Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin

Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten varhaiskas vattajan ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun eri ulottuvuudet (käytöksen emotionaaliseen tuki ja oppimisen tuki) ovat yhteydessä lasten itsesäätelytai toihin 5–6-vuotiaiden lasten lapsiryhmissä. Tutkimuksessa pyri...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Seppälä, Tekla
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95858
_version_ 1828193032831238144
author Seppälä, Tekla
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Seppälä, Tekla Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Seppälä, Tekla Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Seppälä, Tekla
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten varhaiskas vattajan ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun eri ulottuvuudet (käytöksen emotionaaliseen tuki ja oppimisen tuki) ovat yhteydessä lasten itsesäätelytai toihin 5–6-vuotiaiden lasten lapsiryhmissä. Tutkimuksessa pyrittiin ymmärtä mään, mikä merkitys sukupuolella on lasten itsesäätelytaitojen kehittymisessä. Tutkielma on osa Jyväskylän yliopiston VUOKKO-pitkittäistutkimusta (Lerk kanen & Salminen, 2015–2019). Aineisto kerättiin 61 eri lapsiryhmistä havain nointisykleissä (N = 265) ja lapsien taitotestien avulla syksyllä 2018 (N = 188) ja keväällä 2019 (N = 175). Vuorovaikutuksen laatua tarkasteltiin Classroom asses ment scoring system Pre-K (Pianta ym., 2008) -mittarimuuunnoksen avulla. It sesäätelytaitoja - kognition joustavuutta, inhibitiokontrollia ja työmuistia – mi tattiin Head-Toes-Knees-Shoulders-mittarin (HTKS; McClelland ym., 2014) avulla. Analyysimenetelminä käytettiin kuvailevia tunnuslukuja, monitasomallia ja lineaarista regressioanalyysia. Tutkielma osoitti, että käytöksen emotionaaliseen tuen laatu oli korkeatasoista ja oppimisen tuen laatu oli matalaa lapsiryhmissä. Lapsiryhmien väliset erot itsesäätelytaidoissa eivät johtuneet vuorovaikutuksen laadusta, vaan yksilötason tekijöistä. Lasten aikaisempien itsesäätelytaitojen ja sukupuolen havaittiin olevan tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä myöhem piin itsesäätelytaitoihin. Tyttöjen taidot olivat poikien taitoja hieman korkeam pia. Tutkielman tulokset korostavat tarvetta ottaa huomioon sekä yksilön ja ryhmän vaikutuksen itsesäätelytaitojen kehittymisessä ja niiden tukemisessa, sekä kiinnittää huomiota oppimisen tuen ulottuvuuden tukemiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salminen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruotsalainen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4l\u00e4, Tekla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-14T04:30:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-14T04:30:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95858", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten varhaiskas\nvattajan ja lasten v\u00e4lisen vuorovaikutuksen laadun eri ulottuvuudet (k\u00e4yt\u00f6ksen \nemotionaaliseen tuki ja oppimisen tuki) ovat yhteydess\u00e4 lasten itses\u00e4\u00e4telytai\ntoihin 5\u20136-vuotiaiden lasten lapsiryhmiss\u00e4. Tutkimuksessa pyrittiin ymm\u00e4rt\u00e4\nm\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 merkitys sukupuolella on lasten itses\u00e4\u00e4telytaitojen kehittymisess\u00e4. \nTutkielma on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston VUOKKO-pitkitt\u00e4istutkimusta (Lerk\nkanen & Salminen, 2015\u20132019). Aineisto ker\u00e4ttiin 61 eri lapsiryhmist\u00e4 havain\nnointisykleiss\u00e4 (N = 265) ja lapsien taitotestien avulla syksyll\u00e4 2018 (N = 188) ja \nkev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019 (N = 175). Vuorovaikutuksen laatua tarkasteltiin Classroom asses\nment scoring system Pre-K (Pianta ym., 2008) -mittarimuuunnoksen avulla. It\nses\u00e4\u00e4telytaitoja - kognition joustavuutta, inhibitiokontrollia ja ty\u00f6muistia \u2013 mi\ntattiin Head-Toes-Knees-Shoulders-mittarin (HTKS; McClelland ym., 2014) avulla. \nAnalyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin kuvailevia tunnuslukuja, monitasomallia ja \nlineaarista regressioanalyysia. Tutkielma osoitti, ett\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ksen emotionaaliseen \ntuen laatu oli korkeatasoista ja oppimisen tuen laatu oli matalaa lapsiryhmiss\u00e4. \nLapsiryhmien v\u00e4liset erot itses\u00e4\u00e4telytaidoissa eiv\u00e4t johtuneet vuorovaikutuksen \nlaadusta, vaan yksil\u00f6tason tekij\u00f6ist\u00e4. Lasten aikaisempien itses\u00e4\u00e4telytaitojen ja \nsukupuolen havaittiin olevan tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 my\u00f6hem\npiin itses\u00e4\u00e4telytaitoihin. Tytt\u00f6jen taidot olivat poikien taitoja hieman korkeam\npia. Tutkielman tulokset korostavat tarvetta ottaa huomioon sek\u00e4 yksil\u00f6n ja \nryhm\u00e4n vaikutuksen itses\u00e4\u00e4telytaitojen kehittymisess\u00e4 ja niiden tukemisessa, \nsek\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota oppimisen tuen ulottuvuuden tukemiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-14T04:30:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-14T04:30:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "4", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutuksen laatu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvattaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvattajien ja lasten v\u00e4lisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5\u20136-vuotiaiden lasten itses\u00e4\u00e4telytaitoihin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406144624", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95858
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:50Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4f9c4149-e140-431b-8468-3eb6ba73e517\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-202406144624.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seppälä, Tekla Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin vuorovaikutuksen laatu varhaiskasvattaja Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 varhaiskasvatus lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatuksen opettajat vuorovaikutus itsesäätely (psykologia)
title Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin
title_full Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin
title_fullStr Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin
title_full_unstemmed Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin
title_short Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin
title_sort varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5 6 vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin
title_txtP Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin
topic vuorovaikutuksen laatu varhaiskasvattaja Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 varhaiskasvatus lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatuksen opettajat vuorovaikutus itsesäätely (psykologia)
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus itsesäätely (psykologia) lapset (ikäryhmät) varhaiskasvattaja varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus vuorovaikutuksen laatu vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95858 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406144624
work_keys_str_mv AT seppälätekla varhaiskasvattajienjalastenvälisenvuorovaikutuksenlaadunyhteys56vuotiaidenlastenits