Learning while laughing or learning by laughing? Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom

Huumori on hyvin arkipäiväinen osa elämäämme, ja viime vuosikymmenten saatossa siitä on tullut yhä tavallisempi ilmiö myös luokkahuoneissa. Tutkimustulokset huumorin vaikutuksista tässä kontekstissa ovat kuitenkin olleet ristiriitaisia, ja on todettu, että huumori voi sekä hyödyttää että haitata opp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Naskali, Milja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96107
_version_ 1826225774017904640
author Naskali, Milja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Naskali, Milja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Naskali, Milja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Naskali, Milja
datasource_str_mv jyx
description Huumori on hyvin arkipäiväinen osa elämäämme, ja viime vuosikymmenten saatossa siitä on tullut yhä tavallisempi ilmiö myös luokkahuoneissa. Tutkimustulokset huumorin vaikutuksista tässä kontekstissa ovat kuitenkin olleet ristiriitaisia, ja on todettu, että huumori voi sekä hyödyttää että haitata oppimista monella tavalla. Huumori on hyvin monimuotoinen ilmiö ja sitä voi käyttää moniin eri tarkoituksiin. Näin ollen herääkin kysymys siitä, minkälainen huumori olisi todennäköisimmin hyödyllistä oppimiselle ja miten opettajat voisivat käyttää tätä työkalua ryhmänsä oppimisen tukemiseen mahdollisimman tehokkaasti. Tämä tutkimus tarkastelee aihetta Suomessa toimivien englanninopettajien näkökulmasta ja vastaa kahteen tutkimuskysymykseen siihen liittyen. Ensinnäkin tutkimus näyttää, minkälaista huumoria suomalaiset englanninopettajat opetuksessaan käyttävät ja miten he perustelevat tätä. Toiseksi se kokoaa ja tutkii heidän näkemyksiään siitä, minkälainen huumori on kaikista hyödyllisintä kielenoppimista ajatellen. Pääasiallisena tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, joka tavoitti yhteensä 59 opettajaa. Lisäksi kaksi näistä opettajista osallistui puolistrukturoituihin yksilöhaastatteluihin, joilla täydennettiin kyselylomakkeella kerättyä aineistoa. Pääasiallisena analysointimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että huumoria käytetään suomalaisessa kielenopetuksessa melko runsaasti ja hyvin monipuolisesti. Kyselyn perusteella viisi suosituinta tapaa sisällyttää huumoria opetukseen ovat spontaanit humoristiset kommentit, oudot tai hassut esimerkkilauseet, sanaleikki, pelit ja meemit. Tutkimukseen osallistuneet opettajat perustelevat huumorin käyttöä etenkin sen positiivisilla vaikutuksilla luokan ilmapiiriin, opettajan ammatissa jaksamisella, oppijoiden kiinnostuksen ja motivaation lisäämisellä, muistamisen tehostamisella sekä paremman yhteyden luomisella oppijoihin. Oppimisen kannalta hyödylliseen huumoriin liittyen opettajat korostavat erityisesti sitä, että huumori ei saa loukata ketään tai jättää ulkopuolelle, ja että sen tulisi liittyä olennaisiin aiheisiin ja oppisisältöihin. Lisäksi moni mainitsee, että kielellinen huumori (esimerkiksi sanaleikit, meemit ja hassut esimerkkilauseet) kiinnittää huomiota kieleen, mikä tekee siitä tehokasta, ja usein juuri oppilailta itseltään lähtevä huumori auttaa heitä muistamaan asioita. Opettajat tuntuvat myös olevan tietoisia huumorin mahdollisista haittavaikutuksista luokkahuonekontekstissa. Huumori voi esimerkiksi loukata, edistää kiusaamista tai vaikeuttaa ryhmänhallintaa. Saadut tulokset tukevat ja täydentävät aiempaa tutkimusta. Kaikkiaan tutkimus antaa yksityiskohtaista ja käytännönläheistä tietoa aiheesta ja auttaa näin sekä nykyisiä että tulevia kieltenopettajia käyttämään huumoria kielenoppimisen tehostamiseksi.
first_indexed 2024-06-24T20:00:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Naskali, Milja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-24T07:33:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-24T07:33:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96107", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Huumori on hyvin arkip\u00e4iv\u00e4inen osa el\u00e4m\u00e4\u00e4mme, ja viime vuosikymmenten saatossa siit\u00e4 on tullut yh\u00e4 tavallisempi ilmi\u00f6 my\u00f6s luokkahuoneissa. Tutkimustulokset huumorin vaikutuksista t\u00e4ss\u00e4 kontekstissa ovat kuitenkin olleet ristiriitaisia, ja on todettu, ett\u00e4 huumori voi sek\u00e4 hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 ett\u00e4 haitata oppimista monella tavalla. Huumori on hyvin monimuotoinen ilmi\u00f6 ja sit\u00e4 voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 moniin eri tarkoituksiin. N\u00e4in ollen her\u00e4\u00e4kin kysymys siit\u00e4, mink\u00e4lainen huumori olisi todenn\u00e4k\u00f6isimmin hy\u00f6dyllist\u00e4 oppimiselle ja miten opettajat voisivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 t\u00e4t\u00e4 ty\u00f6kalua ryhm\u00e4ns\u00e4 oppimisen tukemiseen mahdollisimman tehokkaasti.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee aihetta Suomessa toimivien englanninopettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta ja vastaa kahteen tutkimuskysymykseen siihen liittyen. Ensinn\u00e4kin tutkimus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laista huumoria suomalaiset englanninopettajat opetuksessaan k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ja miten he perustelevat t\u00e4t\u00e4. Toiseksi se kokoaa ja tutkii heid\u00e4n n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n siit\u00e4, mink\u00e4lainen huumori on kaikista hy\u00f6dyllisint\u00e4 kielenoppimista ajatellen. P\u00e4\u00e4asiallisena tiedonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin kyselylomaketta, joka tavoitti yhteens\u00e4 59 opettajaa. Lis\u00e4ksi kaksi n\u00e4ist\u00e4 opettajista osallistui puolistrukturoituihin yksil\u00f6haastatteluihin, joilla t\u00e4ydennettiin kyselylomakkeella ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa. P\u00e4\u00e4asiallisena analysointimenetelm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTutkimustulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 huumoria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suomalaisessa kielenopetuksessa melko runsaasti ja hyvin monipuolisesti. Kyselyn perusteella viisi suosituinta tapaa sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 huumoria opetukseen ovat spontaanit humoristiset kommentit, oudot tai hassut esimerkkilauseet, sanaleikki, pelit ja meemit. Tutkimukseen osallistuneet opettajat perustelevat huumorin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 etenkin sen positiivisilla vaikutuksilla luokan ilmapiiriin, opettajan ammatissa jaksamisella, oppijoiden kiinnostuksen ja motivaation lis\u00e4\u00e4misell\u00e4, muistamisen tehostamisella sek\u00e4 paremman yhteyden luomisella oppijoihin. Oppimisen kannalta hy\u00f6dylliseen huumoriin liittyen opettajat korostavat erityisesti sit\u00e4, ett\u00e4 huumori ei saa loukata ket\u00e4\u00e4n tai j\u00e4tt\u00e4\u00e4 ulkopuolelle, ja ett\u00e4 sen tulisi liitty\u00e4 olennaisiin aiheisiin ja oppisis\u00e4lt\u00f6ihin. Lis\u00e4ksi moni mainitsee, ett\u00e4 kielellinen huumori (esimerkiksi sanaleikit, meemit ja hassut esimerkkilauseet) kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota kieleen, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 tehokasta, ja usein juuri oppilailta itselt\u00e4\u00e4n l\u00e4htev\u00e4 huumori auttaa heit\u00e4 muistamaan asioita. Opettajat tuntuvat my\u00f6s olevan tietoisia huumorin mahdollisista haittavaikutuksista luokkahuonekontekstissa. Huumori voi esimerkiksi loukata, edist\u00e4\u00e4 kiusaamista tai vaikeuttaa ryhm\u00e4nhallintaa. Saadut tulokset tukevat ja t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4t aiempaa tutkimusta. Kaikkiaan tutkimus antaa yksityiskohtaista ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heist\u00e4 tietoa aiheesta ja auttaa n\u00e4in sek\u00e4 nykyisi\u00e4 ett\u00e4 tulevia kieltenopettajia k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n huumoria kielenoppimisen tehostamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-24T07:33:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-24T07:33:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers\u2019 conceptions of efficient use of humour in the language classroom", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406244954", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huumori", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetustilanne", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "humour", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language acquisition", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching situation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96107
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:00Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7a219cd5-f532-4077-9cc5-00c52350fccf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406244954.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Naskali, Milja Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom Englannin kieli English 301 opettajat kieltenopetus englannin kieli huumori kielen oppiminen opetus kieli ja kielet oppiminen kielen omaksuminen kieltenopettajat opetustilanne teachers language teaching English language humour language learning teaching and instruction languages learning language acquisition language teachers teaching situation
title Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom
title_full Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom
title_fullStr Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom
title_full_unstemmed Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom
title_short Learning while laughing or learning by laughing?
title_sort learning while laughing or learning by laughing finnish efl teachers conceptions of efficient use of humour in the language classroom
title_sub Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom
title_txtP Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom
topic Englannin kieli English 301 opettajat kieltenopetus englannin kieli huumori kielen oppiminen opetus kieli ja kielet oppiminen kielen omaksuminen kieltenopettajat opetustilanne teachers language teaching English language humour language learning teaching and instruction languages learning language acquisition language teachers teaching situation
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli humour huumori kielen omaksuminen kielen oppiminen kieli ja kielet kieltenopettajat kieltenopetus language acquisition language learning language teachers language teaching languages learning opettajat opetus opetustilanne oppiminen teachers teaching and instruction teaching situation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96107 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406244954
work_keys_str_mv AT naskalimilja learningwhilelaughingorlearningbylaughingfinnisheflteachersconceptionsofefficientus