Yhteenveto: | Tämän tutkielman tavoitteena oli kartoittaa, millaisena viestinnän asiantuntijat kokevat työmotivaation ja
jatkuvan tavoitettavuuden ja sen hallinnan teknologiavälitteisessä työssä, sekä miten eri tavoin motivoituneet
viestinnän asiantuntijat suhtautuvat jatkuvaan tavoitettavuuteen. Tutkielmassa pyrittiin vastaamaan kolmeen
tutkimuskysymykseen: 1) Millaisena viestinnän asiantuntijat kokevat työmotivaation ja jatkuvan
tavoitettavuuden teknologiavälitteisessä työssä; 2) Miten eri tavoin motivoituneet viestinnän asiantuntijat
suhtautuvat jatkuvaan tavoitettavuuteen; 3) Millä tavoin viestinnän asiantuntijat hallitsevat jatkuvaa
tavoitettavuutta. Tutkielman aineisto kerättiin internetpohjaisella kyselyllä, joka koostui kolmesta mittarista ja
avoimesta kysymyksestä. Määrällinen aineisto koostui 37 vastauksesta, joka oli 0,01 % perusjoukosta, ja
laadullinen aineisto 346 sanasta aineistoa.
Tuloksien mukaan viestinnän asiantuntijat olivat korkeasti sisäisesti motivoituneita ja varsin motivoituneita
myös ulkoisesti. Jatkuva tavoitettavuus puolestaan koettiin hyväksyttävämpänä silloin, kuin tavoitettavuuden ei
oletettu olevan vastavuoroista. Lisäksi jatkuvaa tavoitettavuutta pyrittiin hallitsemaan henkilökohtaisilla
strategioilla, ja se nähtiin ulkoisten tekijöiden tuomana, situationaalisena ilmiönä työssä. Viestinnän
vastaanottaminen oli kokemuksena selkeästi yleisempi kuin viestintään vastaaminen työaikojen ulkopuolella.
Ulkoisesti ja sisäisesti motivoituneiden vastausten suhtautumisella jatkuvaan tavoitettavuuteen ei ollut
merkittävää eroa.
Tämän tutkielman aineisto oli niin pieni, ettei tuloksista voida vetää merkittäviä johtopäätöksiä. Tämän
tutkielman suurimpana kontribuutiona voidaan nähdä olemassa olevien mittareiden kääntäminen ja
soveltaminen suomalaiseen työkulttuuriin, sekä jatkuvaan tavoitettavuuteen suhtautumista mittaavan mittarin
kehittäminen ja testaaminen.
|