Kestävä luksus: Muodin luksusbrändien kestävyys- ja vastuullisuusviestintä

Muodin luksusbrändit ovat nousseet tunnetuiksi vuosien varrella ylellisillä tuotteillaan ja kokemuksillaan. Viime vuosien aikana kuluttajien keskuudessa on noussut vahvemmin esiin huoli ilmastonmuutoksesta sekä sosiaalisista epäkohdista. Tämä on johtanut siihen, että kuluttajat ovat alkaneet suosima...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eskola, Elina
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95995
_version_ 1826225678903672832
author Eskola, Elina
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eskola, Elina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eskola, Elina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eskola, Elina
datasource_str_mv jyx
description Muodin luksusbrändit ovat nousseet tunnetuiksi vuosien varrella ylellisillä tuotteillaan ja kokemuksillaan. Viime vuosien aikana kuluttajien keskuudessa on noussut vahvemmin esiin huoli ilmastonmuutoksesta sekä sosiaalisista epäkohdista. Tämä on johtanut siihen, että kuluttajat ovat alkaneet suosimaan kestävämpiä ja vastuullisempia tuotteita tarjoavia muodin luksusbrändejä. Muodin luksusbrändit ovat pyrkineet vastaamaan kuluttajien puolelta kohdistuneeseen paineeseen vastuullisuusviestinnän avulla. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten muodin luksusbrändit viestivät kestävyydestään ja vastuullisuudestaan sekä miten niiden kestävyys- ja vastuullisuustoimenpiteet eroavat toisistaan. Tutkimuksen aineistona käytettiin seitsemän muodin luksusbrändin vastuullisuusraportteja. Muodin luksusbrändit valittiin tutkimukseen Statistan vuoden 2022 luksusbrändien kestävyyttä arvioivan kuluttajatutkimuksen perusteella. Aineisto rajattiin käsittelemään brändikohtaisia vastuullisuusraportteja, joiden julkaisuajankohta vaihteli vuosien 2020–2022 välillä. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin laadullista sekundääridatan keräystä ja analyysimenetelmänä toimi sisällönanalyysi. Tutkimus osoitti kestävän kehityksen näkyvän vahvasti muodin luksusbrändien toiminnassa. Jokainen tutkimuksen muodin luksusbrändi oli kehittynyt kestävyyden ja vastuullisuuden saralla viime vuosien aikana. Muodin luksusbrändien vastuullisuustoimissa ja -viestinnässä voitiin havaita niin samankaltaisuuksia kuin eroavaisuuksia. Tulokset osoittivat, että osa tutkittavista muodin luksusbrändeistä toteuttaa toisia brändejä läpinäkyvämpää vastuullisuusviestintää. Tutkimus auttoi ymmärtämään, kuinka muodin luksusbrändit vastaavat kestävyyden ja vastuullisuuteen liittyviin haasteisiin vastuullisuusviestinnällään sekä lisäämään tietoisuutta muodin luksusbrändien roolista kestävän kehityksen edistäjinä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Gr\u00e9nman, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eskola, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-18T11:03:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-18T11:03:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95995", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Muodin luksusbr\u00e4ndit ovat nousseet tunnetuiksi vuosien varrella ylellisill\u00e4 tuotteillaan ja kokemuksillaan. Viime vuosien aikana kuluttajien keskuudessa on noussut vahvemmin esiin huoli ilmastonmuutoksesta sek\u00e4 sosiaalisista ep\u00e4kohdista. T\u00e4m\u00e4 on johtanut siihen, ett\u00e4 kuluttajat ovat alkaneet suosimaan kest\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 ja vastuullisempia tuotteita tarjoavia muodin luksusbr\u00e4ndej\u00e4. Muodin luksusbr\u00e4ndit ovat pyrkineet vastaamaan kuluttajien puolelta kohdistuneeseen paineeseen vastuullisuusviestinn\u00e4n avulla. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten muodin luksusbr\u00e4ndit viestiv\u00e4t kest\u00e4vyydest\u00e4\u00e4n ja vastuullisuudestaan sek\u00e4 miten niiden kest\u00e4vyys- ja vastuullisuustoimenpiteet eroavat toisistaan.\n\nTutkimuksen aineistona k\u00e4ytettiin seitsem\u00e4n muodin luksusbr\u00e4ndin vastuullisuusraportteja. Muodin luksusbr\u00e4ndit valittiin tutkimukseen Statistan vuoden 2022 luksusbr\u00e4ndien kest\u00e4vyytt\u00e4 arvioivan kuluttajatutkimuksen perusteella. Aineisto rajattiin k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n br\u00e4ndikohtaisia vastuullisuusraportteja, joiden julkaisuajankohta vaihteli vuosien 2020\u20132022 v\u00e4lill\u00e4. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 hy\u00f6dynnettiin laadullista sekund\u00e4\u00e4ridatan ker\u00e4yst\u00e4 ja analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 toimi sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi.\n\nTutkimus osoitti kest\u00e4v\u00e4n kehityksen n\u00e4kyv\u00e4n vahvasti muodin luksusbr\u00e4ndien toiminnassa. Jokainen tutkimuksen muodin luksusbr\u00e4ndi oli kehittynyt kest\u00e4vyyden ja vastuullisuuden saralla viime vuosien aikana. Muodin luksusbr\u00e4ndien vastuullisuustoimissa ja -viestinn\u00e4ss\u00e4 voitiin havaita niin samankaltaisuuksia kuin eroavaisuuksia. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 osa tutkittavista muodin luksusbr\u00e4ndeist\u00e4 toteuttaa toisia br\u00e4ndej\u00e4 l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4mp\u00e4\u00e4 vastuullisuusviestint\u00e4\u00e4. Tutkimus auttoi ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n, kuinka muodin luksusbr\u00e4ndit vastaavat kest\u00e4vyyden ja vastuullisuuteen liittyviin haasteisiin vastuullisuusviestinn\u00e4ll\u00e4\u00e4n sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n tietoisuutta muodin luksusbr\u00e4ndien roolista kest\u00e4v\u00e4n kehityksen edist\u00e4jin\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-18T11:03:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-18T11:03:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kest\u00e4v\u00e4 luksus: Muodin luksusbr\u00e4ndien kest\u00e4vyys- ja vastuullisuusviestint\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406184761", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95995
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ff63b0e0-18ba-4f9f-8312-fb15c093676e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406184761.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eskola, Elina Kestävä luksus: Muodin luksusbrändien kestävyys- ja vastuullisuusviestintä Markkinointi Marketing
title Kestävä luksus: Muodin luksusbrändien kestävyys- ja vastuullisuusviestintä
title_full Kestävä luksus: Muodin luksusbrändien kestävyys- ja vastuullisuusviestintä
title_fullStr Kestävä luksus: Muodin luksusbrändien kestävyys- ja vastuullisuusviestintä Kestävä luksus: Muodin luksusbrändien kestävyys- ja vastuullisuusviestintä
title_full_unstemmed Kestävä luksus: Muodin luksusbrändien kestävyys- ja vastuullisuusviestintä Kestävä luksus: Muodin luksusbrändien kestävyys- ja vastuullisuusviestintä
title_short Kestävä luksus: Muodin luksusbrändien kestävyys- ja vastuullisuusviestintä
title_sort kestävä luksus muodin luksusbrändien kestävyys ja vastuullisuusviestintä
title_txtP Kestävä luksus: Muodin luksusbrändien kestävyys- ja vastuullisuusviestintä
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95995 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406184761
work_keys_str_mv AT eskolaelina kestäväluksusmuodinluksusbrändienkestävyysjavastuullisuusviestintä