Lukiolaisten kirjoitusprosessin aikainen palautteen hyödyntäminen

Tässä tutkielmassa tarkastellaan lukiolaisten kirjoitusprosessin aikaista palautteen hyödyntämistä. Tavoitteena on selvittää, miten lukiolaiset konkreettisesti käsittelevät saamaansa palautetta ja miten palaute tukee heidän kirjoittamisprosessiaan. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Millaisia tunteita saat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tammi, Olivia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95994
_version_ 1826225722424819712
author Tammi, Olivia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tammi, Olivia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tammi, Olivia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tammi, Olivia
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastellaan lukiolaisten kirjoitusprosessin aikaista palautteen hyödyntämistä. Tavoitteena on selvittää, miten lukiolaiset konkreettisesti käsittelevät saamaansa palautetta ja miten palaute tukee heidän kirjoittamisprosessiaan. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Millaisia tunteita saatu palaute opiskelijassa herättää? 2. Miten opiskelija tulkitsee palautteen, ja miltä osin hän kokee sen hyödylliseksi? 3. Miten opiskelija ottaa saamansa palautteen huomioon uudessa tekstiversiossa? Tutkielman tutkimuksellinen viitekehys perustuu palautetta koskevaan teoria- ja tutkimuskirjallisuuteen. Tutkielman aineisto koostuu kolmen lukiolaisen kahdesta eri palautteeseen keskittyvästä haastattelusta. Tämän lisäksi olen kerännyt opiskelijoiden kaksi eri tekstiversiota ja opettajan heille antaman palautteen, mutta ne eivät ole varsinaisen analyysin kohteena. Haastattelut on litteroitu peruslitteroinnin tasolla, ja analyysimenetelmänä on teoriaohjaava laadullinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysi on toteutettu teemoittelemalla aineisto, minkä kautta muodostui kolme pääteemaa: epävarmuus kirjoittajana, palautteen ymmärrettävyys ja palautteeseen suhtautuminen. Nämä kolme pääteemaa on jaoteltu edelleen pienempiin alateemoihin. Tutkielmassa selvisi, että taitavillakin kirjoittajilla epävarmuus nousee esiin kirjoitusprosessin aikana. Haastatteluissa ilmaistiin innostuksen, toiveikkuuden ja yllättyneisyyden tunteita, joiden kaikkien taustalla oli kuitenkin epävarmuus. Tämän lisäksi opiskelijat pitivät opettajalta saatua palautetta velvoittavana, mutta kokivat haasteelliseksi sen suhteuttamisen omaan päätöksentekoon ja tekstin ohjepituuteen. Opiskelijoiden tekemät muokkaukset tekstiin pohjautuivat pitkälti opettajan antamaan palautteeseen. Muokkaukset olivat lähinnä tekstin lisäämistä, tekstiä harvoin korvattiin uudella ja vielä harvemmin poistettiin kokonaan.
first_indexed 2024-06-18T20:01:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tammi, Olivia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-18T10:40:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-18T10:40:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95994", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan lukiolaisten kirjoitusprosessin aikaista palautteen hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten lukiolaiset konkreettisesti k\u00e4sittelev\u00e4t saamaansa palautetta ja miten palaute tukee heid\u00e4n kirjoittamisprosessiaan. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Millaisia tunteita saatu palaute opiskelijassa her\u00e4tt\u00e4\u00e4? 2. Miten opiskelija tulkitsee palautteen, ja milt\u00e4 osin h\u00e4n kokee sen hy\u00f6dylliseksi? 3. Miten opiskelija ottaa saamansa palautteen huomioon uudessa tekstiversiossa? Tutkielman tutkimuksellinen viitekehys perustuu palautetta koskevaan teoria- ja tutkimuskirjallisuuteen. Tutkielman aineisto koostuu kolmen lukiolaisen kahdesta eri palautteeseen keskittyv\u00e4st\u00e4 haastattelusta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi olen ker\u00e4nnyt opiskelijoiden kaksi eri tekstiversiota ja opettajan heille antaman palautteen, mutta ne eiv\u00e4t ole varsinaisen analyysin kohteena. Haastattelut on litteroitu peruslitteroinnin tasolla, ja analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on teoriaohjaava laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi on toteutettu teemoittelemalla aineisto, mink\u00e4 kautta muodostui kolme p\u00e4\u00e4teemaa: ep\u00e4varmuus kirjoittajana, palautteen ymm\u00e4rrett\u00e4vyys ja palautteeseen suhtautuminen. N\u00e4m\u00e4 kolme p\u00e4\u00e4teemaa on jaoteltu edelleen pienempiin alateemoihin. Tutkielmassa selvisi, ett\u00e4 taitavillakin kirjoittajilla ep\u00e4varmuus nousee esiin kirjoitusprosessin aikana. Haastatteluissa ilmaistiin innostuksen, toiveikkuuden ja yll\u00e4ttyneisyyden tunteita, joiden kaikkien taustalla oli kuitenkin ep\u00e4varmuus. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi opiskelijat pitiv\u00e4t opettajalta saatua palautetta velvoittavana, mutta kokivat haasteelliseksi sen suhteuttamisen omaan p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon ja tekstin ohjepituuteen. Opiskelijoiden tekem\u00e4t muokkaukset tekstiin pohjautuivat pitk\u00e4lti opettajan antamaan palautteeseen. Muokkaukset olivat l\u00e4hinn\u00e4 tekstin lis\u00e4\u00e4mist\u00e4, teksti\u00e4 harvoin korvattiin uudella ja viel\u00e4 harvemmin poistettiin kokonaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-18T10:40:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-18T10:40:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoitusprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli ja kirjallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukiolaisten kirjoitusprosessin aikainen palautteen hy\u00f6dynt\u00e4minen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406184760", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95994
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/663fbc1b-7777-45eb-b786-7d99962f1f15\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406184760.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tammi, Olivia Lukiolaisten kirjoitusprosessin aikainen palautteen hyödyntäminen kirjoitusprosessi äidinkieli ja kirjallisuus Suomen kieli Finnish 309 palaute kirjoittaminen äidinkieli lukiolaiset
title Lukiolaisten kirjoitusprosessin aikainen palautteen hyödyntäminen
title_full Lukiolaisten kirjoitusprosessin aikainen palautteen hyödyntäminen
title_fullStr Lukiolaisten kirjoitusprosessin aikainen palautteen hyödyntäminen Lukiolaisten kirjoitusprosessin aikainen palautteen hyödyntäminen
title_full_unstemmed Lukiolaisten kirjoitusprosessin aikainen palautteen hyödyntäminen Lukiolaisten kirjoitusprosessin aikainen palautteen hyödyntäminen
title_short Lukiolaisten kirjoitusprosessin aikainen palautteen hyödyntäminen
title_sort lukiolaisten kirjoitusprosessin aikainen palautteen hyödyntäminen
title_txtP Lukiolaisten kirjoitusprosessin aikainen palautteen hyödyntäminen
topic kirjoitusprosessi äidinkieli ja kirjallisuus Suomen kieli Finnish 309 palaute kirjoittaminen äidinkieli lukiolaiset
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kirjoittaminen kirjoitusprosessi lukiolaiset palaute äidinkieli äidinkieli ja kirjallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95994 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406184760
work_keys_str_mv AT tammiolivia lukiolaistenkirjoitusprosessinaikainenpalautteenhyödyntäminen