Toimivan vaikuttajayhteistyön rakentaminen sosiaalisessa mediassa

Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa tarkoittaa ilmiötä, jossa sosiaalisen median vaikuttajat mainostavat yrityksien tuotteita tai palveluita ja saavat siitä vastineeksi tuotepalkkioita tai rahallisen korvauksen. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sekä vaikuttajan että yrityksen näkökulmasta, m...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kallela, Joanna
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95985
_version_ 1826225676490899456
author Kallela, Joanna
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kallela, Joanna Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kallela, Joanna Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kallela, Joanna
datasource_str_mv jyx
description Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa tarkoittaa ilmiötä, jossa sosiaalisen median vaikuttajat mainostavat yrityksien tuotteita tai palveluita ja saavat siitä vastineeksi tuotepalkkioita tai rahallisen korvauksen. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sekä vaikuttajan että yrityksen näkökulmasta, miten voidaan rakentaa toimiva vaikuttajayhteistyö, mitä eri vaiheita vaikuttajayhteistyöhön kuuluu sekä mitä haasteita yrityksillä sekä vaikuttajilla on yhteistöissä. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään keinoja haasteiden välttämiseen ja toimivan vaikuttajayhteistyön rakentamiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä yksilöhaastatteluiden avulla. Tuloksista selvisi, että vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamiseen ei ole vain yhtä oikeaa tapaa, mutta alan käytäntöjen ymmärtäminen luo puitteet onnistuneen yhteistyön rakentamiselle. Vaikuttajamarkkinointiin liittyy monia haasteita yrityksen ja vaikuttajan näkökulmasta. Yrityksien tyypillisimmät haasteet yhteistöissä liittyvät vaikuttajan ja yhteistyön uskottavuuteen, vaikuttajan luotettavuuteen, kommunikaatioon, vaikuttajan ja yrityksen yhteensopivuuteen sekä tuloksien mittaamiseen. Vaikuttajien haasteet puolestaan liittyvät vaikuttajien työn arvostuksen puutteeseen, alan tuoreuteen, vaikuttajan ja yrityksen yhteensopivuuteen, kommunikaatioon, kuluttajien asenteisiin mainontaa kohtaan sekä tiukentuneeseen kilpailuun alalla. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että alan tuoreudesta johtuen vaikuttajilla ja yrityksillä ei ole tarpeeksi osaamista ja tietoa muun muassa vaikuttajamarkkinoinnin juridisista ja sopimuksellisista asioista sekä yhteistyön tuloksien mittaamisesta ja analysoimisesta. Tämä tutkimus lisää ymmärrystä vaikuttajamarkkinoinnin käytännön toteuttamisesta ja siihen liittyvistä haasteista niin yrityksen kuin vaikuttajankin näkökulmasta.
first_indexed 2024-06-18T20:01:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salonen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kallela, Joanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-18T08:23:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-18T08:23:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95985", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa tarkoittaa ilmi\u00f6t\u00e4, jossa sosiaalisen median vaikuttajat mainostavat yrityksien tuotteita tai palveluita ja saavat siit\u00e4 vastineeksi tuotepalkkioita tai rahallisen korvauksen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin sek\u00e4 vaikuttajan ett\u00e4 yrityksen n\u00e4k\u00f6kulmasta, miten voidaan rakentaa toimiva vaikuttajayhteisty\u00f6, mit\u00e4 eri vaiheita vaikuttajayhteisty\u00f6h\u00f6n kuuluu sek\u00e4 mit\u00e4 haasteita yrityksill\u00e4 sek\u00e4 vaikuttajilla on yhteist\u00f6iss\u00e4. Tutkimuksessa pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n keinoja haasteiden v\u00e4ltt\u00e4miseen ja toimivan vaikuttajayhteisty\u00f6n rakentamiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelm\u00e4ll\u00e4 yksil\u00f6haastatteluiden avulla. Tuloksista selvisi, ett\u00e4 vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamiseen ei ole vain yht\u00e4 oikeaa tapaa, mutta alan k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen ymm\u00e4rt\u00e4minen luo puitteet onnistuneen yhteisty\u00f6n rakentamiselle. Vaikuttajamarkkinointiin liittyy monia haasteita yrityksen ja vaikuttajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Yrityksien tyypillisimm\u00e4t haasteet yhteist\u00f6iss\u00e4 liittyv\u00e4t vaikuttajan ja yhteisty\u00f6n uskottavuuteen, vaikuttajan luotettavuuteen, kommunikaatioon, vaikuttajan ja yrityksen yhteensopivuuteen sek\u00e4 tuloksien mittaamiseen. Vaikuttajien haasteet puolestaan liittyv\u00e4t vaikuttajien ty\u00f6n arvostuksen puutteeseen, alan tuoreuteen, vaikuttajan ja yrityksen yhteensopivuuteen, kommunikaatioon, kuluttajien asenteisiin mainontaa kohtaan sek\u00e4 tiukentuneeseen kilpailuun alalla. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 alan tuoreudesta johtuen vaikuttajilla ja yrityksill\u00e4 ei ole tarpeeksi osaamista ja tietoa muun muassa vaikuttajamarkkinoinnin juridisista ja sopimuksellisista asioista sek\u00e4 yhteisty\u00f6n tuloksien mittaamisesta ja analysoimisesta. T\u00e4m\u00e4 tutkimus lis\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 vaikuttajamarkkinoinnin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteuttamisesta ja siihen liittyvist\u00e4 haasteista niin yrityksen kuin vaikuttajankin n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-18T08:23:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-18T08:23:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toimivan vaikuttajayhteisty\u00f6n rakentaminen sosiaalisessa mediassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406184751", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95985
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bcf29ad3-12f1-46a7-9bfe-6faa335a2b4c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406184751.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kallela, Joanna Toimivan vaikuttajayhteistyön rakentaminen sosiaalisessa mediassa Marketing Markkinointi
title Toimivan vaikuttajayhteistyön rakentaminen sosiaalisessa mediassa
title_full Toimivan vaikuttajayhteistyön rakentaminen sosiaalisessa mediassa
title_fullStr Toimivan vaikuttajayhteistyön rakentaminen sosiaalisessa mediassa Toimivan vaikuttajayhteistyön rakentaminen sosiaalisessa mediassa
title_full_unstemmed Toimivan vaikuttajayhteistyön rakentaminen sosiaalisessa mediassa Toimivan vaikuttajayhteistyön rakentaminen sosiaalisessa mediassa
title_short Toimivan vaikuttajayhteistyön rakentaminen sosiaalisessa mediassa
title_sort toimivan vaikuttajayhteistyön rakentaminen sosiaalisessa mediassa
title_txtP Toimivan vaikuttajayhteistyön rakentaminen sosiaalisessa mediassa
topic Marketing Markkinointi
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95985 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406184751
work_keys_str_mv AT kallelajoanna toimivanvaikuttajayhteistyönrakentaminensosiaalisessamediassa