Oppilaan käyttäytymisongelmaluokan ja käyttäytymistavoitteen laadun yhteys Check in check out -intervention vaikuttavuuteen

Käyttäytymiseen liittyvien ongelmien voidaan todeta olevan tavanomaisia kouluympäristöissä. Käyttäytymiseen liittyvien ongelmien varhainen tunnistaminen ja toivotunlaisen käyttäytymisen tukemisen tiedetään puolestaan olevan keskeisesti yhteydessä lapsen ja nuoren suotuisaan kehitykseen. Kouluympäris...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lagus, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96101
_version_ 1828193034071703552
author Lagus, Veera
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lagus, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lagus, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lagus, Veera
datasource_str_mv jyx
description Käyttäytymiseen liittyvien ongelmien voidaan todeta olevan tavanomaisia kouluympäristöissä. Käyttäytymiseen liittyvien ongelmien varhainen tunnistaminen ja toivotunlaisen käyttäytymisen tukemisen tiedetään puolestaan olevan keskeisesti yhteydessä lapsen ja nuoren suotuisaan kehitykseen. Kouluympäristössä käytettävän Check in – check out (CICO) -käyttäytymisintervention on osoitettu olevan vaikuttava tehostetun tuen menetelmä, mutta tutkimusta siitä, mitkä tekijät ovat yhteydessä CICO:n vaikuttavuuden vaihtelevuuteen on tehty kansainvälisesti vähän ja Suomessa ei laisinkaan. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten oppilaan käyttäytymisongelmaluokka ja oppilaalle asetettu käyttäytymistavoite ovat yhteydessä CICO-intervention vaikuttavuuteen. Tutkimuksen aineisto on osa Jyväskylän yliopiston Erasmus SWPBS (Building School-Wide Inclusive, Positive and Equitable Learning Environments Through A Systems-Change Approach, 2019 – 2021) -tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui 51 keski- ja itäsuomalaisista alakoululaista ja heidän opettajaansa. Tutkimukseen valikoituivat oppilaat, joiden käyttäytymiseen liittyvät ongelmat haittasivat oppilaan akateemista kehitystä ja sosiaalista sopeutumista. Oppilaiden käyttäytymiseen liittyviä ongelmia arvioitiin School Situation Questionnaire (SSQ) -kyselylomakkeen avulla. Oppilaiden toivotunlaista käyttäytymistä mitattiin puolestaan päivittäispistekortin (Daily Report Card) avulla. Oppilaiden käyttäytymisen muutoksia analysoitiin toistomittausten varianssianalyysilla (ANOVA). Tulokset osoittivat, ettei oppilaan käyttäytymisongelmaluokalla tai oppilaalle asetetun käyttäytymistavoitteen laadulla ole tilastollisesti merkitsevää yhteyttä CICO-intervention vaikuttavuuteen. Tulosten perusteella CICO-intervention voidaankin todeta olevan yhtä vaikuttava käyttäytymisinterventio yleisimmissä kouluympäristössä ilmenevissä käyttäytymisongelmissa. Jatkossa olisi mielekästä jatkaa tutkimusta siitä, miksi heikkolaatuisiksikin luokiteltujen tavoitteiden havaittiin olevan yhteydessä tilastollisesti merkitsevään ongelmakäyttäytymisen vähenemiseen sekä toivotunlaiseen käyttäytymiseen.
first_indexed 2024-06-24T20:00:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paananen, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lagus, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-24T07:01:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-24T07:01:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96101", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00e4ytt\u00e4ytymiseen liittyvien ongelmien voidaan todeta olevan tavanomaisia kouluymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. K\u00e4ytt\u00e4ytymiseen liittyvien ongelmien varhainen tunnistaminen ja toivotunlaisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemisen tiedet\u00e4\u00e4n puolestaan olevan keskeisesti yhteydess\u00e4 lapsen ja nuoren suotuisaan kehitykseen. Kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n Check in \u2013 check out (CICO) -k\u00e4ytt\u00e4ytymisintervention on osoitettu olevan vaikuttava tehostetun tuen menetelm\u00e4, mutta tutkimusta siit\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t ovat yhteydess\u00e4 CICO:n vaikuttavuuden vaihtelevuuteen on tehty kansainv\u00e4lisesti v\u00e4h\u00e4n ja Suomessa ei laisinkaan.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, miten oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisongelmaluokka ja oppilaalle asetettu k\u00e4ytt\u00e4ytymistavoite ovat yhteydess\u00e4 CICO-intervention vaikuttavuuteen. Tutkimuksen aineisto on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Erasmus SWPBS (Building School-Wide Inclusive, Positive and Equitable Learning Environments Through A Systems-Change Approach, 2019 \u2013 2021) -tutkimushanketta. \nTutkimukseen osallistui 51 keski- ja it\u00e4suomalaisista alakoululaista ja heid\u00e4n opettajaansa. Tutkimukseen valikoituivat oppilaat, joiden k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen liittyv\u00e4t ongelmat haittasivat oppilaan akateemista kehityst\u00e4 ja sosiaalista sopeutumista. Oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen liittyvi\u00e4 ongelmia arvioitiin School Situation Questionnaire (SSQ) -kyselylomakkeen avulla. Oppilaiden toivotunlaista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 mitattiin puolestaan p\u00e4ivitt\u00e4ispistekortin (Daily Report Card) avulla. Oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutoksia analysoitiin toistomittausten varianssianalyysilla (ANOVA). \nTulokset osoittivat, ettei oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisongelmaluokalla tai oppilaalle asetetun k\u00e4ytt\u00e4ytymistavoitteen laadulla ole tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 CICO-intervention vaikuttavuuteen. Tulosten perusteella CICO-intervention voidaankin todeta olevan yht\u00e4 vaikuttava k\u00e4ytt\u00e4ytymisinterventio yleisimmiss\u00e4 kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ilmeneviss\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisongelmissa. Jatkossa olisi mielek\u00e4st\u00e4 jatkaa tutkimusta siit\u00e4, miksi heikkolaatuisiksikin luokiteltujen tavoitteiden havaittiin olevan yhteydess\u00e4 tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4n ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymisen v\u00e4henemiseen sek\u00e4 toivotunlaiseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-24T07:01:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-24T07:01:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Check in check out", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CICO", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisongelmaluokan ja k\u00e4ytt\u00e4ytymistavoitteen laadun yhteys Check in check out -intervention vaikuttavuuteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406244948", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tavoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96101
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:07Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1d2ba5a9-c0e4-4516-a7a4-775ff940591c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406244948.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lagus, Veera Oppilaan käyttäytymisongelmaluokan ja käyttäytymistavoitteen laadun yhteys Check in check out -intervention vaikuttavuuteen Check in check out CICO Psykologia Psychology 202 tavoitteet oppilaat käyttäytymishäiriöt käyttäytyminen vaikuttavuus koulut interventio
title Oppilaan käyttäytymisongelmaluokan ja käyttäytymistavoitteen laadun yhteys Check in check out -intervention vaikuttavuuteen
title_full Oppilaan käyttäytymisongelmaluokan ja käyttäytymistavoitteen laadun yhteys Check in check out -intervention vaikuttavuuteen
title_fullStr Oppilaan käyttäytymisongelmaluokan ja käyttäytymistavoitteen laadun yhteys Check in check out -intervention vaikuttavuuteen Oppilaan käyttäytymisongelmaluokan ja käyttäytymistavoitteen laadun yhteys Check in check out -intervention vaikuttavuuteen
title_full_unstemmed Oppilaan käyttäytymisongelmaluokan ja käyttäytymistavoitteen laadun yhteys Check in check out -intervention vaikuttavuuteen Oppilaan käyttäytymisongelmaluokan ja käyttäytymistavoitteen laadun yhteys Check in check out -intervention vaikuttavuuteen
title_short Oppilaan käyttäytymisongelmaluokan ja käyttäytymistavoitteen laadun yhteys Check in check out -intervention vaikuttavuuteen
title_sort oppilaan käyttäytymisongelmaluokan ja käyttäytymistavoitteen laadun yhteys check in check out intervention vaikuttavuuteen
title_txtP Oppilaan käyttäytymisongelmaluokan ja käyttäytymistavoitteen laadun yhteys Check in check out -intervention vaikuttavuuteen
topic Check in check out CICO Psykologia Psychology 202 tavoitteet oppilaat käyttäytymishäiriöt käyttäytyminen vaikuttavuus koulut interventio
topic_facet 202 CICO Check in check out Psychology Psykologia interventio koulut käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt oppilaat tavoitteet vaikuttavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96101 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406244948
work_keys_str_mv AT lagusveera oppilaankäyttäytymisongelmaluokanjakäyttäytymistavoitteenlaadunyhteyscheckincheckouti