Tuloverolain tavoitteiden tilannekuva valtionhallinnon raporteissa

Veropoliittinen päätöksenteko perustuu väistämättä normatiivisiin valintoihin. Poliittisiksi miellettyjen toimijoiden ohella normatiivisia valintoja tekevät muun muassa politiikkasuosituksia antavat tutkijat ja poliittisia päätöksiä valmistelevat virkamiehet, murra veropoliittisten valintojen normat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kärkkäinen, Lukas
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96035
_version_ 1826225718106783744
author Kärkkäinen, Lukas
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kärkkäinen, Lukas Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kärkkäinen, Lukas Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kärkkäinen, Lukas
datasource_str_mv jyx
description Veropoliittinen päätöksenteko perustuu väistämättä normatiivisiin valintoihin. Poliittisiksi miellettyjen toimijoiden ohella normatiivisia valintoja tekevät muun muassa politiikkasuosituksia antavat tutkijat ja poliittisia päätöksiä valmistelevat virkamiehet, murra veropoliittisten valintojen normatiiviset perusteet jäävät usein avaamatta valintojen tärkeydestä huolimatta. Tässä tutkielmassa tarkoituksena on arvioida, minkälaisena suomalaisen tuloveropolitiikan tavoitteisto näyttäytyy virkamiesraporttien perusteella. Suomen tuloverolakiin tehtiin edellisen kerran kokonaisuudistus vuonna 1993, kun Suomessa siirryttiin eriytettyyn tuloverotukseen. Hallituksen esityksessä HE 200/1992 vp tuloverolakiesityksen tavoitteiksi nostettiin pääomatulojen verotuksen yhdenmukaistaminen, verojärjestelmän kansainvälisen kilpailukyvyn turvaaminen, yritysten rahoitusrakenteen parantaminen, verokeinottelun estäminen sekä eri veronsaajien aseman turvaaminen. Sittemmin tuloverolain tavoitteita ei ole sanallistettu laajasti uudelleen, vaikka tuloverojärjestelmä on ollut jatkuvan kehittämisen kohteena. Tutkimuskysymykseni tässä tutkielmassa on, minkälaisina tuloverolain tavoitteiden roolit näyttäytyvät tuloverojärjestelmässä. Tulosten perusteella pääomatuloverotuksen yhdenmukaisuus, kilpailukyvyn turvaaminen ja verokeinottelun estäminen näyttäytyvät yhä tuloverolain olennaisina tavoitteina. Veronsaajien aseman turvaaminen on myös yhä ajankohtainen tavoite, mutta sen toteutumisessa tuloverolailla ei ole ensisijaista merkitystä. Tietynlaiseen yritysten rahoitusrakenteeseen ei puolestaan pyritä kannustamaan henkilöverotuksella, vaan neutraliteetin arvioidaan johtavan tehokkaimpaan ja oikeudenmukaisimpaan lopputulokseen. Kokonaisuudessaan taloudelliseen tehokkuuteen, neutraliteettiin ja kilpailukykyyn liittyvät tavoitteet ovat päässet vankkaan asemaan tuloveropolitiikan lähtökohtina. Vaikka vuoden 1993 tuloverolakiuudistuksen tavoitteisto näyttää ajankohtaiselta, tuloverojärjestelmään liittyy samanaikaisesti relevantteja ongelmia muun muassa oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Veropoliittisen tiedontuotannon taloustieteellistyminen ja julkistalouden haasteet ovat ohjanneet verokeskustelua lähinnä talouskeskusteluksi ja järjestelmän yksityiskohtiin, mutta jatkossa monipuolisemmalle verotutkimukselle ja keskustelulle verojärjestelmän tavoitteista olisi tarvetta.
first_indexed 2024-06-19T20:04:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Anttila, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rkk\u00e4inen, Lukas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-19T09:59:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-19T09:59:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96035", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Veropoliittinen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko perustuu v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 normatiivisiin valintoihin. Poliittisiksi miellettyjen toimijoiden ohella normatiivisia valintoja tekev\u00e4t muun muassa politiikkasuosituksia antavat tutkijat ja poliittisia p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 valmistelevat virkamiehet, murra veropoliittisten valintojen normatiiviset perusteet j\u00e4\u00e4v\u00e4t usein avaamatta valintojen t\u00e4rkeydest\u00e4 huolimatta. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkoituksena on arvioida, mink\u00e4laisena suomalaisen tuloveropolitiikan tavoitteisto n\u00e4ytt\u00e4ytyy virkamiesraporttien perusteella.\n\nSuomen tuloverolakiin tehtiin edellisen kerran kokonaisuudistus vuonna 1993, kun Suomessa siirryttiin eriytettyyn tuloverotukseen. Hallituksen esityksess\u00e4 HE 200/1992 vp tuloverolakiesityksen tavoitteiksi nostettiin p\u00e4\u00e4omatulojen verotuksen yhdenmukaistaminen, veroj\u00e4rjestelm\u00e4n kansainv\u00e4lisen kilpailukyvyn turvaaminen, yritysten rahoitusrakenteen parantaminen, verokeinottelun est\u00e4minen sek\u00e4 eri veronsaajien aseman turvaaminen. Sittemmin tuloverolain tavoitteita ei ole sanallistettu laajasti uudelleen, vaikka tuloveroj\u00e4rjestelm\u00e4 on ollut jatkuvan kehitt\u00e4misen kohteena. Tutkimuskysymykseni t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa on, mink\u00e4laisina tuloverolain tavoitteiden roolit n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t tuloveroj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4.\n\nTulosten perusteella p\u00e4\u00e4omatuloverotuksen yhdenmukaisuus, kilpailukyvyn turvaaminen ja verokeinottelun est\u00e4minen n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t yh\u00e4 tuloverolain olennaisina tavoitteina. Veronsaajien aseman turvaaminen on my\u00f6s yh\u00e4 ajankohtainen tavoite, mutta sen toteutumisessa tuloverolailla ei ole ensisijaista merkityst\u00e4. Tietynlaiseen yritysten rahoitusrakenteeseen ei puolestaan pyrit\u00e4 kannustamaan henkil\u00f6verotuksella, vaan neutraliteetin arvioidaan johtavan tehokkaimpaan ja oikeudenmukaisimpaan lopputulokseen. Kokonaisuudessaan taloudelliseen tehokkuuteen, neutraliteettiin ja kilpailukykyyn liittyv\u00e4t tavoitteet ovat p\u00e4\u00e4sset vankkaan asemaan tuloveropolitiikan l\u00e4ht\u00f6kohtina.\n\nVaikka vuoden 1993 tuloverolakiuudistuksen tavoitteisto n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ajankohtaiselta, tuloveroj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n liittyy samanaikaisesti relevantteja ongelmia muun muassa oikeudenmukaisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Veropoliittisen tiedontuotannon taloustieteellistyminen ja julkistalouden haasteet ovat ohjanneet verokeskustelua l\u00e4hinn\u00e4 talouskeskusteluksi ja j\u00e4rjestelm\u00e4n yksityiskohtiin, mutta jatkossa monipuolisemmalle verotutkimukselle ja keskustelulle veroj\u00e4rjestelm\u00e4n tavoitteista olisi tarvetta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-19T09:59:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-19T09:59:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuloveroj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eriytetty tuloverotus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tuloverolain tavoitteiden tilannekuva valtionhallinnon raporteissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406194800", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tuloverolaki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verotus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tulovero", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "veropolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96035
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c75e70cd-6efd-4a06-84d4-6ff9fca6971d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406194800.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärkkäinen, Lukas Tuloverolain tavoitteiden tilannekuva valtionhallinnon raporteissa tuloverojärjestelmä eriytetty tuloverotus Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 tuloverolaki verotus tulovero veropolitiikka
title Tuloverolain tavoitteiden tilannekuva valtionhallinnon raporteissa
title_full Tuloverolain tavoitteiden tilannekuva valtionhallinnon raporteissa
title_fullStr Tuloverolain tavoitteiden tilannekuva valtionhallinnon raporteissa Tuloverolain tavoitteiden tilannekuva valtionhallinnon raporteissa
title_full_unstemmed Tuloverolain tavoitteiden tilannekuva valtionhallinnon raporteissa Tuloverolain tavoitteiden tilannekuva valtionhallinnon raporteissa
title_short Tuloverolain tavoitteiden tilannekuva valtionhallinnon raporteissa
title_sort tuloverolain tavoitteiden tilannekuva valtionhallinnon raporteissa
title_txtP Tuloverolain tavoitteiden tilannekuva valtionhallinnon raporteissa
topic tuloverojärjestelmä eriytetty tuloverotus Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 tuloverolaki verotus tulovero veropolitiikka
topic_facet 209 Social Policy Yhteiskuntapolitiikka eriytetty tuloverotus tulovero tuloverojärjestelmä tuloverolaki veropolitiikka verotus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96035 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406194800
work_keys_str_mv AT kärkkäinenlukas tuloverolaintavoitteidentilannekuvavaltionhallinnonraporteissa