Historiallisen empatian taito tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen

Lukion ja perusopetuksen opetussuunnitelmat korostavat historian taitojen merkitystä opetuksessa. Historian opetuksen tulisikin pelkän sisältötiedon lisäksi tarjota työkaluja omien tulkintojen tekemiseen ja tulevaisuuden kehityksen pohtimiseen. Historiallinen ajattelu kokoaakin joukon taitoja, jotka...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karjalainen, Waltteri
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96115
_version_ 1828193034095820800
author Karjalainen, Waltteri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karjalainen, Waltteri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karjalainen, Waltteri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karjalainen, Waltteri
datasource_str_mv jyx
description Lukion ja perusopetuksen opetussuunnitelmat korostavat historian taitojen merkitystä opetuksessa. Historian opetuksen tulisikin pelkän sisältötiedon lisäksi tarjota työkaluja omien tulkintojen tekemiseen ja tulevaisuuden kehityksen pohtimiseen. Historiallinen ajattelu kokoaakin joukon taitoja, jotka perustuvat historiallisen tiedon tulkinnallisen luonteen ymmärtämiseen. Historiallisen ajattelun korostuva asema historian opetussuunnitelmissa vaatii opettajilta työtä, sillä taitojen opettaminen ja arviointi on sisältötiedon opettamista vaikeampaa. Opetusmateriaaleilla on suuri merkitys, sillä opettajilla ei ole aina ylimääräistä aikaa luoda tyhjästä omia materiaaleja, jotka tukisivat historiallisen ajattelun taitoja. Maisterintutkielmani on monimuototutkielma ja se koostuu yläkoulun ja lukion historian oppitunneille luomastani historiallista empatiaa ja tutkivaa oppimista korostavasta tehtävämateriaalista. Tutkielmassani syvennytään historiallisen ajatteluun ja sen yhteen osa-alueeseen: historialliseen empatiaan sekä tutkivaan oppimiseen ennen oppimateriaalien läpikäymistä. Tutkielmassani käsittelen myös lyhyesti historiallista ajattelua opetuksessa sekä suomalaista historian opetusta kirjallisuutta hyödyntäen. Tehtävämateriaalien keskiössä on historiallisen empatia, ja jokainen tehtävämateriaalista lähestyy omaa aihettaan hieman eri näkökulmista: yksilön, yhteiskunnan sekä kokonaisen kansakunnan näkökulmista. Tehtävämateriaaleihin kuuluvat omat alkuperäislähteet sekä yksinkertaistetut ohjeet opettajille helpottamaan tehtävämateriaalien tuomista opetustilanteisiin. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota opetuksessa käytettävää materiaalia, jonka lähtökohtana on historiallisen empatian taidon harjoitteleminen. Tehtävämateriaalit ovat rakennettu ensisijaisesti historiallinen empatia keskiössä ja tarjoten samalla vaihteleva kattaus erilaisia historiallisia aineistoja. Tutkielmassani arvioin tehtävämateriaalien käytettävyyttä tuoden esille niiden sisältämiä haasteita sekä mahdollisuuksia.
first_indexed 2024-06-24T20:00:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Karjalainen, Waltteri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-24T09:51:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-24T09:51:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96115", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukion ja perusopetuksen opetussuunnitelmat korostavat historian taitojen merkityst\u00e4 opetuksessa. Historian opetuksen tulisikin pelk\u00e4n sis\u00e4lt\u00f6tiedon lis\u00e4ksi tarjota ty\u00f6kaluja omien tulkintojen tekemiseen ja tulevaisuuden kehityksen pohtimiseen. Historiallinen ajattelu kokoaakin joukon taitoja, jotka perustuvat historiallisen tiedon tulkinnallisen luonteen ymm\u00e4rt\u00e4miseen. Historiallisen ajattelun korostuva asema historian opetussuunnitelmissa vaatii opettajilta ty\u00f6t\u00e4, sill\u00e4 taitojen opettaminen ja arviointi on sis\u00e4lt\u00f6tiedon opettamista vaikeampaa. Opetusmateriaaleilla on suuri merkitys, sill\u00e4 opettajilla ei ole aina ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 aikaa luoda tyhj\u00e4st\u00e4 omia materiaaleja, jotka tukisivat historiallisen ajattelun taitoja. Maisterintutkielmani on monimuototutkielma ja se koostuu yl\u00e4koulun ja lukion historian oppitunneille luomastani historiallista empatiaa ja tutkivaa oppimista korostavasta teht\u00e4v\u00e4materiaalista. Tutkielmassani syvennyt\u00e4\u00e4n historiallisen ajatteluun ja sen yhteen osa-alueeseen: historialliseen empatiaan sek\u00e4 tutkivaan oppimiseen ennen oppimateriaalien l\u00e4pik\u00e4ymist\u00e4. Tutkielmassani k\u00e4sittelen my\u00f6s lyhyesti historiallista ajattelua opetuksessa sek\u00e4 suomalaista historian opetusta kirjallisuutta hy\u00f6dynt\u00e4en. Teht\u00e4v\u00e4materiaalien keski\u00f6ss\u00e4 on historiallisen empatia, ja jokainen teht\u00e4v\u00e4materiaalista l\u00e4hestyy omaa aihettaan hieman eri n\u00e4k\u00f6kulmista: yksil\u00f6n, yhteiskunnan sek\u00e4 kokonaisen kansakunnan n\u00e4k\u00f6kulmista. Teht\u00e4v\u00e4materiaaleihin kuuluvat omat alkuper\u00e4isl\u00e4hteet sek\u00e4 yksinkertaistetut ohjeet opettajille helpottamaan teht\u00e4v\u00e4materiaalien tuomista opetustilanteisiin. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota opetuksessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4\u00e4 materiaalia, jonka l\u00e4ht\u00f6kohtana on historiallisen empatian taidon harjoitteleminen. Teht\u00e4v\u00e4materiaalit ovat rakennettu ensisijaisesti historiallinen empatia keski\u00f6ss\u00e4 ja tarjoten samalla vaihteleva kattaus erilaisia historiallisia aineistoja. Tutkielmassani arvioin teht\u00e4v\u00e4materiaalien k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 tuoden esille niiden sis\u00e4lt\u00e4mi\u00e4 haasteita sek\u00e4 mahdollisuuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-24T09:51:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-24T09:51:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historiallinen ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Historiallisen empatian taito : teht\u00e4v\u00e4materiaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406244961", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "empatia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkiva oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historiatietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96115
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:10Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/687cbfc2-3c03-4e65-a0bc-e714980ef4a0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406244961.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karjalainen, Waltteri Historiallisen empatian taito : tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen historiallinen ajattelu Suomen historia Finnish History 3031 opetus historia empatia opetussuunnitelmat tutkiva oppiminen historiatietoisuus
title Historiallisen empatian taito : tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen
title_full Historiallisen empatian taito : tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen
title_fullStr Historiallisen empatian taito : tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen Historiallisen empatian taito : tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen
title_full_unstemmed Historiallisen empatian taito : tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen Historiallisen empatian taito : tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen
title_short Historiallisen empatian taito
title_sort historiallisen empatian taito tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen
title_sub tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen
title_txtP Historiallisen empatian taito : tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen
topic historiallinen ajattelu Suomen historia Finnish History 3031 opetus historia empatia opetussuunnitelmat tutkiva oppiminen historiatietoisuus
topic_facet 3031 Finnish History Suomen historia empatia historia historiallinen ajattelu historiatietoisuus opetus opetussuunnitelmat tutkiva oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96115 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406244961
work_keys_str_mv AT karjalainenwaltteri historiallisenempatiantaitotehtävämateriaalejaperuskoulunjalukionopetukseen