n tutkimustulokset tutkimuskirjallisuuteen pohtimalla yhteiskunnallisesti marginaalisen v\u00e4hemmist\u00f6aseman mahdollisia vaikutuksia ja yhteyksi\u00e4 v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuuluvien yksil\u00f6iden peruskoulukokemuksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-08-14T06:20:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-08-14T06:20:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4hemmist\u00f6identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuuluminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskouluaikaiset v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuulumisen kokemukset varhaisaikuisten puheenvuoroissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202408145465", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moninaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluyhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4hemmist\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mikroaggressiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4hemmist\u00f6stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stereotypiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|