"Sitten kun tulee tutuksi nää paikat, ei tartte enää niin paljoo jonottaa ja oottaa" lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutuminen esiopetuksen aloitusvaiheessa

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutumista osana kasvatusinstituution toimintaa. Vallan määrittelyssä nojaudutaan Foucault’iin, jonka mukaan valta rakentuu sosiaalisissa suhteissa ja se nähdään vapautena toimia ja tuottaa valtaa (Fou...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Nieminen, Hanna, Tuomela, Maija-Leena
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95988
_version_ 1828193033470869504
author Nieminen, Hanna Tuomela, Maija-Leena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nieminen, Hanna Tuomela, Maija-Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nieminen, Hanna Tuomela, Maija-Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nieminen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutumista osana kasvatusinstituution toimintaa. Vallan määrittelyssä nojaudutaan Foucault’iin, jonka mukaan valta rakentuu sosiaalisissa suhteissa ja se nähdään vapautena toimia ja tuottaa valtaa (Foucault, 1982). Tutkimus toteutettiin osana Trace in ECEC – hanketta. Tutkimusaineisto koostui etnografisista kenttämuistiinpanoista, videoista ja leikkihaastatteluista. Aineistonkeruu toteutettiin havainnoimalla suomalaisen esiopetusryhmän toimintaa. Tutkimukseen osallistui 27 lasta ja seitsemän kasvattajaa. Temaattisen sisällönanalyysin avulla tunnistettiin kolme lasten ja kasvattajien välisiä valtasuhteita kuvaavaa tyyppiä; rajoittava valtasuhde, ohjaileva valtasuhde ja mahdollistava valtasuhde. Kasvattajien toiminta vaikutti merkittävästi siihen, millainen valta-asema lapsille muotoutui suhteessa. Tutkimuksessa havaittiin, etteivät valtasuhteet olleet pysyviä vaan niissä tapahtui muutosta. Alussa kasvattajien valta-asema oli vahva ja lasten vallan mahdollisuudet jäivät pieniksi. Vähitellen kasvattajat mahdollistivat lapsille aktiivisemman vallan tuottamisen, jolloin valtasuhteesta muotoutui tasavertaisempi. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että kasvattajien tulisi kiinnittää esiopetuksen aloituksessa enemmän huomiota toimintakulttuurin rakentamiseen yhdessä lasten kanssa, sen sijaan että lapset tutustutetaan valmiin toimintakulttuurin käytänteisiin.
first_indexed 2024-06-18T20:01:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuomela, Maija-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-18T09:50:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-18T09:50:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95988", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lasten ja kasvattajien v\u00e4listen valtasuhteiden muotoutumista osana kasvatusinstituution toimintaa. Vallan m\u00e4\u00e4rittelyss\u00e4 nojaudutaan Foucault\u2019iin, jonka mukaan valta rakentuu \nsosiaalisissa suhteissa ja se n\u00e4hd\u00e4\u00e4n vapautena toimia ja tuottaa valtaa (Foucault, 1982). Tutkimus toteutettiin osana Trace in ECEC \u2013 hanketta. Tutkimusaineisto \nkoostui etnografisista kentt\u00e4muistiinpanoista, videoista ja leikkihaastatteluista. Aineistonkeruu toteutettiin havainnoimalla suomalaisen esiopetusryhm\u00e4n \ntoimintaa. Tutkimukseen osallistui 27 lasta ja seitsem\u00e4n kasvattajaa. Temaattisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla tunnistettiin kolme lasten ja kasvattajien v\u00e4lisi\u00e4 \nvaltasuhteita kuvaavaa tyyppi\u00e4; rajoittava valtasuhde, ohjaileva valtasuhde ja mahdollistava valtasuhde. Kasvattajien toiminta vaikutti merkitt\u00e4v\u00e4sti siihen, \nmillainen valta-asema lapsille muotoutui suhteessa.\nTutkimuksessa havaittiin, etteiv\u00e4t valtasuhteet olleet pysyvi\u00e4 vaan niiss\u00e4 tapahtui muutosta. Alussa kasvattajien valta-asema oli vahva ja lasten vallan mahdollisuudet j\u00e4iv\u00e4t pieniksi. V\u00e4hitellen kasvattajat mahdollistivat lapsille \naktiivisemman vallan tuottamisen, jolloin valtasuhteesta muotoutui tasavertaisempi. Tutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 kasvattajien tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 esiopetuksen aloituksessa enemm\u00e4n huomiota \ntoimintakulttuurin rakentamiseen yhdess\u00e4 lasten kanssa, sen sijaan ett\u00e4 lapset tutustutetaan valmiin toimintakulttuurin k\u00e4yt\u00e4nteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-18T09:50:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-18T09:50:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valtasuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Sitten kun tulee tutuksi n\u00e4\u00e4 paikat, ei tartte en\u00e4\u00e4 niin paljoo jonottaa ja oottaa\" : lasten ja kasvattajien v\u00e4listen valtasuhteiden muotoutuminen esiopetuksen aloitusvaiheessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406184754", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aloitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvattajat (lasten ja nuorten)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95988
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:39Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8efd0d78-995f-4e1c-b70c-3fe499d22446\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406184754.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nieminen, Hanna Tuomela, Maija-Leena "Sitten kun tulee tutuksi nää paikat, ei tartte enää niin paljoo jonottaa ja oottaa" : lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutuminen esiopetuksen aloitusvaiheessa valtasuhde Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 aloitus kasvattajat (lasten ja nuorten) valta esiopetus lapset (ikäryhmät) vuorovaikutus
title "Sitten kun tulee tutuksi nää paikat, ei tartte enää niin paljoo jonottaa ja oottaa" : lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutuminen esiopetuksen aloitusvaiheessa
title_full "Sitten kun tulee tutuksi nää paikat, ei tartte enää niin paljoo jonottaa ja oottaa" : lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutuminen esiopetuksen aloitusvaiheessa
title_fullStr "Sitten kun tulee tutuksi nää paikat, ei tartte enää niin paljoo jonottaa ja oottaa" : lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutuminen esiopetuksen aloitusvaiheessa "Sitten kun tulee tutuksi nää paikat, ei tartte enää niin paljoo jonottaa ja oottaa" : lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutuminen esiopetuksen aloitusvaiheessa
title_full_unstemmed "Sitten kun tulee tutuksi nää paikat, ei tartte enää niin paljoo jonottaa ja oottaa" : lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutuminen esiopetuksen aloitusvaiheessa "Sitten kun tulee tutuksi nää paikat, ei tartte enää niin paljoo jonottaa ja oottaa" : lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutuminen esiopetuksen aloitusvaiheessa
title_short "Sitten kun tulee tutuksi nää paikat, ei tartte enää niin paljoo jonottaa ja oottaa"
title_sort sitten kun tulee tutuksi nää paikat ei tartte enää niin paljoo jonottaa ja oottaa lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutuminen esiopetuksen aloitusvaiheessa
title_sub lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutuminen esiopetuksen aloitusvaiheessa
title_txtP "Sitten kun tulee tutuksi nää paikat, ei tartte enää niin paljoo jonottaa ja oottaa" : lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutuminen esiopetuksen aloitusvaiheessa
topic valtasuhde Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 aloitus kasvattajat (lasten ja nuorten) valta esiopetus lapset (ikäryhmät) vuorovaikutus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus aloitus esiopetus kasvattajat (lasten ja nuorten) lapset (ikäryhmät) valta valtasuhde vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95988 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406184754
work_keys_str_mv AT nieminenhanna sittenkuntuleetutuksinääpaikateitartteenääniinpaljoojonottaajaoottaalastenjakasvat