Peruskouluaikaiset vähemmistöön kuulumisen kokemukset varhaisaikuisten puheenvuoroissa

Pro gradu –tutkielma tarkastelee peruskoulumaailman vivahteikkuutta vähemmistöön kuuluvien ihmisten kertomien tarinoiden kautta. Tutkimustehtävänä on kuvata, millaisena vähemmistöön kuuluvan nuoren peruskouluarki on haastateltavien kertomuksissa näyttäytynyt, sekä miten vähemmistöidentiteetin ilmiö...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Telkki, Beata
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96588
_version_ 1828193035444289536
author Telkki, Beata
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Telkki, Beata Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Telkki, Beata Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Telkki, Beata
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu –tutkielma tarkastelee peruskoulumaailman vivahteikkuutta vähemmistöön kuuluvien ihmisten kertomien tarinoiden kautta. Tutkimustehtävänä on kuvata, millaisena vähemmistöön kuuluvan nuoren peruskouluarki on haastateltavien kertomuksissa näyttäytynyt, sekä miten vähemmistöidentiteetin ilmiö näyttäytyy näiden tarinoiden sisällä. Tutkielma on laadullinen ja perustuu fenomenologiseen lähestymistapaan. Tutkielman viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktivismi, eli tarkastelun kohteena ovat kielessä rakentuva todellisuus ja sen sisältämät merkitykset. Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostuu neljästä yksilöhaastattelusta, jotka on kerätty videoyhteyden välityksellä alkuvuoden 2024 aikana. Haastateltavat ovat 18—25-vuotiaita Suomessa peruskoulunsa käyneitä varhaisaikuisia, jotka ovat peruskouluaikanaan identifioituneet osaksi ainakin yhtä marginalisoitua vähemmistöä. Taustoitan haastatteluaineiston tarkastelua vähemmistöidentiteettiä, vähemmistöön kuulumisen rakenteita ja koulun moninaisuuden kohtaamiskykyä käsittelevällä tutkimuskirjallisuudella. Tutkimusaineistoni analyysitapana toimii fenomenologinen menetelmä, jossa huomio kohdistuu kerrottujen tarinoiden sisältöön ja merkityksiin. Tavoitteena on ollut pitää aineiston tulkinnan keskiössä haastateltavien puheessa tuotetun ilmiön kulttuurista ja yhteiskunnallista ymmärtämistä haastattelujen sisältämien merkitysten avulla. Haastatteluaineiston tarkastelu tekee näkyväksi marginalisoituihin vähemmistöihin kuuluvien näkökulman. Aineiston fenomenologista analyysimetodia hyödyntävässä analyysissä tuon esiin tekijöitä, jotka ilmentävät vähemmistöstatuksen kannalta kulttuurisesti keskeisiä merkityksiä. Analyysin pohjalta syntyi kuusi merkityskokonaisuutta: 1) Vähemmistöidentiteetin muodostuminen, 2) Näkyvissä vai näkymättömissä, 3) Ympäristöä skannaamassa omana itsenään olemisen mahdollisuuksista, 4) Opettajan valtaa ja vastuuta, 5) Oma turvapaikka – arjen kuormitukselta suojaavat rakenteet ja 6) Minuus vähemmistökokemusten muovaamana. Tutkimuksen keskeinen tulos oli, että vähemmistöön kuuluminen vaikutti kokijansa koulukokemukseen monisyisesti aiheuttaen vähemmistöön kuuluvalle yksilölle painetta tarkkailla ympäristöään ja havainnoida sosiaalisia tilanteita omana itsenään olemisen mahdollisuuksista. Pohdintaosiossa liitän tutkimustulokset tutkimuskirjallisuuteen pohtimalla yhteiskunnallisesti marginaalisen vähemmistöaseman mahdollisia vaikutuksia ja yhteyksiä vähemmistöön kuuluvien yksilöiden peruskoulukokemuksiin.
first_indexed 2024-08-14T20:04:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Malinen, Anita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Telkki, Beata", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-08-14T06:20:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-08-14T06:20:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96588", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu \u2013tutkielma tarkastelee peruskoulumaailman vivahteikkuutta v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuuluvien ihmisten kertomien tarinoiden kautta. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on kuvata, millaisena v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuuluvan nuoren peruskouluarki on haastateltavien kertomuksissa n\u00e4ytt\u00e4ytynyt, sek\u00e4 miten v\u00e4hemmist\u00f6identiteetin ilmi\u00f6 n\u00e4ytt\u00e4ytyy n\u00e4iden tarinoiden sis\u00e4ll\u00e4. Tutkielma on laadullinen ja perustuu fenomenologiseen l\u00e4hestymistapaan. Tutkielman viitekehyksen\u00e4 on sosiaalinen konstruktivismi, eli tarkastelun kohteena ovat kieless\u00e4 rakentuva todellisuus ja sen sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4t merkitykset. \n\nOpinn\u00e4ytety\u00f6n tutkimusaineisto koostuu nelj\u00e4st\u00e4 yksil\u00f6haastattelusta, jotka on ker\u00e4tty videoyhteyden v\u00e4lityksell\u00e4 alkuvuoden 2024 aikana. Haastateltavat ovat 18\u201425-vuotiaita Suomessa peruskoulunsa k\u00e4yneit\u00e4 varhaisaikuisia, jotka ovat peruskouluaikanaan identifioituneet osaksi ainakin yht\u00e4 marginalisoitua v\u00e4hemmist\u00f6\u00e4. Taustoitan haastatteluaineiston tarkastelua v\u00e4hemmist\u00f6identiteetti\u00e4, v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuulumisen rakenteita ja koulun moninaisuuden kohtaamiskyky\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4ll\u00e4 tutkimuskirjallisuudella. Tutkimusaineistoni analyysitapana toimii fenomenologinen menetelm\u00e4, jossa huomio kohdistuu kerrottujen tarinoiden sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n ja merkityksiin. Tavoitteena on ollut pit\u00e4\u00e4 aineiston tulkinnan keski\u00f6ss\u00e4 haastateltavien puheessa tuotetun ilmi\u00f6n kulttuurista ja yhteiskunnallista ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 haastattelujen sis\u00e4lt\u00e4mien merkitysten avulla. \n\nHaastatteluaineiston tarkastelu tekee n\u00e4kyv\u00e4ksi marginalisoituihin v\u00e4hemmist\u00f6ihin kuuluvien n\u00e4k\u00f6kulman. Aineiston fenomenologista analyysimetodia hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 analyysiss\u00e4 tuon esiin tekij\u00f6it\u00e4, jotka ilment\u00e4v\u00e4t v\u00e4hemmist\u00f6statuksen kannalta kulttuurisesti keskeisi\u00e4 merkityksi\u00e4. Analyysin pohjalta syntyi kuusi merkityskokonaisuutta: 1) V\u00e4hemmist\u00f6identiteetin muodostuminen, 2) N\u00e4kyviss\u00e4 vai n\u00e4kym\u00e4tt\u00f6miss\u00e4, 3) Ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 skannaamassa omana itsen\u00e4\u00e4n olemisen mahdollisuuksista, 4) Opettajan valtaa ja vastuuta, 5) Oma turvapaikka \u2013 arjen kuormitukselta suojaavat rakenteet ja 6) Minuus v\u00e4hemmist\u00f6kokemusten muovaamana. Tutkimuksen keskeinen tulos oli, ett\u00e4 v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuuluminen vaikutti kokijansa koulukokemukseen monisyisesti aiheuttaen v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuuluvalle yksil\u00f6lle painetta tarkkailla ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4\u00e4n ja havainnoida sosiaalisia tilanteita omana itsen\u00e4\u00e4n olemisen mahdollisuuksista. \n\nPohdintaosiossa liit\u00e4n tutkimustulokset tutkimuskirjallisuuteen pohtimalla yhteiskunnallisesti marginaalisen v\u00e4hemmist\u00f6aseman mahdollisia vaikutuksia ja yhteyksi\u00e4 v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuuluvien yksil\u00f6iden peruskoulukokemuksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-08-14T06:20:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-08-14T06:20:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4hemmist\u00f6identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuuluminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskouluaikaiset v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuulumisen kokemukset varhaisaikuisten puheenvuoroissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202408145465", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moninaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluyhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4hemmist\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mikroaggressiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4hemmist\u00f6stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stereotypiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96588
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:53Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d32bd735-39f7-41a1-9cf6-c3cbc1a8f8f8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202408145465.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Telkki, Beata Peruskouluaikaiset vähemmistöön kuulumisen kokemukset varhaisaikuisten puheenvuoroissa vähemmistöidentiteetti vähemmistöön kuuluminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 moninaisuus kouluyhteisö identiteetti vähemmistöt mikroaggressiot vähemmistöstressi stereotypiat
title Peruskouluaikaiset vähemmistöön kuulumisen kokemukset varhaisaikuisten puheenvuoroissa
title_full Peruskouluaikaiset vähemmistöön kuulumisen kokemukset varhaisaikuisten puheenvuoroissa
title_fullStr Peruskouluaikaiset vähemmistöön kuulumisen kokemukset varhaisaikuisten puheenvuoroissa Peruskouluaikaiset vähemmistöön kuulumisen kokemukset varhaisaikuisten puheenvuoroissa
title_full_unstemmed Peruskouluaikaiset vähemmistöön kuulumisen kokemukset varhaisaikuisten puheenvuoroissa Peruskouluaikaiset vähemmistöön kuulumisen kokemukset varhaisaikuisten puheenvuoroissa
title_short Peruskouluaikaiset vähemmistöön kuulumisen kokemukset varhaisaikuisten puheenvuoroissa
title_sort peruskouluaikaiset vähemmistöön kuulumisen kokemukset varhaisaikuisten puheenvuoroissa
title_txtP Peruskouluaikaiset vähemmistöön kuulumisen kokemukset varhaisaikuisten puheenvuoroissa
topic vähemmistöidentiteetti vähemmistöön kuuluminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 moninaisuus kouluyhteisö identiteetti vähemmistöt mikroaggressiot vähemmistöstressi stereotypiat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education identiteetti kouluyhteisö mikroaggressiot moninaisuus stereotypiat vähemmistöidentiteetti vähemmistöstressi vähemmistöt vähemmistöön kuuluminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96588 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202408145465
work_keys_str_mv AT telkkibeata peruskouluaikaisetvähemmistöönkuulumisenkokemuksetvarhaisaikuistenpuheenvuoroissa