Luokanopettajat ilmapiirin rakentajina 1. luokalla

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisilla keinoilla luokanopettajat rakentavat ilmapiiriä 1. luokalla ja onko opettajilla erilaisia keinoja rakentaa ilmapiiriä riippuen siitä, kuinka pitkä heidän työkokemuksensa on. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa syvällistä tietoa siitä, mitkä asiat o...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kaarakainen, Saara, Riutta, Roosa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96053
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisilla keinoilla luokanopettajat rakentavat ilmapiiriä 1. luokalla ja onko opettajilla erilaisia keinoja rakentaa ilmapiiriä riippuen siitä, kuinka pitkä heidän työkokemuksensa on. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa syvällistä tietoa siitä, mitkä asiat opettajien toiminnassa rakentavat luokan ilmapiiriä ja sitä kautta lisätä ymmärrystä siitä, miten opettajat voivat itse kehittää omaa vuorovaikutusta myönteistä ilmapiiriä tukevaksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto on osa Jyväskylän yliopiston Stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI) -seurantatutkimusta. Aineisto koostui kahdeksasta videoidusta oppitunnista. Tutkimuksen kohteena oli neljä opettajaa, joista kaksi oli aloittelevia ja kaksi kokeneita. Videoista tehdyt litteraatit analysoitiin refleksiivisellä temaattisella analyysillä. Analyysin tuloksena muodostettiin kolme pääteemaa, jotka kertovat opettajan keinoista rakentaa ilmapiiriä: opettajan lämminhenkisyys ja läheisyys oppilaiden kanssa, opettaja oppilaiden toiminnan ohjaajana sekä opettaja oppilaiden kannustajana. Pääteemat jaettiin kuuteen alateemaan, jotka avaavat keinoja käytännössä. Aloittelevien opettajien keskeisimpiä keinoja rakentaa ilmapiiriä olivat yhteinen huumori, oppilaan kohtaaminen ja kehuminen sekä innostaminen. Kokeneiden opettajien keinoissa korostui puolestaan yhteinen huumori ja yhteiset säännöt. Tutkimuksessa havaitut keinot olivat löydettävissä myös aiemmista opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta käsitelleissä tutkimuksissa. Tulokset vahvistavat opettajan vuorovaikutuksen merkityksen ilmapiirille sekä oppilaiden oppimiselle ja hyvinvoinnille.