Sosiaalityön lähijohtajan osaamistarpeet henkilöstön suoriutumisen johtaminen

Tiivistelmä Tutkielmassa tarkastellaan sosiaalityön lähijohtajan osaamistarpeita ja osaamisen tarpeita henkilöstön suoriutumisen johtamisessa muuttuvassa toimintaympäristössä. Lähijohtaminen tapahtuu yhä enemmän hajautetuissa organisaatioissa, verkostoissa ja moniammatillisessa yhteistyössä yli org...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rajasaari, Kristiina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96227
Kuvaus
Yhteenveto:Tiivistelmä Tutkielmassa tarkastellaan sosiaalityön lähijohtajan osaamistarpeita ja osaamisen tarpeita henkilöstön suoriutumisen johtamisessa muuttuvassa toimintaympäristössä. Lähijohtaminen tapahtuu yhä enemmän hajautetuissa organisaatioissa, verkostoissa ja moniammatillisessa yhteistyössä yli organisaatio- ja professiorajojen. Tutkielmassa selvitetään kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla, millaista johtamisen osaamista sosiaalityön lähijohtaja tarvitsee. Miten sosiaalityötä johdetaan niin, että työtekijöiden osaaminen ja taidot varmistetaan, työntekijät motivoituvat ja työn tekeminen mahdollistetaan niin, että työntekijät suoriutuvat tehtävistään ja sitoutuvat työhönsä. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan sosiaalialan johtamista, henkilöstöhallintoa sekä lähijohtamisen käsitteitä. Henkilöstön suoriutumisen johtamista jäsennetään henkilöstöjohtamisen AMO-mallin mukaan. Aineisto koostuu viidestä sosiaalialan johtamista ja lähijohtamista koskettavista suomalaisista tutkimuksista. Analyysimenetelmänä käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysia teoriaohjaavasti, sillä analyysia ohjaavat tutkimuskysymykset sekä yksilön suoriutumista selittävä AMO-malli. Tutkimustulosten mukaan osaamistarpeiksi muodostuivat kolme pääteemaa: Suoriutumisen johtaminen, vuorovaikutus- ja viestintätaidot sekä verkostot ja monialainen yhteistyö hajautetuissa organisaatioissa. Työntekijöiden osaamisen kehittäminen, motivointi, osallistaminen ja vaikuttamismahdollisuuksien antaminen muutoksen keskellä ovat keskeisiä lähijohtamisen keinoja vaikuttaa yksilön suoriutumiseen. Vuorovaikutus- ja viestintätaidot nousevat tärkeään rooliin. Työntekijät toivovat avointa, arvostavaa ja oikeudenmukaista puhetta sekä rakentavaa, kannustavaa ja myönteistä palautetta. Verkostoissa työskentely ja monialainen yhteistyö hajautetuissa organisaatioissa haastavat sosiaalityön lähijohtajan osaamista. Tulevaisuudessa lähijohtaminen nähdään ammattijohtamisena ja johtamiseen erikoistutaan.