Suoritusmittariston kehittäminen johtamisen välineenä sosiaali- ja terveydenhuollon case-yrityksessä

Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kriittisiä menestystekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon yrityksen suoritusmittareiden kehittämiseen. Erityisesti tutkimuksessa haluttiin kehittää suoritusmittareita johtamisen välineenä hyvinvointialueen kontekstissa. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksen ensimmäis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylönen, Matti Tapio
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95819
_version_ 1826225680606560256
author Ylönen, Matti Tapio
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ylönen, Matti Tapio Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ylönen, Matti Tapio Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ylönen, Matti Tapio
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kriittisiä menestystekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon yrityksen suoritusmittareiden kehittämiseen. Erityisesti tutkimuksessa haluttiin kehittää suoritusmittareita johtamisen välineenä hyvinvointialueen kontekstissa. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksen ensimmäisessä osassa tarkastellaan suorituksen mittaamista ja toisessa osassa suorituksen ja muutoksen johtamista. Tekijöitä, joita tulisi huomioida suoritusmittareiden kehittämisessä, tarkastellaan aiempien tutkimusten ja kirjallisuuden kautta. Tutkimuksessa esitetään mahdollisia menestystekijöitä, jotka osaltaan ovat avuksi sisäistä suoritusmittaristoa päivitettäessä, kun strategiaa kirkastetaan. Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, jossa oli konstruktiivisia piirteitä. Ensisijaisena tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelututkimusta, jossa oli puolistrukturoituja piirteitä. Case-tutkimuksessa toteutettiin neljä eri haastattelua, joissa haettiin strategisia kehittämistavoitteita ja -toimenpiteitä. Haastattelukysymykset jaoteltiin yrityksen nykyisen strategian näkökulmien mukaan. Näiden lisäksi tutkimukselle antoivat näkemyksiä kaksi hoiva-alan asiantuntijaa. Lisäksi tutkijalla on ollut osallistuvaa havainnointia kohdeyrityksestä sertifioidun laatujärjestelmän rakentamisen ajalta vuosilta 2018–22. Tutkimuksen tuloksien analyysi oli aineistolähtöinen, jossa oli piirteitä teoriasidonnaisesta menetelmästä. Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin strategisesti kriittisiä menestystekijöitä suoritusmittareiden kehittämisen avuksi. Näitä olivat muutoksen ennakointi, asiakkuuksien laatu ja henkilökohtaiset asiakassuhteet, ketterä ja innovoiva yhteistyökumppani osana muutoksessa, ydinprosessien tehokkuus ja jatkuva parantaminen, työhyvinvointi ja oppiva organisaatio sekä hyvä tiedonvälitys. Tutkimuksessa rakentui tasapainotettu kriittisten menestystekijöiden kokonaisuus, josta on todennäköisesti hyötyä varsinaisen tasapainotetun suoritusmittariston kehittämiseen muutosstrategian toteuttaminen avuksi. Tutkimuksessa rakentui myös uusi konstruktio keskeisestä Tietojärjestelmä-näkökulmasta.
first_indexed 2024-06-13T20:00:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yl\u00f6nen, Matti Tapio", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-12T16:29:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-12T16:29:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95819", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 kriittisi\u00e4 menestystekij\u00f6it\u00e4 sosiaali- ja terveydenhuollon yrityksen suoritusmittareiden kehitt\u00e4miseen. Erityisesti tutkimuksessa haluttiin kehitt\u00e4\u00e4 suoritusmittareita johtamisen v\u00e4lineen\u00e4 hyvinvointialueen kontekstissa. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksen ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa tarkastellaan suorituksen mittaamista ja toisessa osassa suorituksen ja muutoksen johtamista. Tekij\u00f6it\u00e4, joita tulisi huomioida suoritusmittareiden kehitt\u00e4misess\u00e4, tarkastellaan aiempien tutkimusten ja kirjallisuuden kautta. Tutkimuksessa esitet\u00e4\u00e4n mahdollisia menestystekij\u00f6it\u00e4, jotka osaltaan ovat avuksi sis\u00e4ist\u00e4 suoritusmittaristoa p\u00e4ivitett\u00e4ess\u00e4, kun strategiaa kirkastetaan.\n\nTutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, jossa oli konstruktiivisia piirteit\u00e4. Ensisijaisena tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin haastattelututkimusta, jossa oli puolistrukturoituja piirteit\u00e4. Case-tutkimuksessa toteutettiin nelj\u00e4 eri haastattelua, joissa haettiin strategisia kehitt\u00e4mistavoitteita ja -toimenpiteit\u00e4. Haastattelukysymykset jaoteltiin yrityksen nykyisen strategian n\u00e4k\u00f6kulmien mukaan. N\u00e4iden lis\u00e4ksi tutkimukselle antoivat n\u00e4kemyksi\u00e4 kaksi hoiva-alan asiantuntijaa. Lis\u00e4ksi tutkijalla on ollut osallistuvaa havainnointia kohdeyrityksest\u00e4 sertifioidun laatuj\u00e4rjestelm\u00e4n rakentamisen ajalta vuosilta 2018\u201322. Tutkimuksen tuloksien analyysi oli aineistol\u00e4ht\u00f6inen, jossa oli piirteit\u00e4 teoriasidonnaisesta menetelm\u00e4st\u00e4.\n\nTutkimuksen tuloksena tunnistettiin strategisesti kriittisi\u00e4 menestystekij\u00f6it\u00e4 suoritusmittareiden kehitt\u00e4misen avuksi. N\u00e4it\u00e4 olivat muutoksen ennakointi, asiakkuuksien laatu ja henkil\u00f6kohtaiset asiakassuhteet, ketter\u00e4 ja innovoiva yhteisty\u00f6kumppani osana muutoksessa, ydinprosessien tehokkuus ja jatkuva parantaminen, ty\u00f6hyvinvointi ja oppiva organisaatio sek\u00e4 hyv\u00e4 tiedonv\u00e4litys. Tutkimuksessa rakentui tasapainotettu kriittisten menestystekij\u00f6iden kokonaisuus, josta on todenn\u00e4k\u00f6isesti hy\u00f6ty\u00e4 varsinaisen tasapainotetun suoritusmittariston kehitt\u00e4miseen muutosstrategian toteuttaminen avuksi. Tutkimuksessa rakentui my\u00f6s uusi konstruktio keskeisest\u00e4 Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4-n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-12T16:29:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-12T16:29:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suoritusmittariston kehitt\u00e4minen johtamisen v\u00e4lineen\u00e4 sosiaali- ja terveydenhuollon case-yrityksess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406124586", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Accounting and Corporate Finance", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Laskentatoimi ja yritysrahoitus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95819
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/12d302ce-4acc-489b-bcb8-41cb0a6a04a3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406124586.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylönen, Matti Tapio Suoritusmittariston kehittäminen johtamisen välineenä sosiaali- ja terveydenhuollon case-yrityksessä Accounting and Corporate Finance Laskentatoimi ja yritysrahoitus
title Suoritusmittariston kehittäminen johtamisen välineenä sosiaali- ja terveydenhuollon case-yrityksessä
title_full Suoritusmittariston kehittäminen johtamisen välineenä sosiaali- ja terveydenhuollon case-yrityksessä
title_fullStr Suoritusmittariston kehittäminen johtamisen välineenä sosiaali- ja terveydenhuollon case-yrityksessä Suoritusmittariston kehittäminen johtamisen välineenä sosiaali- ja terveydenhuollon case-yrityksessä
title_full_unstemmed Suoritusmittariston kehittäminen johtamisen välineenä sosiaali- ja terveydenhuollon case-yrityksessä Suoritusmittariston kehittäminen johtamisen välineenä sosiaali- ja terveydenhuollon case-yrityksessä
title_short Suoritusmittariston kehittäminen johtamisen välineenä sosiaali- ja terveydenhuollon case-yrityksessä
title_sort suoritusmittariston kehittäminen johtamisen välineenä sosiaali ja terveydenhuollon case yrityksessä
title_txtP Suoritusmittariston kehittäminen johtamisen välineenä sosiaali- ja terveydenhuollon case-yrityksessä
topic Accounting and Corporate Finance Laskentatoimi ja yritysrahoitus
topic_facet Accounting and Corporate Finance Laskentatoimi ja yritysrahoitus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95819 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406124586
work_keys_str_mv AT ylönenmattitapio suoritusmittaristonkehittäminenjohtamisenvälineenäsosiaalijaterveydenhuolloncas